Hvad må man gøre som kristne kærester?
Kære Adam og Eva.
Jeg er blevet i tvivl om nogle ting efter at have læst på jeres side – så nu håber jeg, I kan hjælpe mig med at blive klogere på tingene. Jeg er vokset op i et kristent frikirkemiljø og har praktisk talt været i kirke, siden jeg var helt spæd.
Det betyder, at de kristne værdier er helt essentielt for mig: At min første kæreste også er ham, jeg senere hen gifter mig med. Og at sex kun hører til indenfor ægteskabet.
Min mor og jeg har et godt bånd til hinanden, og vi har snakket om mange ting: drenge, sex, kroppen m.m. Jeg har brugt min mors vejledning i mange ting – men alligevel føler jeg, at det er rarere at spørge jer om lige præcis den her ting.
I min familie har vi et meget naturligt forhold til kroppen – og det betyder, at jeg har set en mandekrop og en kvindekrop nøgen. Mine forældre går meget op i, at vi ikke får et forkert forhold til kroppen – kroppen er ikke farlig, vi skal elske vores kroppe, fordi Gud har skabt dem, som han vil have dem. Det, jeg har skrevet ovenover, er baggrundsviden, så du forstår, hvordan mit forhold er til kroppen, og hvilke værdier der betyder meget for mig.
Nu er jeg så heldig, at jeg har mødt min prins (vi fandt sammen for et par måneder siden). Vi ønsker begge at blive gift i fremtiden (med hinanden); vi har snakket om, at vi gerne vil vente 6-7 år. Min kæreste er en newbie i sin tro, så han har stadig nogle ting, han skal lære, og nogle ting han skal forstå.
Jeg fortæller ham af og til om nogle af de kristne leveregler og få gange om moralen, der ligger bag.
I starten af vores forhold var det tydeligt, at vi ville gemme sex til ægteskabet (og det vil vi stadig gerne!!!). Men vi blev så ophidset for et stykke tid siden, at jeg endte med at give ham et handjob (det vidste jeg ikke, før jeg læste her i jeres brevkasse), og jeg fik finger.
Jeg tænkte til at starte med, at vi “bare” udforskede hinandens kønsdele. Det føltes godt, rart og naturligt – men alligevel føltes det efterfølgende forkert.
Jeg læste her på jeres brevkasse, at nogle kalder det finger-sex (vil det sige, vi rent faktisk har haft sex?). Jeg tænker nemlig kun sex som et reelt samleje – det tænker jeg, da man så er forbundet via hinandens kroppe. Og jeg tænker, at det hænger godt sammen med det at blive ét kød, som Bibelen siger. Derfor tænker jeg kun samleje som sex.
Hvad tænker I om den konklusion – er den okay? Er den rigtig? Eller helt forkert?
Jeg vil nemlig stadig kalde mig selv jomfru, da jeg ikke har haft samleje. Og selvom jeg ved, vi tog hul på noget, vi ikke skulle have gjort, synes jeg, det er voldsomt at kalde det sex (fingersex).
Det er et eller andet sted også meget vigtigt for mig, at jeg er jomfru, da jeg synes, sex kun hører indenfor ægteskabet.
Men hvad er jeres definition af sex? Er det samleje? Er det finger og handjobs? Eller er det noget helt andet?
Hvor langt må og kan man gå som kristne kærester uden at friste hinanden for meget og uden at svigte Gud?
Håber I kan give mig et godt og uddybende svar.
Med venlig hilsen
Den bekymrede anonyme kvinde, 18 år.

SVAR:
Hej bekymrede og anonyme kvinde
Petting og sex
Lad os begynde med definitioner. Jeres “handjob” og “finger” er nemt at definere. Man kalder det petting, når man gensidigt tilfredsstiller hinanden på anden måde end samleje – fx med hænderne.
Begrebet “sex”: Ordet er ikke defineret detaljeret i Bibelen. Det er indlysende, at det i hvert fald dækker samleje. Men hvad dækker det ellers? Når vi taler om “sex, der overskrider Guds grænser”, siger Jesus i Matt 5,27f: “I har hørt, at der er sagt: ›Du må ikke bryde et ægteskab. Men jeg siger jer: Enhver, som kaster et lystent blik på en andens hustru, har allerede begået ægteskabsbrud med hende i sit hjerte.” Her ser vi, at “sex” også rummer følelser og tanker og ønsker om at gøre noget …
Så grænsen er svær at blive 100% klar på. De fleste kristne vejledere vil prøve at “regne baglæns”: Samlejet er klart over grænsen. Det hører selve ægteskabet til. Alt, hvad der nemt fører til et samleje, skal derfor også undgås før ægteskabet, for ellers risikerer man let, at det pludselig bliver til et samleje. Meget af det, man kan tænke på i denne kategori, er det, der helt naturligt hører med i forspillet til et samleje. Det er derfor oplagt, at det vil friste til samleje. Og mange har også oplevet, at det bliver rigtig frustrerende, fordi man begynder på noget, som man så pludselig skal til at afbryde, selv om alle følelser siger, at man naturligvis skal fortsætte.
Hvad er Guds formål med at sætte grænser for seksuel aktivitet? Det er at beskytte de to, der skal dele hele livet sammen. At det seksuelle bliver noget, kun de to deler med hinanden. På den måde er det med til at binde dem sammen på en langt stærkere måde, end hvis man også havde sex med andre. Derfor er det også det bedste, hvis man kan beskytte sig selv og andre mod at have seksuelle erfaringer med andre end den, man bliver gift med.
Du kan læse mere i vores artikler:
10 gode grunde til at vente med sex
Hvornår er sex sex – ifølge Bibelen?
Pas på frustrationerne
Så selv om I ønsker at blive gift om 6-7 år, er I jo ikke gift endnu. Og meget kan ændre sig. I aner reelt ikke, om I to bliver gift. Så jeg vil varmt anbefale ikke at dele det mest intime i jeres liv med hinanden på nuværende tidspunkt. Og kønsorganerne er simpelthen noget af det mest intime, vi har. Samtidig tvivler jeg på, at I kan hidse hinanden så fysisk op – som petting jo gør – i 6-7 år uden at nå frem til samlejet. Enten mister I kontrollen og har samleje, eller også bliver sex noget dybt frustrerende i jeres forhold til hinanden. Du oplevede også efter jeres petting, at der følelsesmæssigt var noget forkert.
Jeg synes, det er super, at I vil følge Guds brugsanvisning. Det er der altid stor velsignelse ved. Jeg kan ikke se det anderledes, end at det betyder, I skal holde jer fra “bikiniområdet”, som nogle kalder det. Det betyder, at han ikke skal røre ved dine bryster eller dit skridt, og du skal ikke røre ved hans penis.
Jeg er glad for det, du skriver omkring din opvækst. Gud har skabt vores kroppe helt fantastisk. Han har givet os sex som en vidunderlig gave. Og netop derfor bliver det så ærgerligt, hvis man begynder på seksuelle aktiviteter med ængstelse og dårlig samvittighed og den lille panikfølelse i baghovedet: “Bare vi nu kan styre os, så det ikke bliver samleje!” Det giver ikke den afslappede og ophidsende frie sex med total hengivelse, som Gud har skabt os til.
Du skriver også “men vi blev så ophidset” – ja, naturligvis gør I det. Det er I skabt til at blive, så det er helt naturligt. Men som med alle andre følelser må vi siden syndefaldet ikke bare lade følelserne styre os, men vi må kontrollere dem og lade dem udfolde sig efter Guds brugsanvisning.
Er du stadig jomfru?
Den definition kan rumme flere ting. Du har nok ikke længere nogen kønskrans, der vil gå i stykker ved et samleje. Det kommer an på hans fingeraktivitets omfang. Mange piger har ikke nogen kønskrans, fordi de har onaneret den væk. Og nogle har simpelthen slet ikke nogen veludviklet hinde overhovedet og har aldrig haft det. Så lad os glemme den definition, der i mange kulturer var den afgørende: Om bruden på bryllupsnatten kunne præstere en blodplet på lagenet som tegn på en brudt jomfruhinde.
En langt bedre definition er, at man er jomfru, så længe man ikke har haft et frivilligt samleje. Når jeg skriver “frivilligt”, er det fordi en voldtægt selvfølgelig berøver en muligheden for at være jomfru i hindedefinitionen. Men i Guds øje er man stadig jomfru: Man har ikke givet sig hen til en anden mand end den, man bliver gift med. Og i den definition er du stadig jomfru, for det er ikke et samleje, I har gennemført. Men som sagt når I dertil, hvis I i 6-7 år vil fortsætte med petting …
Timeout
Mit konkrete råd til jer to er, at I tager en timeout (man har vel lige set håndbold i OL). Billedet er faktisk rigtig godt: Midt i en kamp, hvor adrenalinen pumper rundt, kan træneren se, at der er brug for en ny taktik. Altså indkalder træneren til timeout for at få ro på et øjeblik og snakke taktik. Det er sådan en timeout, jeres forhold har brug for. Så kan I prøve at snakke godt igennem, hvordan I forestiller jer, at jeres forhold skal være fremover. I vores tema Bibelen og sex kan I finde en del artikler og svar, der er supergode til at give jer mere stof til jeres snak og overvejelser.
Jeg håber, I finder en god vej frem, hvor I kan have det godt med hinanden og med Gud.
Kærlig hilsen
Sprint