Hvordan kan jeg stoppe mit usunde forhold til sex?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg har længe gået med et usundt forhold til sex angående det med at være sammen med flere og uden for ægteskabet. Jeg ved, det er skidt for mig, og at det også er forkert som kristen. Men nu vil jeg gerne bryde det. Hvordan gør jeg det?

Det er ikke en afhængighed for mig, da der sagtens kan gå flere uger, uden jeg gør det, men når jeg så mødes med en pige for at drikke kaffe eller andet, ender jeg altid ud i at have sex med hende.

Hvad kan jeg gøre for at bryde denne lyst og fokusere på mit trosforhold til Gud?

Ved, det er langt spørgsmål, men synes ikke, jeg kunne formulere mig kortere. Beklager.

Mand, 25 år

SVAR:

Kære mand på 25 år

Tak for den tillid, du viser ved at skrive til os – og dit spørgsmål er ikke for langt!

Du fortæller, at du har sex med forskellige kvinder uden at være gift, og at det ikke fungerer for dig hverken som kristen eller som menneske. For at svare på, hvad du kan gøre for dels at komme tættere på Gud og dels at bryde med dit mønster, vil jeg komme med nogle overvejelser og forslag til konkrete ting, du kan gøre.

Godt udgangspunkt

Til lykke med, at du er kommet hertil! At ønske at træffe gode valg for sig selv – også når de er svære – er et tegn på menneskelig modenhed. Godt gået!

Det er godt, at du vender det med nogen – fortsæt med det. Den kamp, man kæmper sammen med nogen, er meget lettere at vinde.

De næste skridt

Det lyder, som om du har forbindelser til kristne fællesskaber. Derfor vil jeg opmuntre dig til at finde en erfaren kristen, du kan lide og har tillid til, og som har lyst til at mødes en gang i mellem og tale om den proces, du er i. Det kan være en præst eller en anden kristen, du kender.

Det kan også være en hjælp for dig at bede om at få et skriftemål hos en præst eller moden kristen. Her fortæller du til en, der har tavshedspligt, hvad du har lyst til og brug for at fortælle og bekende som synd. Derefter beder præsten for dig og siger højt til dig, at du er tilgivet pga. Jesus. For mange er skriftemålet en hjælp til at lægge noget svært fra sig og begynde på en frisk, når man på den måde hører ordene om Guds tilgivelse helt konkret og personligt. Her er et eksempel på, hvordan et skriftemål kan foregå i folkekirken.

Hvad vil du gerne?

Overvej, hvad vil du helt præcist ønsker. Det er vigtigt, fordi du nævner forskellige ting, og det kan have betydning for, hvad der skal ske. Jeg tager fat i noget, af det, du skriver og giver en lille kommentar til hvert punkt:

  1. Du skriver, at det er skidt for dig med skiftende partnere.
    Det giver jeg dig ret i. Det har mange positive konsekvenser at vente på sex: Du får lettere ved at knytte dig følelsesmæssigt til den kvinde, du vil dele dit liv med, når du møder hende. Du undgår også seksuelt overførte sygdomme og uønskede graviditeter for at nævne bare nogle få fordele. Vi har oplistet flere i vores artikel 10 gode grunde til at vente med sex.
  2. Du ønsker at fokusere på dit trosforhold.
    Fantastisk! Husk, at du ikke skal starte med at leve i cølibat for at kunne søge Gud. Jesus kom, fordi vi mennesker har brug for ham – lige midt i livets kampe og fald. Bed til Gud og sæt ord på præcist, hvordan landet ligger og lad ham hjælpe dig videre. Overvej at blive en del af et kristent fællesskab, begynd at læse i Bibelen, bede og gå i kirke, for jeg tror, det er der, Gud møder os.
  3. Du ønsker at bryde lysten.
    Tilgiv mig for at være direkte: Du er en ung mand på 25 år, så det kommer ikke til at ske. Lysten vil altid være der, men den behøver ikke styre dit liv. Gud har skabt sex, for at det skal bruges til stor gavn og endnu større glæde. Led i stedet målrettet efter en, du ønsker at være kæreste med og blive gift med på længere sigt.
  4. Hvad giver de kortvarige seksuelle kontakter dig?
    Når vi gør ting, vi ikke ønsker, er der tit grunde til det. Overvej, hvorfor du opsøger de seksuelle kontakter, når du ønsker at lade være. Hvad giver de dig? Bekræftelse? Nydelse? Underholdning? Selskab? Kropslighed? Ømhed? Berøring? Samtale? Ro til glemme noget svært? Alle disse behov er helt almindelige og legitime menneskelige behov. Er der andre måder, du kan dække dem på?
  5. Vælg din datingscene med omhu.
    Det lyder, som om du møder partnere på datingapps. Sex er for mange en integreret del af datingkulturen, og det kan gøre det sværere at sige nej. Overvej at slette de apps, du normalt bruger, hvis de giver dig et afkast, du ikke ønsker. Overvej i stedet at date mennesker, der ønsker det samme som dig. Der findes nogle datingsteder for kristne, fx Eden og KristenDate.dk. Kunne det være noget i stedet?
  6. Lad dig inspirere!
    Opsøg mennesker, film, chats, fællesskaber, podcasts og bøger (fx Skabt som mandNøgne uden skam og Gud opgiver dig aldrig), der hjælper dig fremad og opmuntrer dig, hvis du falder tilbage i gamle vaner. Gud frelser og elsker os – midt i vores kampe.

Husk, at det vigtigste ikke er, om du faldt tilbage i går, men hvilken retning du fastholder, og hvor du er om 10 og 20 år.

Jeg ønsker dig god vind og Guds velsignelse med det hele!

Anne Kathrine Wagtberg