Sagde nej til sex – kan det ødelægge vores forhold?
Kære adam og eva. Jeg havde min kæreste med hjem i går, vi var alene hjemme.
Vi sad og lavede lektier sammen, da han spurgte, om vi skulle have sex, og jeg vidste ikke, hvad jeg skulle svare, så jeg svarede nej. Kan det ødelægge vores forhold?
Hilsen hjerteknuseren, 14 år
PS: Vi har været sammen i 2 år.

SVAR:
Kære Hjerteknuser
Tak for dit spørgsmål. Jeg vil her forsøge at give dig et svar, som jeg håber, kan hjælpe dig.
Vigtigt at kunne sætte grænser
Der er to ting, jeg gerne med det samme vil sige til dig. For det første: Det er super godt, at du mærker efter, hvad det er, du selv gerne vil, da din kæreste spørger, om I skal have sex. Det er rigtig stærkt af dig, at du mærker, du er i tvivl og derfor vælger at sige nej. Det er rigtig godt både af hensyn til dig selv, men også af hensyn til din kæreste.
Det skader ikke jeres forhold
Det andet, der er vigtigt for mig at få fortalt dig, er, at det ikke kan skade jeres forhold, at I ikke har sex. Jeg er overbevist om, at det gør jeres forhold endnu stærkere og sundere, at I ikke har sex med hinanden.
Især medierne slår meget på, at man da har sex, så snart man er kærester. Det er bare noget, man prøver af og dyrker, så snart der er en lejlighed til det.
Jeg er overbevist om, at det forholder sig helt anderledes, end sådan som medierne fremstiller sex. I virkelighed er sex langt mere end en stemningsfyldt scene eller et romantisk billede, som vi oplever i medierne.
Du kan læse mere i det her svar til en anden pige: Gider ikke! Min kæreste ønsker sex – hvad gør jeg?
Sex og følelser
Når vi har sex, rører vi ved de dybeste og fineste følelser i et menneske. Derfor er sex ikke bare lige noget, man har sammen, ligesom man læser lektier sammen eller går i biografen sammen.
Sex er noget helt specielt og noget af det fineste, man kan have med et andet menneske, hvis det finder sted under ansvar og under nogle trygge rammer, som du kan læse mere om her på hjemmesiden:
Sex og følelser
10 gode grunde til at vente med sex
Pas godt på hinanden
Jeg tænker også, at selv om du er rigtig glad for din kæreste, og I har været sammen i to år, så kan det jo alligevel godt være, I ikke kommer til at være sammen resten af jeres liv. Der kan gå lang tid, inden I er nået dertil, hvor I tør forpligte jer på hinanden og love hinanden livslang troskab og kærlighed ved at blive gift.
Der er desværre mange – især teenagere – der er blevet såret, skuffet og forvirret ved deres egen seksualitet, fordi de har dyrket sex uden at kunne forholde sig til, hvad det gjorde ved dem på længere sigt. Især efter forholdet blev brudt. Det er, som om man giver noget, man ikke kan få tilbage igen. Nogle oplever, det kan være svært at være helt til stede og tryg i et nyt forhold, når det kommer til det seksuelle.
Jeg mener faktisk, at det bedste, du kan gøre for dit eget sexliv og for din kærestes sexliv, er at vente med sex, til I er enige om, at I har valgt hinanden for livet. Det kan du læse mere om i vores artikler:
Den eneste ene
Schyy … jeg er jomfru!
Jo tættere jo bedre – med omtanke
Du er til altid velkommen til at skrive igen.
De bedste hilsner
Annette Bech Vad