Hvordan skal min kæreste og jeg få vores første samleje?

Vis spørgsmål

Hej.

Jeg har denne her fantastiske kæreste, som jeg om en måned har været sammen med i et år. Vi har aldrig haft sex, da mine forældre er ret strikse, og hans forældre altid "tjekker op" på os.

Så vi sad og snakkede lidt frem og tilbage her den ene dag, hvor han foreslog, at vi bare kunne gå en tur og gøre det i en skov, hvilket jeg er ret meget imod. Jeg vil ikke gøre det i en skov, men jeg vil jo gerne have sex med ham..

Har I et andet alternativ eller en anden løsning?

På forhånd tak.

M, 15 år

SVAR:

Kære M

Hvor er det dejligt at høre, at du har en kæreste, som du er rigtig glad for, og som du har haft rigtig længe. Jeg synes også, at det er rigtig dejligt, at I venter med sex, da jeg er overbevist om, at der er mange fordele ved at vente. I skal vide, at jeres forældre er strikse og tjekker op på jer, fordi de elsker jer og VED, hvor vigtigt det er at vente.

Fornuften ved, at handlinger altid har konsekvenser

Ens forældre kan faktisk sammenlignes med fornuften eller samvittigheden. Når du har rigtig meget lyst til noget, så hører du måske nogle gange samvittigheden hviske i dit øre; Nej, lad være med det! Det er ikke smart. Det kan være, når du har virkelig meget lyst til chokolade henne i Brugsen, men ikke har penge med, så får du måske lyst til at tage det alligevel. Du hører din samvittighed/din mors stemme: ”Stop, det må du ikke.”

Der er ofte flere lag af konsekvenser, når du gør noget forkert:

  • Hvis du ikke bliver taget i at snuppe chokoladen, får du måske alligevel dårlig samvittighed, som du skal gå og bøvle med.
  • Hvis du bliver taget, så får dine forældre besked, og hvad sker der så?
  • Butikken skal melde dig til politiet, så bliver du registreret som tyv. Det kommer måske til at få indflydelse på det fritidsarbejde, du gerne ville have haft, men som nu ikke kan lade sig gøre, fordi du er en tyv osv. osv.

Hvis I går i seng sammen, er der også flere lag af konsekvenser:

  • Hvis I ikke bliver opdaget, har I måske dårlig samvittighed, fordi I ved, at jeres forældre var imod det.
  • Hvis I bliver opdaget, er der også en konsekvens ved det, måske forbyder de jer at være sammen.
  • Men den værste konsekvens er dog, hvis du bliver gravid. Pludselig dukker der en hel verden af beslutninger og konsekvenser op, som du slet ikke tænker over, når du bare har lyst til at gå i seng med din kæreste. Hvordan skal du fortsætte i skolen, når du pludselig har et barn i maven, skal føde og bagefter passe det lille barn?  Barnet har brug for både mor og far, er I voksne nok til at tage ansvar for et lille menneske og følge det og tilsidesætte alle jeres egne behov de næste mange år? Osv.

    Hvis ikke I er parate, skal graviditeten så afbrydes? Skal det lille menneske, som I sammen har skabt, slåes ihjel, fordi I ikke føler jer klar til alle de konsekvenser, jeg lige har nævnt? Kan I leve med, at I har valgt, at et lille menneske ikke skal overleve?

    Måske tænker I, at I kan beskytte jer med kondom, men det er ikke altid en sikker løsning. Her på siden kan du se mange eksempler på, at man kan være uheldig med, at et kondom kan gå i stykker, og så står I med konsekvenserne alligevel, selvom I troede, at I passede på. Der er ingen præventionsform, der er 100% sikker.

Jeg tror, det er disse konsekvenser, som jeres forældre prøver på at skåne jer for. De ønsker for jer, at I kan få et dejligt ungdomsliv, hvor I kan have det sjovt og nøjes med de store udfordringer omkring kærlighed, uddannelsesvalg og fremtidsdrømme.

Har I overvejet fordelene ved at vente med sex?

Når alt det her meget alvorlige er sagt, så vil jeg også gerne opfordre jer til at passe på jer selv og jeres sexliv. Se jeres mødom som en gave og en ramme, der beskytter jer mod skuffelser og knuste hjerter. Hvis I om ½ år ikke er sammen mere, er det trist, at mødommen blev givet væk til én, som du ikke skulle fortsætte sammen med. Det er noget helt specielt at gemme sex til en ganske særlig person.

Du kan fortryde, at du har haft sex med en anden end ham, du vil dele resten af livet med, men du vil aldrig fortryde, at du lod være.

Jeg vil opfordre dig til at læse mere her på siden og gerne sammen med din kæreste under temaet Teenager og sex.

Nyd en ubekymret kærestetid

Jeg håber, at I vil passe rigtig godt på jer selv og finde på andre dejlige ting at lave med hinanden, mens I stadig er så unge. I har fortjent at være ubekymrede og glade. Nyd livet og hinanden, men lad være med at udsætte jer for situationer, hvor I kan komme til at gøre ondt på jer selv, hinanden og evt. et lille barn.

Hvis I vælger at vente med sex, vil I også opleve, at der bliver mere plads til at udvikle jeres forhold til hinanden på andre måder, både alene og sammen med andre. Læs mere om det gode kæresteliv under temaet Kæresteliv.

De bedste hilsner
Anja