Må ikke sove sammen med kæresten – hvad gør jeg?
Hej AdamogEva.
Jeg har et lille problem, håber I vil/kan hjælpe mig. Jeg har en kæreste, og ham er jeg meget glad for, og jeg nyder at være i selskab med ham, men jeg må ikke sove i samme rum som ham. Når jeg skal overnatte der, skal jeg sove inde ved siden af. Og det gælder også hjemme ved mig. Han synes også selv, det er ret nederen.
Hvad skal jeg gøre? Jeg har snakket med mine forældre, men uden held.
Mange hilsener C, 15 år.

SVAR:
Hej C
Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk. Det er altid rigtig godt at få sat ord på det, man går og tænker på.
Hvor er det dejligt, at du har en sød kæreste. Det lyder virkelig til, at I er oprigtigt glade for hinanden.
Ikke for at genere jer
Jeg kan godt forstå, at I gerne vil sove sammen, nu når I er så glade for hinanden, men ... jeg er ret overbevist om, at jeres forældre ikke har lavet den regel for at genere jer. Faktisk er jeg ret sikker på, at de har lavet den for at beskytte jer.
Måske har I spurgt jeres forældre, hvorfor de har lavet denne regel. Hvis ikke, synes jeg, det er en rigtig god ide, at I får en god snak med dem om det.
Nu kender jeg jo ikke jeres forældres begrundelser for reglen. Men jeg kan sige lidt om, hvorfor jeg også vil anbefale jer at vente med at sove sammen, til I er gift.
Hvorfor ikke?
I er jo unge og har nok ikke været kærester super længe. Begynder man at sove sammen, mens man er kærester, er der stor sandsynlighed for, at man begynder at gå i seng sammen. Hver gang, man går i seng med en anden, giver man lidt af sig selv; derfor er det vigtigt at være klar og være lidt forberedt på, hvad det er, man går ind til.
Der er også noget specielt ved at dele seng. Det skal også være noget af det, der er værd at vente på til efter brylluppet. Lyder nok umiddelbart, som om det er alt for længe at vente, men det er værd at vente på – det lover jeg.
Det er ikke til at se ind i fremtiden. Selvom I lige nu synes, I altid skal være sammen, er det ikke sikkert, det ender med at blive jer engang. Brug derfor jeres kærestetid på at lære hinanden rigtig godt at kende, og lav en masse sjove og spændende ting sammen.
Læs også svar til andre om det at sove sammen som kærester:
Kærestes mor si’r nej til at sove sammen. Hvad gør vi?
Er det okay at sove sammen som kærester?
I kan også læse artikler og flere svar til andre i vores tema Kæresteliv.
Håber du kan bruge mit svar til et eller andet.
Kærlig hilsen
Marianne