Gør det en forskel, hvis vi forlover os inden vi flytter sammen?
Hej. Jeg er en pige på 18 år, der har været sammen med min kæreste i 1 ½ år. Vi kommer begge to i IMU, og vil begge mene, at vi er kristne. 9 mdr. efter at vi startede med at komme sammen, begyndte vi med sex, selvom vi begge ved, det er forkert at gøre inden ægteskabet.
Min kæreste kommer fra et skilsmisse hjem, hvilket har påvirket ham meget, og nu står vi i den situation, hvor vi begge skal til Århus for at læse til sommer, og vi vil gerne begge flytte sammen. Jeg har den holdning, at jeg gerne vil holde på mine kristne værdier, og vente med at flytte sammen, til vi er gift. Min kæreste er derimod bange for at flytte sammen inden vi bliver gift, i tilfælde af at det ikke skal gå.
Det jeg så tænker på er, at hvis vi så bliver forlovet, om så det vil "gøre en forskel", eller om det alligevel ikke gør en forskel, da vi allerede har sex. (Nu tænker jeg i forhold til at følge Bibelen sådan nogenlunde)
Mvh. Julia, 18 år

SVAR:
Kære Julia
Jeg er helt enig med dig i, at Guds brugsanvisning i Bibelen er: ”Vent med det seksuelle, indtil I er gift!”. Det kan du læse meget mere om i disse artikler:
Værd at vente på
Sex i Bibelen - stærke sager
Ægteskabet og Bibelen
Nu er det så ikke den vej, I to er gået. Men du spørger så, om det alligevel er lidt mere at følge Bibelen, hvis I i det mindste forlover jer, inden I flytter sammen?
Mellem-løsningen med at forlove sig gør faktisk ikke den store forskel. Ikke engang Josef og Maria (det har jo lige været jul, så lad os bare tage dem som eksempel) kunne finde på at have sex sammen. Og de var endda trolovet. Det var en meget mere bindende aftale, end en forlovelse er i Danmark i dag. Det ville faktisk koste dem penge, hvis de brød en trolovelse. Men selv denne trolovelse var helt klart ikke nok til, at Gud synes, det var en god ide, de havde sex sammen.
Bange for det ikke skal gå?!
Du skriver: Min kæreste er derimod bange for at flytte sammen, inden vi bliver gift, i tilfælde af at det ikke skal gå.
Jeg bliver i tvivl, om du evt. har skrevet lidt forkert i dit spørgsmål: mon ikke du mener, at din kæreste er bange for at blive gift – i tilfælde af, at jeres forhold ikke går og derfor gerne vil prøve at bo sammen først. Mens du derimod gerne vil vente med at flytte sammen, til I er blevet gift.
Han er åbenbart i tvivl om, om jeres forhold er noget, der kan vare hele livet. Det er da forståelig nok. Det gælder virkelig om at være sikker, inden man træffer så vigtig en beslutning. Men så længe, man ikke er sikker, bør man også lade være med at binde hinanden tættere og tættere sammen ved at have sex. Hvis din kærestes angst for at flytte sammen, hænger sammen med, at han kommer fra et skilsmissehjem, så kan det være en ide, at han eller I sammen taler med en erfaren person om det, evt. en sjælesørger, psykolog eller terapeut, sådan at det ikke fortsat skal styre din kærestes tanker og følelser.
Når fortiden gør ondt
Vær tro overfor dig selv
Jeg synes, at du skal tage dig selv alvorligt og følge din holdning og din samvittighed og lade være med at flytte sammen med ham, før I er gift. Jeg håber, du har mod til at udfordre ham på, hvad det er, der gør ham usikker og hvad han egentlig vil med jeres forhold. Tal også om, hvad det egentlig betyder for hver af jer, at være en kristen. Få en god og dyb snak om disse ting. Det bliver måske ikke nemt, men det kan få så enorm betydning for resten af jeres liv.
Læs evt. disse link sammen:
Den eneste ene
Ridderen på den hvide hest
Godt at støtte hinanden i at følge sin overbevisning
Jeg ved, at det er rigtig svært, det her. Og desværre gør andre IMU’ere det samme, som din kæreste helst vil. Men rigtig mange vælger også Guds vej. Og jo flere, der gør det, jo nemmere bliver det at gå imod strømmen i det danske samfund og vente med sex indtil de trygge og faste rammer er der.
Jeg vil ønske jer alt godt med jeres forhold i fremtiden!
Sprint