Kan I uddybe det med den seksuelle lavalder?
Jeg er meget i tvivl. Det er ikke, fordi jeg så meget som overvejer at have sex, men er den seksuelle lavalder 15? Eller må fx to 13-årige have sex?
Jeg synes, det er svært at finde ud af, da der ved alle indlæg, jeg har kunnet finde, står, at man ikke som 13-årig må have sex med en over 15, men aldrig om to af samme alder må.
Venlig hilsen den, der gerne vil have et bedre svar, når vi diskuterer i klassen :-)

SVAR:
Hej
Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk.
Seksuel lavalder
Det er for mig ikke helt enkelt at svare på dit spørgsmål. Jeg kan som dig heller ikke finde direkte svar på det, du spørger om.
Hovedessensen er, at loven er lavet for at beskytte børn og unge mod ældre og seksuelt erfarne personer. I praksis ligger der en gråzone i den måde, loven håndhæves på. Normalt vil man ikke straffe en 15-årig, der går i seng med sin 14-årige kæreste eller for den sags skyld to 13-årige kærester, hvis der ikke er tale om udnyttelse eller overgreb.
Sex er ikke for børn
Men det ændrer ikke på, at loven er et klart signal om, at sex ikke er for børn. Det kræver modenhed og ansvarlighed, som man ikke kan forvente af unge under 15 år. Lovgiverne har valgt alderen 15 år, fordi de mener, at børn ikke er fysisk og psykisk modne til at have sex før denne alder. I andre lande er grænsen anderledes; i fx Norge skal man være 16 år.
Du kan læse mere om det spørgsmål i svar til andre:
14 år - sex nu eller senere?
Er handjobs m.m. normalt som 14-årig?
Det er så tæt, jeg kommer på et svar til dig på dette spørgsmål.
Kh. Marianne