Vi har haft sex – hvordan skal vi takle situationen?
Kære Adam og Eva. Først vil jeg gerne sige tak for en rigtig god og vigtig hjemmeside!
Jeg er en pige på 20 år, som har en jævnaldrende kæreste. Vi har været sammen i 3 år og 3 måneder og er rigtig glade for hinanden. Vi er begge kristne og er enige om Biblens autoritet, og vi er dermed også enige om, at sex er en del af ægteskabet. Dog er det ikke gået helt, som vi begge to har ønsket og drømt om..
For omkring 6 måneder siden havde vi sex med hinanden. Vi havde det et par gange, men er stoppet igen og har ikke haft det siden.
Siden da har jeg haft det ekstra svært med, hvordan vi skal være sammen. Jeg føler mig knyttet til ham, men samtidigt kan jeg ikke holde ud at være for tæt, rent fysisk, på ham. Jeg er bange for, at det går over gevind igen. Det har også været hårdt for ham, at jeg nogle gange knap nok har villet holde om ham.. Jeg har simpelthen mistet lysten, fordi det har været for svært at finde rundt i.
Jeg synes, det er svært, hvordan vi skal sætte vores grænser.. Vi har længe haft et meget intimt forhold uden at have direkte samleje. Det er så i løbet af forholdet svinget lidt op og ned. Vi har forsøgt at holde os fra kønsdele. Faldt i, forsøgt igen osv..
Jeg har svært ved at finde ud af, hvordan mig og min kæreste kan have det godt sammen, sådan som det er nu? Skal vi forholde os til, at vi er ét kød? Eller skal vi forholde os til, at vi har bedt om tilgivelse og prøve at fortsætte som før? Vi har talt om at blive gift, fordi vi allerede føler os som ét... Det som er vanskeligt lige nu i vores kæresteforhold er at finde en grænse, hvor vi stadig kan være velsignede af Gud. Spørgsmålet er blot, om vi skal gifte os eller om synden er slettet overfor Gud?
Jeg håber meget, at I kan hjælpe os med at finde en vej.
Kærlig hilsen en anonym.

SVAR:
Kære anonyme.
Ærlighed er det bedste udgangspunkt for en god løsning. Og dit brev er ærligt – meget ærligt! Derfor vil jeg også gerne forsøge at give jer et ærligt og redeligt – og konkret svar.
1. Den synd, der er bekendt for Gud, er tilgivet! Og hvis det sker igen, og man igen beder om tilgivelse, så er det tilgivet – igen. Sådan er nåden – og sådan skal I lære nåden at kende: Den er større – altid – end vore synder! Husk det – og sig det til hinanden: Det vi har gjort er tilgivet af Gud; og derfor må I også tilgive hinanden! (hvis I ikke allerede har gjort det.)
2. Det er klogt at lære af sine fejl og fald. Det har I også gjort: I har lært, at seksualiteten er en stærk magt, som man skal omgås med varsomhed. Men I må ikke blive bange for hinanden – heller ikke for hinandens kroppe. Seksualiteten er en gave, Gud giver os. Derfor skal I også i jeres forlovelsestid være tæt på hinanden. En forlovelsestid er beregnet på, at vi kommer tættere og tættere på hinanden, indtil man til sidst bliver gift – og helt forenet. I må bruge tid på at tale sammen om jeres grænser – jeres følelser – jeres drømme. Så I sammen bygger en fælles forståelse op for, hvornår I overskrider den grænse, I har aftalt.
3. Aftal en ”nødstop”. Gerne noget I kan grine af. F.eks. at man gør et bestemt tegn med en hånd – siger et bestemt fjollet ord – eller et eller andet i den retning. Og I har aftalt på forhånd, at dette bestemte tegn afbryder alt...
4. Bryllup er en god mulighed for to, der elsker hinanden – og som er sikre på, at deres kærlighedsforhold er varigt. Men I skal ikke haste til at gifte jer, fordi I har problemer med at få sat den præcise grænse.
5. Brug en del tid sammen i det offentlige rum i stedet for på lukkede værelser – gå ture – gå ud at spise – sid i parken på en bænk og tal sammen – osv. På den måde kan I udbygge jeres relation, uden at der går for meget ”kys og kram” i samværet.
6. Undgå de situationer, hvor I lettest falder for fristelserne: Middagssøvnen, at sidde to i samme stol; at smide sig på sofaen bag hinanden med en film; for lange godnatscener osv. osv.
Kan I bruge det til noget? Ellers skriv igen ...
Der er også andre svar her på siden, som I måske kan have glæde af at læse. Her er et enkelt eksempel og I kan selv finde flere:
Er det urealistisk at vente med sex til man er gift?
Jørgen