Kærestes mor si’r nej til at sove sammen. Hvad gør vi?
Hey
Min kæreste på 13 må ikke sove sammen med mig, før hun er 18, siger hendes mor, og hun sagde til mig, det ikke er til diskussion!
Så mit spørgsmål er: Vil hun måske skifte mening, eller kan jeg gøre noget, så hun gør, eller er det simpelthen min kæreste, der skal sige noget til sin mor?
Mvh M, 15 år :-)

SVAR:
Kære M
Tak for dit spørgsmål. Jeg tror slet ikke, du er den eneste, der går med sådanne overvejelser!
Når jeg læser dit spørgsmål, tænker jeg flere ting. For det første tænker jeg, hvad du mener med at sove sammen? Er det at sove i det samme rum og bare det, eller er det at have sex sammen? Det kan jeg jo ikke helt præcis vide, men jeg vil gå ud fra, at det er sex sammen, dit spørgsmål handler om, og forsøge at svare ud fra det.
Dernæst tænker jeg, at din kæreste ikke er særlig gammel endnu.
Sex som 13-årig er for tidligt
Når man ikke er særlig gammel, kan tanken om sex med en fyr både være spændende og tiltrækkende og samtidig skræmmende. Når din kæreste har talt med sin mor om det og spurgt hende til råds, tror jeg, det er fordi, hun faktisk oplever tanken om sex som mest skræmmende lige nu.
Det er ikke, fordi hun ikke er vild med dig eller forelsket i dig, men simpelthen fordi det er et stort skridt at tage at have sex med en fyr. Alt er nyt, og det kræver en meget stor grad af tillid at give sig hen til det. Man kan være usikker på sig selv og på sin krop og være bange for, at man ikke gør det hele rigtigt og sådan, som den anden gerne vil have det.
Og man kan være meget bange for at sige nej – selvom det er det, man helst vil. Bange for den andens vrede eller irritation eller bange for, at den anden ikke vil være sammen længere, hvis man ikke siger ja. Måske kan man også være bange for, om andre vil synes, man er barnlig eller dum, hvis de finder ud af, at man har sagt nej.
Læs mere i de her artikler om, hvad sex gør ved os:
Jo tættere jo bedre – med omtanke
Sex og følelser
10 gode grunde til at vente med sex
Schyy ... jeg er jomfru
Vis respekt for din kærestes grænser og morens nej
Du spørger, hvordan du kan få hende til at ændre mening. For mig at se, er det ikke din opgave at få hende til at ændre mening eller få hendes mor til det. Det er din opgave at respektere hendes svar lige nu, og det svar er, at hun ikke vil. Det er godt nok hendes mor, der har sagt nej, men jeg tror, at det svar er lige så meget hendes eget, og at hendes mor prøver at hjælpe hende til at få det sagt. Du skal beskytte hende og vise omsorg over for hende ved at give hende mere tid og ro til at have sig selv med i jeres forhold.
Forældre har et ansvar
Hvis du klikker lidt rundt på siden, vil du se, at også andre forældre sætter grænser for, at deres børn sover sammen med kæresten. Det er ikke for at straffe, men for at beskytte, tænker jeg.
Jeg synes, du skal læse dette svar: Må ikke sove sammen med kæresten – hvad gør jeg?
Indtil du fylder 18 år, bestemmer dine forældre, om du må have seksuel omgang med andre og nogenlunde jævnaldrende. Juridisk set er det en del af dine forældres – eller din kærestes forældres – omsorgspligt over for dig og hende.
Loven om den seksuelle lavalder er givet for at beskytte
Til sidst vil jeg minde om, at den seksuelle lavalder i Danmark er 15 år. Det betyder, at du ikke har lov til at have sex med en pige under 15 år.
Læs evt. mere om hvorfor den lov findes: Kan I uddybe det med den seksuelle lavalder?
De bedste hilsner
Eva