Kan I hjælpe os med at holde fast i vores grænser for sex?

Vis spørgsmål

Kære AdamogEva.dk. Vi er forlovede og skal giftes om nogle måneder. Vi elsker hinanden højt og glæder os meget til at bekræfte vores kærlighed til hinanden overfor vores nære og Gud. Vi er begge to kristne og meget afklarede med, at vi vil vente med samleje, til vi er gift.

Vi elsker at lave stort set alting sammen og nyder også at være sammen med andre. Desværre oplever vi et gentaget problem ved det fysiske. Siden begyndelsen af vores forhold har vi sammen sat en grænse, der hedder, at vi ikke vil røre hinandens skridt, heller ikke uden på tøjet. Men på det seneste er vi begyndt at overskride vores fælles grænser. Helt konkret handler det om berøring af penis, skede og bryster uden på tøjet. Desuden er der nogle gange kommet udløsning. Vi har forsøgt at tale om det og strammet vores grænser, men vi kan ikke kan styre det.

Vi har dårlig samvittighed over for os selv og overfor Gud, men oplever en form for magtesløshed, som vi ikke kan kontrollere. Vi har bedt sammen over det og har brug for, at Gud snart vil gribe ind og hjælpe os. Det er meget frustrerende, at det ikke føles, som om Gud griber ind.

Vi kan mærke, at vi dag for dag kommer til at gå en lille smule længere og er bange for meget snart at falde i en glidebane over til sex. Vi ved ikke, hvordan vi skal gribe det an, for vi føler at have mistet kontrollen, og derfor har vi brug for gode råd.

Hvad kan vi gøre for at undgå samleje før bryllup? Vi ser frem til at høre fra jer!

Med venlig hilsen
De fortvivlede forlovede i begyndelsen af 20'erne

SVAR:

Kære fortvivlede forlovede

Respekt for, at I skriver til brevkassen. Kærlighed og seksualitet rummer stærke kræfter, som I har erfaret. I ønsker at passe på jer selv og hinanden og vil vente med samleje, indtil I bliver gift. Jeg har gjort mig nogle tanker efter at have læst jeres brev. Dem får I her.

Tilgivelse og ny begyndelse

Jeg vil begynde med, at det befriende ved at være kristen er, at vi har mulighed for at bede om tilgivelse og begynde på en frisk, hver gang vi er faldet. Det gælder naturligvis også jer! Hvis I har brug for at høre det tilsagt konkret, kan det være en idé at opsøge et fælles skriftemål hos en præst eller en anden moden kristen, I har tillid til.

Det kan også være en konkret måde at lægge det gamle bag jer og begynde på en frisk i jeres forhold. Dårlig samvittighed lammer og fører ikke i længden noget godt med sig. Men tilgivelse sætter fri og giver kræfter til at gå ind i livet med en ny retning.

Ny start

Måske I kan tænke: Vi har brug for en ny start. Vi har brug for at få slået en streg og sige: Op på hesten igen. Lad os få sat en ny ramme. Vi har nogle måneder, hvor vi har brug for en helt speciel indsats for at kunne passe på os selv og hinanden og overholde den aftale, vi har haft fra begyndelsen.

Det kan også være en hjælp, hvis I får talt om, hvorfor I har den grænse, I har. Mange regler er lettere at leve efter, hvis de giver mening i forhold til et større, overordnet mål. Hvad er jeres mål med at vente med samleje, til I bliver gift?

Nyde-ting inden brylluppet

Jeg foreslår, at I hver især laver en liste, hvor I skriver, hvad I med god samvittighed kan nyde at være sammen om, når det gælder kærtegn og kys. Det kan være alt muligt fra at holde hinanden i hånden på en gåtur til at give hinanden et varmt farvelkys.

Derefter taler I sammen om det, I har skrevet for på den måde at høre hinandens tanker.

Vente-ting inden brylluppet

Derefter vil jeg foreslå, at I begge laver en liste med tydelige og konkrete ting om, hvor l ønsker at sige HELT STOP, inden I bliver gift. Lav listerne hver for sig, for måske er jeres grænser forskellige.

Når jeg skriver tydelige og konkrete skyldes det, at det kan være yderst svært at holde grænsen, hvis den ikke fremgår helt tydeligt og konkret. Derefter taler I sammen om det, I har skrevet for den måde at høre hinandens tanker om det.

Forandringer

Når I har fået overblik over, hvor der særligt er brug for at ændre den måde, I er sammen på, kan I stille jer selv spørgsmålet: Hvad gør vi så? Er der nogle konkrete forslag, vi kan komme med? Lav en brainstorm på det.

Mine input til jeres brainstorm:

  • Er der brug for, at I tilbringer mere tid sammen med jeres familier eller venner?
  • Er der brug for, at I har åben dør, når I er sammen med jeres familier?
  • Vil det være en mulighed at være mere afsted og opleve ting sammen?
  • Kunne det være en hjælp, at I aftaler mindre tid sammen i sofaen?
  • Kan I aftale, at den ene af jer rejser sig, når I mærker: Nu er vi tæt på den grænse, vi har sat.

Brug det, I vil prøve af, og suppler med jeres egne ideer.

Hvis I når frem til at få lavet en seddel med det, I aftaler, så foreslår jeg, at I har sedlen liggende fremme på hver jeres værelse, så I kan se den, når I er sammen for at minde hinanden om aftalerne. I kan løbende evaluere aftalerne, og I kan skrive nye aftaler på.

Jeg vil gerne opmuntre jer til at sætte en ny ramme for den måde, I er sammen på. Mange andre par har kæmpet den samme kamp som jer, og det kræver en god portion vilje og gode, konkrete aftaler, for at det skal lykkes.

Svar fra Gud

I har sammen flere gange bedt om Guds hjælp og indgriben. Og I har oplevet, at intet sker. Glidebanen er fortsat. Kan det tænkes, at når I har fået ideen til at skrive til brevkassen, er det en form for svar fra Gud? Prøv at læse svaret forfra og læg mærke til nye handlemuligheder.

Måske kan I også tænke, at Gud kan hjælpe gennem andre mennesker, fx en præst eller en anden/andre fortrolige, som jeg har nævnt i svaret. Gud kan også give jer hjælp igennem jeres forstand og vilje til at forandre.

Til slut vil jeg foreslå jer at læse artikler og svar i vores tema om Bibelen og sex og artiklen 10 gode grunde til at vente med sex.

God arbejdslyst. Det er det værd.

Mange hilsner
Hanne Esmarch