Er oralsex ok efter 3,5 år - siger Bibelen noget om det?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg har før været til kristne møder på discipeltræf og på min tidligere efterskole, hvor vi fik at vide, at oral sex var OK, når man var forlovet. Siger biblen konkret noget om dette? Så vidt jeg husker, og selv har ledt, gør det ikke. Men synes, det er svært at få svar på. Synes Gud, det er i orden? Er det for min egen + min kærestes skyld, at vi venter? Eller er det for min kommende kone (altså hvis dette forhold ikke fungerer)?

Min kæreste og jeg har været sammen i 3,5 år, hvor 1,5 af dem var på efterskolen. Vi kender hinanden utrolig godt og vores "seksuelle forhold" er sundt, vil jeg selv mene. Vi har aldrig set hinanden nøgne, vi sover ikke sammen (hvilket jeg personligt synes er latterligt, men det er jo noget med forældrene:-)) Og generelt er vi gode til at sætte grænsen og sige stop, når der skal stoppes.

Vi er gået så "langt" at hun kan give mig udløsning og jeg det samme med hende, hvis man kan sige det. Men stadig med tøj på, det er rart og vi snakker om det hver gang, om det er okay, og så kan vi også bede til Gud om det. Så jeg synes, det er sundt, og det føles ikke forkert.

Jeg undrer mig bare, når jeg har hørt til møder og lignende at oralsex også er okay, for personligt synes jeg, grænsen går, når man er nøgen sammen. Men samtidig er 3,5 år også bare længe og vi har lyst til mere og det kunne være rart, nu hvor vi kender hinanden så godt. Er det okay at tage næste skridt, nu hvor vi har lært at det er okay? Er der forskel på, hvor langt man må gå, når man er forlovet og når man er kærester?

Mvh den 19-årige :-)

SVAR:

Hej 19-årige!

Jeg undrer mig også.

Nu kan jeg jo ikke rigtig vide, hvad du har hørt på de steder, du nævner. Men det, du har fået ud af det, er i hvert fald, at ”Oralsex er ok, når man er forlovet”. Jeg må sige, at jeg undrer mig lige så meget som dig, hvis man fra kristent hold siger, at oralsex er ok, før man er gift. Jeg er faktisk lodret uenig: Jeg mener ikke, oralsex er ok, før man er gift. Som flere artikler her på AdamogEva.dk argumenterer fint for, er den bibelske vejledning, at man ikke har fysisk sex sammen under nogen form, før man er gift:
Sex i Bibelen - på den gode måde
Sex i Bibelen - stærke sager
Ægteskabet og Bibelen

Her er et eksempel på svar angående Bibelen og sex, og du kan selv finde flere:
Hvor står det i Bibelen, at sex før ægteskabet er forkert?

Kærester eller forlovede

Du spørger, om der er forskel på, hvor langt man kan gå, når man ”bare” er kærester og når man er blevet forlovet. Tja. Nu er forlovet ikke noget bindende i dagens Danmark: en forlovelse kan man jo bare slå op med fra den ene dag til den anden, nul papirarbejde eller andet. Det er sådan set bare at ændre status på Facebook. Sådan rent formelt set – følelsesmæssigt er det noget ganske andet, men nu taler vi om de ting, der gør et ægteskab til noget helt andet end forlovelser, kæresteforhold mm. Vi taler om det, at nu er vores forhold juridisk bindende: vi har lovet og skrevet under på, at nu er det os to! Det har man ikke ved en forlovelse. At have fået ring på, er selvfølgelig en markering, men ikke nogen juridisk binding.

Selvfølgelig kommer en forlovelse vel først, når man har kommet sammen et stykke tid og har lært hinanden så godt at kende, at man tør sige, at nu satser vi seriøst på, at det bli’r os to, der bli’r gift og lever sammen resten af livet. Op igennem hele den tid, hvor man lærer hinanden bedre og bedre at kende, er det naturligt, at kærtegnene også bliver mere og mere fortrolige. Men det gælder hele vejen igennem, at alle direkte seksuelle handlinger så nemt fører til, at man overskrider grænsen og har fysisk sex sammen. Og hvis man endelig hører til de ganske få par, der kan have ”lidt” fysisk sex sammen uden pludselig at opleve, at det udvikler sig – så vil man opleve nogle store frustrationer ved at skulle stoppe, hvor man egentlig har vild lyst til at fortsætte. Så der er vel forskel på, hvor fortroligt man kærtegner før og efter forlovelsen, men for mig at se er grænsen den samme: Ikke fysisk sex.

Sex med tøj på

Og dermed siger jeg også, at jeres ”sex med tøj på” – altså at lave petting (gensidigt at bringe hinanden til udløsning) med tøj på, er på den forkerte side af grænsen. Det afgørende er ikke det med nøgenhed eller ej. Det afgørende er det med den fysiske sex. I bestemmer jo selv over jeres liv, men hvis I gerne vil følge en bibelske vejledning, som jeg fornemmer på dit spørgsmål, så vil jeg sige: vent med både ”tøj-på-sex” og ”oral-sex” til I er klar til at give den hele armen efter brylluppet! ”Men nu har vi kommet sammen længe, og det er lang tid at vente!” ligger der vel i dit spørgsmål. Ja, ventetid kan være træls – men det kan også bruges til at opbygge jeres relationer på nogle andre områder, som I får rigtig meget brug for livet igennem som ægtepar!

Læs også denne artikel og eksempel på svar angående det at vente med sex:
Værd at vente på
Hvordan venter vi med sex til vi bliver gift?

Venlig hilsen
Sprint