Skal man gifte sig, hvis det er bedst for ens åndelige liv?

Vis spørgsmål

Mit spørgsmål er kort og simpelt, skal man gifte sig, hvis det er det bedste for ens åndelige liv? Eller hvordan, skal man få det til at hænge sammen uden at være gift?

Mig og min kæreste vil gerne giftes en dag. Vi har ikke sex, det vil vi gerne vente med, til vi er gift. Derimod så kan vi godt snakke om sex, og jeg synes selv, vi gør det på en fornuftig og tryg måde.

Mit spørgsmål lyder:

Hvordan undgår man at begæret tager over i det seksuelle samvær? Hvordan passer man på, at det kun bliver kærlighed? Eller er det urealistiske mål jeg har?

M 18 år

SVAR:

Kære M

Jeg synes, det er en god beslutning, som du har taget i fællesskab med din kæreste, at sex hører til i ægteskabets trygge ramme.

Tal om jeres grænser

Det giver samtidig nogle udfordringer, som det er vigtigt, at I får talt sammen om. For jo længere tid, man har været kærester, jo vanskeligere kan det være at undgå at overskride de grænser, som man har været enige om at sætte for det seksuelle samvær.

Lyst til nærkontakt med kæresten er Guds-skabt

Det er vigtigt at understrege, at når man har lyst til at være sammen med sin kæreste og kysse og kæle for hinanden, så er det noget meget positivt, som Gud har skabt os med. Men skal man kunne følge den gode vejledning om at vente med sex til ægteskabet, så er det nødvendigt at sætte nogle grænser og være sammen på en måde, så man ikke fristes til at overskride dem.

Gode råd

Helt konkret vil jeg råde jer til ikke at overnatte i samme rum/lejlighed uden andre er til stede, ligesom det kan være en stor fristelse at tage alene på ferie sammen. Det er også klogt at holde sig til bæltested-princippet, altså at kærtegn hører til over bæltestedet. Det er også meget sundt at prioritere konkrete aktiviteter, som man foretager sig sammen, så samværet har et alsidigt indhold.

Men selvom man har den slags enkle regler for måden at være sammen på, så er mest vigtige faktisk, at man er så fortrolig med hinanden, at man kan snakke om det. Så man har frimodighed til at tale om det, hvis den ene oplever, at I er ved at fokusere for meget eller forkert på det seksuelle.

Få også inspiration fra disse links og du kan selv finde flere:

Værd at vente på

Sex i Bibelen - på den gode måde

Sex i Bibelen - stærke sager

Schyy.....jeg er jomfru!

Hvor går grænsen.. seriøst???

Brian Christensen