Kan man blive frelst, hvis man hele tiden synder?
Hej!
Jeg er en pige på 16 og er kristen! Men nu er jeg kommet til det punkt, om sex er okay i et forhold!?
Dog er det sket og sker stadig. Vi synes begge, det er okay, for det svært at se det forkerte i det, hvis at lyve er en ligeså stor synd (og det gør folk hele tiden).
Men det, jeg er bange for, er, at jeg ikke ved, om jeg kan blive frelst, hvis man har sådan et forhold? Kan man stadig tro, hvis man hele tiden synder? Hvor forkert er det? Jeg ved bare ikke, om man skal bede om tilgivelse for det - Det er jo også lidt underligt, hvis man ikke fortryder det!?
Kan jeg blive frelst?
Håber I kan hjælpe mig med min fortvivlelse
K, 16 år

SVAR:
Kære K
Tak for dit spørgsmål. Det er et godt og vigtigt spørgsmål.
Du slutter af med at spørge: Kan jeg blive frelst?  Når vi taler om den kristne tro, er det måske det vigtigste spørgsmål overhovedet.
Du kan blive frelst
Lad mig starte med at slå fast, at ja, du kan blive frelst, når bare du kommer til Jesus med hele dit liv. Han vil aldrig vise dig bort. Jeg kan selvfølgelig ikke stille garanti for din frelse, det kan kun Gud. Så den del skal du tale med Ham om.
Jesus graduerer ikke vores synder, så nogle synder er værre end andre. Så man kan ikke sige noget om, hvor forkert det er, som du spørger om. Vi synder alle, og alle synder er lige dårlige i Jesu øjne. Men at sige, at så kan vi jo bare synde, for det gør alle andre jo også alligevel, er ikke rigtigt. Sådan kan det se ud i menneskers øjne, men ikke i Guds øjne. Spørgsmålet er nemlig, som du selv er inde på, om du kan blive bevaret i troen og fællesskabet med Gud, hvis du bevidst lever i uopgjort synd.
Synden skiller os fra Gud
Du stiller spørgsmålet: “Kan man stadig tro, hvis man hele tiden synder?”
Du fornemmer selv, at I med sex i jeres forhold, er drejet ind på et forkert spor i forhold til Bibelens anvisninger. Og jeg tænker, at når den tanke slår ned i dig, er det fordi, Jesus arbejder med dig – og det er godt! Han gør det, fordi Han ville ønske, du slog ind på en anden vej i stedet. En vej, hvor du kommer til Ham med dine bekymringer og bekendelser, så Han kan få lov til at tilgive og give dig fred. Fred for bekymringen om frelse eller ikke frelse.
Jesus vil os det bedste
Vi er ikke skabt til at leve et liv fuld af bekymringer. Vi er skabt til leve tæt på Jesus med den glæde og fred, som relationen til Ham kan give os. Han vil os det allerbedste, og Han vil, at alle mennesker frelses – også dig!
Vi kan bare engang imellem komme til at gøre det svært for os selv og gøre ting, som driver os væk fra fællesskabet med Jesus, når vi lukker øjnene for de konsekvenser, det kan have for vores liv, vores tro og i sidste ende vores frelse.
Det er aldrig Jesus, der skubber et menneske væk fra Ham og fra muligheden for frelsen. Når vi risikerer at miste troen og dermed frelsen, er det altid på grund af os selv og de valg, vi tager i vores liv – det er aldrig Jesus. Så hvis vi vælger bevidst at synde igen og igen, så vælger vi selv Jesus fra og vender ryggen til Ham. Vi risikerer, at Jesus kommer længere og længere væk i vores liv, og vi kommer til at lukke øjnene for fortabelsens mulighed. Vi stiller os selv uden for Jesu rækkevidde, så Han ikke kan nå os længere. Og det er der, faren ligger.
Modsat springer alt det gode i vores liv ud af den kærlighed, som Jesus møder os med, når vi har Ham tæt inde i vores liv. Det giver os lyst til at lade os lede af Ham og følge Hans gode anvisninger for vores liv. Som jeg startede med at sige: Du kan blive frelst! – når du har Jesus tæt på dig i dit liv.
Jeg har fundet et svar til dig på jesusnet.dk om det med at synde, som beskriver det på en anden måde. Det synes jeg også, du skal læse: Kan jeg bare synde, når alt alligevel tilgives?
Sex er Guds gave til os
Sex er dejligt og fantastisk, og det er skabt og villet af Gud – men indenfor nogle givne rammer. I har selv mærket, hvor stærk den seksuelle kraft er. Den drager os sammen og forener os, så vi bliver et kød, som der står i Bibelen.
Gud har i skabelsen givet os en god ramme for vores liv og vores seksualitet. Og rammen for seksualiteten er ægteskabet, som du kunne læse om i det første link. Gud ønsker, at vi udfolder vores seksualitet i ægteskabets trygge rammer, hvor der er plads til at fejle, hvor der er tillid og tryghed til hinanden, og hvor man har lovet hinanden at blive sammen uanset hvad. Er det sådan, du ser jeres forhold? Sammen til døden skiller jer ad?
Pas godt på jer selv og hinanden
Hvis det en dag går sådan, at I ikke skal være sammen mere, så vil det, I har givet hinanden, ikke være muligt at få tilbage. I har givet hinanden den største gave, vi kan give et andet menneske, nemlig os selv og vores seksualitet. Skulle det komme dertil, at I slår op, vil det, du har givet din kæreste, være noget, du mangler ind i et evt. fremtidigt ægteskab.
Jeg vil derfor opfordre jer til at stoppe med at have sex med hinanden, til I kan gøre det i ægteskabet. Jeg ved godt, det ikke er let. I har oplevet, hvor fantastisk sex er, men med en fælles aftale om, at det ikke skal ske igen, vil det være muligt. Det kan I læse meget mere om under temaerne: Bibelen og sex, Teenager og sex og Kæresteliv.
Du kan også læse svar til andre med lignende spørgsmål:
Gå jeg fortabt, fordi jeg har sex med min kæreste?
Jeg håber, jeg har svaret på dit spørgsmål. Ellers må du vende tilbage igen.
De bedste hilsner
Steen