Kristen og ville vente med sex – nu er skaden sket ...

Vis spørgsmål

Hej. Jeg er kristen, og vokset op i en kristen familie, men min kæreste og hans familie kender desværre ikke Jesus. Det giver grund til mange triste tanker og bekymringer, men værst af dem alle er de, der handler om sex før ægteskabet.

Det med at vente med sex til efter brylluppet er faldet mig helt naturligt, eftersom det altid har været normen i min familie og dermed også et af mine højeste ønsker. Jeg har derfor talt med min kæreste om det og om grænser flere gange. Bl.a også fordi jeg ville være sikker på, at han var indforstået, før jeg sagde ja til at blive hans kæreste, så der ikke senere ville opstå misforståelser.

Vi har nu kommet sammen i fire måneder, og det lyder næsten grotesk, men nu er skaden sket ...

Jeg er i syv sind, og jeg skriver til jer i håb om at få svar på mange af de spørgsmål, der nager mig, og hjælp til at komme tilbage på det rette spor i forhold til min tro og mit ønske om, at sex må høre ægteskabet til. Jeg tudede hele vejen hjem i bilen, og jeg græd mig i søvn. Jeg var træt og overvældet af alle de følelser, tanker og indtryk, der på en gang angreb mig. Jeg var og er så ked af, at det er sket.

Jeg troede, jeg var stærkere. Jeg troede, jeg kunne klare det, og nu er jeg så led ved, at jeg er så svagt og dårligt et menneske, der lader en for mig så stor og vigtig ting ske, selvom jeg brændende ønsker mig at vente. Samtidig kan jeg ikke oprigtigt overbevise mig selv om, at det ikke vil ske igen, og det gør mig forvirret.

Jeg har jo lyst, og jeg er da selvfølgelig tiltrukket af min kæreste. Det gjorde frygtelig ondt, og jeg som troede, sex var smukt og dejligt og toppen af lagkagen på bryllupsnatten, blev virkelig skuffet og bekymret over den smerte, som næsten gav mig tårer i øjnene. Jeg troede, sex var godt og rart, men det var langt fra rart, og jeg tænker nu på, om og/eller hvorfor jeg er dårlig til det?

Min kæreste har prøvet det flere gange før, idet det falder naturligt for ham at gå i seng med dem, man kan li, når man har vores alder, og derfor er jeg så bange for, at jeg har skuffet ham.

Jeg sidder nu også med tanken om, om det er "farligt" at vente til bryllupsnatten med at gøre det igen? Altså jeg mener, det var rigtig dårligt og ikke en god oplevelse. Hvad nu hvis jeg venter længe og så ikke har lyst, når jeg endelig "må"?

Der er flere ting, der bekymrer mig, og det er derfor jeg har valgt at kontakte jer for forhåbentlig at få mere ro. Det skete for to dage siden. I går havde jeg stadig ondt, særligt når jeg sad ned. I dag er det meget bedre, og jeg har ikke meget ondt, men jeg har haft ondt i underlivet på samme måde, som hvis jeg skulle begynde at menstruere inden for de kommende dage. Men det kan ikke være det, for jeg har lige haft det og er først lige holdt op for få dage siden. Er det normalt, at det gør så ondt, og at det bliver ved med det? Og hvorfor gør det det? Jeg har hørt noget om jomfruhinden som kan springe, er det derfor?

I går blev jeg bekendt med, at en sædcelle kan overleve 4 dage i livmoderen, hvilket gjorde mig meget bange. Min kæreste brugte ikke beskyttelse, for ingen af os fik en orgasme, og så troede jeg ikke, der kunne ske noget, men nu er jeg kommet i tvivl. Kan der det?

Desuden, når vi nu ikke har brugt beskyttelse, kan jeg vel også have fået en kønssygdom? Åh nej, åh nej, åh nej. Min viden indenfor både sex, kønssygdomme og lignende er meget begrænset, og jeg er bange for, at det blandt andet er derfor, jeg er så bekymret.

Jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre, og jeg er nu på tårernes rand ... Jeg håber ikke, I fordømmer mig, som jeg selv har været slem til med folk i min situation, og jeg håber, I vil tage imod min mail, som er et udtryk for mange bekymringer og et bange hjerte.

Er der nogen, jeg kan ringe til og få en samtale om det? Og/eller vil I hjælpe mig med nogle forslag og/eller redskaber til, hvordan min kæreste og jeg fremover ikke går over grænsen, men bliver bedre til at holde os på måtten? Desuden, hvad er definitionen af sex? Hvad står der om det i Biblen, og hvor kan jeg finde det?

Kærlig hilsen et knust og fortvivlet kvindehjerte
Pige, 21 år

SVAR:

Kære du!

Allerførst vil jeg understrege, at jeg IKKE fordømmer dig. Jeg har nærmere lyst til at lægge en arm om dig og høre, hvad der rører sig hos dig nu! Jeg kan læse, at du har haft en rigtig svær tid med mange svære tanker og følelser.

Der er nogle tanker og råd, jeg gerne vil dele med dig som hjælp ind i det, du tumler med. Jeg har forsøgt at dele spørgsmålene lidt op, da det er mange forskellige store og vigtige ting, du berører.

Vente med sex? Bliv enige ...

Du skriver, at du altid havde forestillet dig at vente med sex til efter dit bryllup. Du har fortalt din kæreste dette på forhånd. Nu har I været i seng sammen. Jeg kan ikke helt læse ud af dit svar, om I faktisk var blevet enige om at vente, og om I f.eks. havde lavet nogle konkrete aftaler.

Unge, både kristne og ikke-kristne, der har deres første samleje, har næsten ALDRIG planlagt eller aftalt det på forhånd. "Det sker bare." Vores seksualitet, vores lyst til sex er måske den stærkeste drift, vi har. Vi mennesker har altid lyst til det, der er rart. Bare tænk på, hvordan vi gufler lidt for meget is, snupper os en cola, ikke "gider" løbe en tur osv. Vi er lystbetonede, og hvis vi ikke satte vores fornuft over vores lyst, så ville vi leve meget anderledes, end vi gør.

Du er ikke et specielt svagt eller dårligt menneske. Din kæreste heller ikke. I er unge, forelskede og begge med en stor og stærk lyst til sex. I er kort sagt helt normale mennesker med præcis den seksualitet, Gud har skabt jer med.

Nu skal du og I så overveje, hvordan I vil fortsætte jeres forhold. Kan og vil I stadig være kærester? Og på hvilke "betingelser"? Jeg tænker, du er nødt til at spørge din kæreste, hvad han vil. Hvis I skal fortsætte jeres forhold, og du skal kunne være glad og tryg i det, så har I brug for at forstå, hvordan I begge tænker og føler. Ved din kæreste, HVORFOR du gerne vil vente med sex? Ved du det selv?

Få input til samtalen ved at læse vores artikler
10 gode grunde til at vente med sex
Hvornår er sex sex – ifølge Bibelen
Sådan kan I få et bedre kæresteforhold

Ikke-kristen kæreste

Du skriver, det giver dig mange triste tanker og bekymringer at have en ikke-kristen kæreste. Det kan jeg godt forstå. Jeg tænker på, om du har gjort op med dig selv, hvor vejen går fremover? Vil I kunne læse i Bibelen sammen? Vil I kunne tale om frygt, glæde, håb, bekymringer? Vil I kunne blive enige om, hvordan I bruger jeres tid og penge?

Når I er kærester, tænker jeg, at du har lyst til at dele fremtid med ham. Kan du forestille dig at gifte dig med en ikke-kristen? Hvad hvis I en dag får børn? Skal de døbes, og skal de høre om Gud og Jesus? I Bibelen står der, at alle, der ikke vil leve med Gud her på jorden, skal være evigt adskilt fra Ham på den nye jord. Kan du dele dit liv med og elske et menneske, som du ikke får lov at dele evigheden med?

Læs også noget under temaet At finde den rigtige, fx de her artikler:
Skal – skal ikke? Vigtigt før det store JA
Tro og Livssyn

Modstridende følelser

Jeg kan høre, du er skuffet over dig selv og ked af, at I gik i seng sammen. Samtidig mærker du, hvordan din egen lyst til sex – og til at have sex med netop din kæreste – er stærk. Du spørger, om vi kan "... hjælpe mig med at komme tilbage på det rette spor i forhold til min tro og mit ønske om, at sex må høre ægteskabet til."

Du kan i hvert fald læse en masse konkrete råd her på siden. Med hensyn til at komme på ret spor i forhold til Gud, tænker jeg, at det først og fremmest er Gud, du har brug for at tale med. Tag tid alene til at fortælle Gud alt, hvad der rører sig i dig. Gud elsker dig. Han har skabt dig. Der er ikke noget, han hellere vil, end at du skal komme og fortælle ham det hele! Og hvis du fortryder og beder Gud om tilgivelse, er det så fantastisk, at han "sletter". Han tilgiver og glemmer på én gang. "Hvis vi bekender vores synder, er Han trofast og retfærdig, så Han tilgiver os" står der i Bibelen.

Opsøg hjælp

Nogle gange kan vi have svært ved at tilgive os selv. Vi kan også have svært ved at tro på, at Gud VIRKELIG vil tilgive os. Sådan helt. Der kan det være rigtig godt at komme til skriftemål.

Skriftemål er, når jeg fortæller en præst – eller en kristen vejleder – hvad jeg har gjort forkert, og den anden kristne på Guds vegne fortæller mig, at nu er synden tilgivet og glemt. Skriftemål er ikke for særligt "alvorlige" synder. Ideen er simpelthen, at en anden kristen får lov at være Guds stemme og Guds hænder, så jeg både med en hånd på skulderen og med stemmen i ørerne kan høre og mærke, at jeg er tilgivet. Det kan være en god hjælp, hvis du går og bebrejder dig selv igen og igen.

Efter et skriftemål kan du alligevel opleve, at selvbebrejdelserne er der. Djævelen, Guds modstander, er netop "anklager". Det han allerhelst vil er at lokke os væk fra Gud. Få os til at tro, at vi ikke er gode nok til at være kristne. Satan er jo ikke sådan en tydelig person eller stemme, men han kan lige præcis finde på at hviske: "Tror du virkelig Gud kan tilgive dig, når ...?" "Du er da vist ikke en særlig god kristen!" og lignende tanker. Hvis du oplever sådanne tanker, tror jeg, det er rigtig vigtigt at bede til Gud. Du kan f.eks. sige noget i retning af: "Gud, nu oplever jeg igen, at jeg bebrejder mig selv. Jeg tænker, at jeg ikke er god nok til dig. Tak fordi du findes Gud. Jeg ved, du elsker mig og har tilgivet mig, men det er svært at mærke. Vil du trøste mig og holde mig fast hos dig nu? Amen."

Smerter ved samleje

Det er helt normalt, at du har oplevet dit første samleje som smertefuldt. Også at du har haft ømhed og smerter i dagene efter. Det er normalt, at en kvinde er øm/oplever smerter de første par gange, hun har sex. Du har heller ikke kunnet slappe 100 % af og bare "give dig hen". Og det er dér, sex bliver rigtig fantastisk. Jeg kan godt forstå, du så overvejer, om man i virkeligheden er nødt til at "øve sig" inden brylluppet, for at sex skal blive godt. Tværtimod, vil jeg sige.

Denne gang har du selv oplevet, at sex var smertefuldt og ikke trygt. Jeg er sikker på, dine modstridende ønsker og den usikkerhed, der opstår, fordi I ikke har været enige om rammerne for jeres forhold, gør det nærmest umuligt at nyde samleje. Når/hvis du en dag bliver gift, vil du og din mand have en helt anden ramme for sex. Nogle gange bliver det "så englene synger", andre gange bliver det mindre godt, og nogle gange vil kun den ene af jer få orgasme. Og alligevel vil I kunne være trygge i det, fordi I har resten af livet til at dele sex med hinanden. (Og det bliver bedre og bedre med tiden!) Ingen af jer vil da behøve at frygte for, om I "skuffer" den anden. Præstationselementet bliver væk.

Mulighed for graviditet og kønssygdomme

Det er rigtigt, hvad du skriver, at sædceller kan overleve nogle dage i kvindens krop, men da du lige havde haft menstruation inden samlejet, kan du ikke være blevet gravid. Under temaet Sådan opstår en graviditet kan du læse om cyklus, ægløsning og mulighed for graviditet.

Når din kæreste har været i seng med andre før dig, er der en lille risiko for, at han kan være blevet smittet med kønssygdomme af en af dem og dermed have overført det til dig. Hvis du er bekymret for det, kan du blive testet hos din læge.

En at tale med

Her på hjemmesiden kan du under Ressourcer finde en lang liste over psykolog og terapeuter med egen praksis. Dem kan du kontakte. Konsultationernes pris kan du få hos hver enkelt. Dog tænker jeg IKKE, at det er decideret terapi, du har brug for. Jeg tænker, det vil være godt for dig at tale med en mere erfaren kristen kvinde eller evt. din præst, ungdomskonsulent eller KFS-sekretær.

Kommer du i en kirke eller ungdomsorganisation? Så hiv fat i en præst eller ansat! De har tavshedspligt, og jeg er sikker på, de med glæde vil sætte tid af til at lytte til dig, bede for dig og evt. give dig råd med på vejen.

Jeg håber, du kan bruge mine tanker og forslag. Du er altid velkommen til at skrive til os igen!

Kærlig hilsen
Ida Secher Rom