Hvad kan vi gøre for ikke at overskride vores grænser for sex?
Hej
Jeg er en pige på snart 18. Mig og min kæreste har ret svært ved at holde os fra hinanden fysisk. Han har givet mig finger, og jeg har givet ham handjob. Jeg fortryder det virkelig meget her bagefter. Jeg ikke elsker ham virkelig, men jeg ved, hvor forkert det er, det vi har gjort. Jeg kan mærke, hvor meget min tro tager skade af det. Og det gør rigtig ondt på mig, for min tro betyder verden for mig.
Og nu er jeg bare mega ked af det og bange. Hvad hvis jeg ikke længere er god nok for nogen? Hvad hvis mig og ham ikke ender sammen i det lange løb? Kan jeg så overhovedet få en anden drengs/mands respekt?
Der er ikke andre end mig og ham der ved, hvad vi har gjort. Vi har aftalt ikke at dele vores privatliv med andre. Jeg har det bare så enormt dårligt med det her. Vi har prøvet nogle gange at snakke om, hvad vi kan gøre, men det virker ikke i mere end et par dage. Vi har kendt hinanden i 2½ år og har været sammen i næsten et ½ år, og det er kun blevet sværere. Kan du måske komme med nogle ideer til, hvad vi kan gøre?
Mvh En meget fortvivlet pige, der ikke vil have dårlig samvittighed mere

SVAR:
Kære fortvivlede pige
Tak for din henvendelse, og ikke mindst dit mod til at skrive.
Den dårlige samvittighed
Jeg vil begynde med at sige tillykke: Tillykke med, at din samvittighed fungerer! Samvittigheden er som et indre kompas, der rører på sig, når vi har gang i noget, som strider mod nogle af vores indre værdier. Jeg kan læse, at du har nogle værdier i forhold til sex og ægteskab med dig i form af din kristne tro. Selvom du fortæller, at du ikke har lyst til at have dårlig samvittighed mere, så har du al god grund til at stoppe op og lytte til din samvittighed.
Du fortæller også, at du og din kæreste har gjort netop det. I er stoppet op og har talt med hinanden om, at I er kommet for langt over intimitetsgrænsen. Men I oplever – ligesom rigtig mange andre – at den seksuelle lyst er stærk og kan være svær at tøjle. I oplever, at jeres aftaler ikke holder mere end et par dage. Når en grænse først er overskredet, kræver det en ekstra indsats at træde et skridt tilbage.
Mange andre kæmper med de samme udfordringer – læs fx de her spørgsmål og svar:
Er det sex at give hinanden orgasme ved handjobs?
Er handjobs og finger tilladt som kristen?
Kan I hjælpe os med at holde fast i vores grænser for sex?
Sex som kærester – hvad siger Bibelen om det?
I de her artikler får I lidt flere input til jeres overvejelser:
Hvornår er sex sex – ifølge Bibelen?
10 gode grunde til at vente med sex
Derfor lader jeg Gud bestemme
Hvad vil du?
Du skriver, at du kan mærke, din tro tager skade af, at I har tilfredsstillet hinanden seksuelt. Du fortæller også, at din tro betyder rigtig meget for dig, og netop derfor reagerer din samvittighed og kræver, at du handler. Det er et åndeligt sundhedstegn. Det er vigtigt, at du tager dig selv alvorligt og overvejer med dig selv, hvad du gerne vil gemme til ægteskabet, og så holde fast på den beslutning – for din egen skyld.
Du skriver, at du er bekymret for, om du kan få en anden mands respekt, og om du kan være god nok for nogen. Jeg kan også godt forstå din bekymring for, om du og din kæreste bliver sammen. Du kan ikke ændre på det, som allerede er sket, men du kan ændre, hvad der kommer til at ske. Hvordan skal din livsfortælling forsætte?
Konkret tilgivelse
Det kan være hårdt at bære konsekvenserne af vores fejltagelser. Det er et af de vilkår, vi lever under. Jeg tror, alle mennesker bærer på noget, som de ville ønske, de havde gjort anderledes. Men husk på, at Gud ikke skelner mellem vores synder. Han ser på os gennem Jesus og med nådefulde øjne, uanset om synden hedder mord, bagtalelse eller sex før ægteskabet.
Du må også have lov til at se på dig selv med nådefulde øjne, som en der er elsket af Gud og værd at elske. Jeg vil gerne henvise dig til et andet svar, som fint beskriver det med tilgivelsen fra Gud og om at tilgive sig selv:
Dårlig samvittighed over at være gået for langt med sex
Du fortæller, at din tro betyder meget for dig. Så har du lov at indvie Gud i dine tanker og frustrationer. Bed ham om at vejlede dig, styrke din samvittighed og vise dig den vej, du skal gå – og ikke mindst give dig modet til at gå den. Bed ham om at hjælpe dig til at finde den rette vej og til at kunne tilgive dig selv.
Et valg
Når du har afklaret med dig selv, hvordan din livsfortælling skal fortsætte, og hvad du vil gemme til ægteskabet, så skal du og din kæreste finde ud af, om I har samme værdier.
I står over for et valg. I er nødt til at spørge jer selv: Ønsker I at lytte til jeres samvittighed og træde et skridt tilbage mht. kærtegn og intimitet i jeres kæresteforhold? Eller ønsker I at lade tingene være, som de er? Hvilke konsekvenser kan hver af de to valg have, hvis jeres grænser skrider yderligere?
Konsekvenserne af de valg, I tager nu, bliver en del af jer resten af livet; uanset om I bliver gift eller ej.
Opsøg hjælp
Nogle gange kan det gavne at dele sine udfordringer med en med lidt mere livserfaring, og som man stoler på. Kender I en moden kristen, som I begge har tillid til? Eller en præst, som I er i god dialog med? Det kan også være kristne venner, som I begge har tillid til.
Selvom det kan én fylde med skam og blufærdighed at fortælle om ens synd, kan det også være vejen frem til at opleve både Guds tilgivelse og kunne tilgive sig selv og derefter begynde på en frisk. Det kan også hjælpe, hvis I laver konkrete aftaler med den, I taler med, og så følger op på det ved en senere samtale.
Kære dig – jeg håber, at jeg med mine tanker og spørgsmål har kunnet hjælpe dig til at se situationen i et andet lys. Skriv gerne igen, hvis du har kommentarer eller andre spørgsmål.
Jeg ønsker dig Guds fred og visdom i de valg, du står overfor.
Bedste hilsen fra
Mona