Dyrker utroskab, men vil min kæreste - hvad gør jeg?
Hej igen
Tusind tak for dette fantastiske svar, det har hjulpet mig med at stoppe op og tænke.
Jeg har så godt nok nogle spørgsmål til det, du skriver: "Er du bange for nærheden, når et forhold bliver for tæt, eller er det svært at sige nej til den berusende følelse af forelskelse og spænding, der er i et sidespring? Måske går du rundt med en grundlæggende følelse af usikkerhed, som forsvinder, når du opdager, at en dreng er vild med dig?" (Der er link til hele svaret i mit svar her nedenfor)
Jeg er bange for, at jeg er for ung til at være i sådan et langtidsforhold? Jeg elsker at blive forelsket, og jeg dyrker utroskaben, fordi det er "farligt". Ja, jeg er usikker på mig selv, om jeg elsker opmærksomhed.
Men jeg vil så gerne arbejde med disse ting, fordi jeg vil gerne have det til at fungere mellem min kæreste og jeg. Men hvad kan jeg gøre??
Vi er stadig sammen, og jeg skal se ham om to uger, men jeg er nervøs for at se ham, og for om jeg har de samme følelser.
Lige nu er jeg sur på min kæreste, fordi jeg er sur på mig selv og mine tanker. Hvad kan jeg gøre?
Håber du kan hjælpe mig, inden jeg rejser hjem
Anonym, 18 år

SVAR:
Hej igen
Dejligt at høre, at du kunne bruge mine overvejelser i din proces, og mange tak for dit uddybende spørgsmål.
Her finder du mit sidste svar: Utro og tilgivet, men føler ikke han fortjener mig - hvad gør jeg?
Du spørger meget konkret til nogle redskaber, som du kan bruge, fordi du gerne vil arbejde med nogle svære ting i dit liv.
Der er desværre ikke en opskrift eller formel, som jeg kan give dig, som løser dit problem. Men ligesom i det forrige svar vil jeg give dig nogle af mine overvejelser omkring din problemstilling, som du forhåbentlig vil kunne bruge i dine egne overvejelser om, hvordan du gerne vil leve dit liv.
Vi har alle brug for at blive set
Jeg vil starte med at tage fat i det, du skriver med, at du er usikker på, om du elsker opmærksomhed. Der er ikke noget forkert i at ville være noget i andres øjne, at få positiv opmærksomhed og at blive set for dem, vi er. Det er en grundlæggende del af dét at være menneske - at vi higer efter kærlighed og at blive set for dem, vi er. Målet er derfor ikke, at vi skal slippe fri for denne følelse af, at vi har brug for andres opmærksomhed, men der er både sunde og usunde måder at opsøge det på.
Forelskelsen er ofte kortvarig
Som jeg læser det, du skriver, er det opnåelse af forelskelsesfølelsen, som du har svært ved at give slip på.
Ligesom det forrige svar, vil jeg opfordre dig til at sætte dig ned og overveje, hvad forelskelsen giver dig, og om den skal være det styrende i dit liv?
Mine tanker er, at der ligger noget enormt stærkt og kraftfuldt i forelskelsen, som på mange måder er dragende. Suset, spændingen og følelsen af lykke.
På den anden side er den med til, at vi lukker øjnene for virkeligheden. Alt ved den person, man er forelsket i, er perfekt, og man forsøger selv at finde de bedste sider frem for at få den andens opmærksomhed. Fordi man oftest ikke kender hinanden vildt godt, når forelskelsen rammer, kan man i en vis tidsperiode godt opretholde illusionen om at den anden er perfekt og også opretholde facaden, man selv opstiller, for at få den andens forelskelse til at blive ved. Men spørgsmålet er, om det er holdbart i længden?
Kærligheden kan vare ved
Forelskelse er en følelse, der kommer og går, og er derfor meget dårlig til at danne grundlaget for den blivende kærlighed, som vi alle har brug for.
Den blivende kærlighed er langt mere realitets-nær, fordi den bygger på en lang række erfaringer med et andet menneske, hvor man både har set nogle positive og negative sider. Det er her, man elsker på trods af de negative sider, der måtte være.
Det er her, at jeg bliver elsket for den, jeg er, og ikke for hvad jeg gør. Det er her, jeg kan fejle men trygt stole på, at det ikke ændrer grundlæggende ved den andens kærlighed til mig. Det er her, at jeg kan være mig selv og vise mine sårbare sider.
Kærlighed kræver en viljesbeslutning
Derfor er parforholdet så vigtigt, fordi det er en aftale om, at nu og her har vi to besluttet os for, at vi vil hinanden. Derfor er der noget, vi må sige nej til, fordi det truer den relation, vi to har sammen. Ikke fordi det ikke kunne være spændende at prøve, men fordi jeg har denne aftale. Rammerne giver den ro, det tager at lære hinanden rigtigt at kende, så to mennesker kan vokse sammen og knytte et stærkt bånd.
Netop her er viljen så vigtig, fordi man har besluttet sig for noget og derved har givet den anden nogle løfter. Du kan ikke beslutte dig til altid at ville føle det samme, lige så lidt som du kan beslutte dig for aldrig mere at ville have hovedpine. Det kommer og går. Men viljen og løfterne gør, at du har forpligtet dig på et andet menneske for at se, om der er grobund for, at det kan vokse sig endnu stærkere.
Læs evt. mere i disse artikler: Kærlighed og forelskelse og Kærlighed i praksis
Spændingen i et langvarigt forhold
Når det så er sagt, vil jeg af egen erfaring sige, at der er rigeligt med spænding i et fast parforhold. Nok bliver alt ikke ved med at være lyserødt og berusende hele tiden, men det er ikke kun leverpostejsdage, der så er tilbage.
I beslutter jer selv for, hvad lige netop jeres forhold skal indeholde. Her er nogle generelle råd og idéer, som I måske vil kunne bruge: Bliv ved med at score hinanden hver dag, overrask hinanden og vær gode ved hinanden – nogle gange skal der handling til først, og så kommer kærlighedsfølelsen bagefter. Dyrk fælles interesser, brug tid sammen med andre og opdag nye sider af hinanden, giv plads til at være jer selv med de venner/veninder og interesser, som I har brug for at dyrke ud over forholdet.
Selvfølgelig kan det ske, at I er vokset fra hinanden, når det er længe siden, I har set hinanden. Nogle gange kan det næsten virke som om, man skal til at lære hinanden at kende igen. For nogle lykkedes det, og for andre har relationen bare ændret sig så meget, så det ikke fungerer.
Hvilke værdier vil du leve efter?
Så i forlængelse af mit forrige svar er bundlinjen stadigvæk:
Find ud af hvilke værdier du gerne vil leve efter, og hvad du gerne vil opnå.
Hvilke fordele og ulemper giver det, du vælger? Og hvad er du så nødt til at lave om i dit liv, for at det kan lykkes?
Jeg vil ønske dig alt det bedste for din videre proces og for dig og din kæreste uanset, hvad det ender med.
Vh Mikkel