Hvad gør jeg når ham jeg er forelsket i har en kæreste?

Vis spørgsmål

Hej... Jeg er fortvivlet og har svært ved at finde ud af, hvad jeg skal stille op. Jeg er blevet meget forelsket i min brors bedste ven. Han har en kæreste, som han har haft i seks år, og som han siger, at han elsker. Vi har kysset og flirtet ved en fest, men nu har både han og jeg dårlig samvittighed over det. Han har afvist, at vi mødes i hemmelighed. Vi skriver sammen og på det sidste har han skrevet søde ting, så jeg bliver i tvivl om, hvad han vil. Hvad skal jeg dog stille op??? Glemme ham eller kæmpe for ham?

(Kort resume ved redaktionen)

Læs hele spørgsmålet her:

Hej... Jeg er fortvivlet og har svært ved at finde ud af, hvad jeg skal stille op, så håber, at i kan hjælpe mig :/

Sagen er, at jeg er blevet forelsket i min brors kammerat, som har og stadig er i et forhold med en anden pige, hvilket de har været i over seks år. Sagen er dog den, at det til en fest hos min bror virkede som om, han var interesseret i mig. Kan ikke rigtig forklare det nærmere, men der var i hvert fald en spænding mellem os.

Senere hen på aftenen kyssede vi så. Det virkede som om, at han fortrød det en smule, men alligevel lå vi og puttede på sofaen om natten... Dagen efter var der ikke rigtig noget og vi snakkede ikke så meget. Jeg havde vildt dårlig samvittighed, pga. jeg har mødt hans kæreste op til flere gange og faktisk synes rigtig godt om hende...

Et par dage efter 'stjal' jeg så hans nummer fra min brors tlf. og valgte så at skrive til ham. Skrev at jeg havde dårlig samvittighed osv. Han skrev tilbage, at han var rigtig ked af, hvad der var sket og at han havde været et svin' ikke blot over for kæresten, men ligeså meget over for mig.. Han fik dog også understreget, at han elskede kæresten over alt på jorden, men at han bare havde lavet en ordentlig bommert. Og at spændingen ved at kysse med en anden pige tog overhånd, da det for ham var noget helt nyt og spændende' idet at hans nuværende kæreste ellers var den eneste, han nogensinde havde lavet noget med, selv det at kysse...

Jeg forstod ham faktisk udmærket, selvom jeg var såret og fortvivlet og en smule irriteret på ham. Vi aftalte dog at forblive venner, selvom vi ikke kender hinanden så godt igen. Han er mere en bekendt, men min brors bedste kammerat. Ud over dette aftalte vi at holde, hvad der var sket hemmeligt. Både for hans kæreste og for min bror.

-jeg kom desuden med et dumt forslag, der lød på at ses i al hemmelighed, men dette var han ikke meget for og afslog det derfor' idet at han ikke ville gøre det imod kæresten.. Det virkede dog som om, han havde en smule lyst...

Nu er der gået en halvanden måneds tid' siden, det der skete.. Vi har skrevet sammen et par gange over sms og facebook' samt set hinanden et par gange, når jeg har været hjemme hos ham og kæresten sammen med min bror og omvendt. - Føler jeg kender ham bedre nu. Desværre er mine følelser for ham bare blevet forstærket, hvilket er hårdt idet, at han trods alt, har en kæreste. Det bør lige understreges, at vi siden vores bommert kun har skrevet på 'venneplan' over sms og lign. - der har ingen flirt været overhovedet.

Problemet ligger dog i, at han de sidste to dage har skrevet søde ting... skrev med ham om nogle personlige ting, som gjorde, at vi også kom ind på andre ting... der blev bla. taget hul på det emne, der omhandlede det, at vi havde kysset.. Han sagde, at han stadig havde dårlig samvittighed over for sin kæreste, men at han faktisk havde nydt det, vi havde lavet, at jeg kyssede smadder godt og at jeg var en sød pige. Han sagde, at han havde haft en dejlig aften.

Er bare endnu mere fortvivlet nu og det gør ikke ligefrem mine følelser for ham mindre' tvært i mod! Spørgsmålet er så bare, hvad det er, han har gang i, og hvad jeg skal stille op? Håbede at I måske kunne hjælpe mig med det...

Siden han fortæller mig, at han havde nydt det osv., kan det være fordi, at han faktisk godt kan lide mig på en eller anden plan? Eller er det mon bare 'spændingen ved at snakke med en anden pige', hvilket han som sagt ikke er vandt til, der løber af med ham? Måske er det' det 'at lege med ilden' der tænder ham.. Jeg tør ikke at spørge ham selv, idet jeg er bange for at blive afvist og få at vide, at han intet vil med mig..

Samtidig vil jeg høre, om I synes, det er egoistisk af mig det her - Det at bevæge mig ind på forbudt område? Han har trods alt en kæreste og bryder mig egentlig ikke om det, jeg har gang i lige nu, men kan simpelthen ikke lade være pga. mine følelser for ham :(

Hvad skal jeg dog stille op??? Glemme ham eller kæmpe for ham?

Mvh. I, 19 år

SVAR:

Kære I

Tak for dit meget åbenhjertelige og meget beskrivende spørgsmål. Det er super godt, at du benytter dig af muligheden for at skrive i stedet for at gå og tumle med problemerne selv. Det er et længere spørgsmål, så jeg ridser lige situationen op, som jeg læser den.

Du er blevet meget forelsket i din bros bedste ven. Han har en kæreste, som han har haft i seks år, og som han siger, at han elsker. Du kender også kæresten og synes, at hun er en sød pige. I har kysset og flirtet ved en fest, men nu har både han og du dårlig samvittighed over det skete. Du er stadig meget interesseret i ham, men han har afvist dig indtil nu, men du fornemmer, at han nu alligevel åbner lidt op for muligheden med dig.

Du er nu i vildrede om, hvad du skal gøre, for du er ikke selv for glad for at skubbe ham væk fra hans kæreste, men samtidig har du stærke følelser for ham og vil nu vide, om du skal kæmpe eller glemme.

Det er hovedessensen af det, jeg læser i dit spørgsmål.

Den eneste ene

Det er ikke nogen hemmelighed, at vi her på adamogeva.dk generelt opfordrer til at finde den eneste ene og blive sammen med vedkommende. Vi ser parforholdet som ubrydeligt og som noget meget værdifuldt i sig selv.

Med dette vil jeg sige til dig, at jeg ikke vil opfordre dig til at kæmpe for ham, så han bryder forholdet med den nuværende kæreste. De har været kærester i seks år og har det tilsyneladende godt med hinanden, selv om han lavede en bommert sammen med dig.

Du spørger, om det er egoistisk af dig. Ja, det synes jeg faktisk, det er, hvis du er med til at bryde deres forhold. Det vil ikke være dit ansvar, hvis han vælger at gå fra kæresten, men det vil uden tvivl gøre hans nuværende kæreste ked af det. Overvej om du vil have det på samvittigheden, bare for at du kan få ham!

Forestil dig, at I bliver kærester, og det ikke går alligevel. Vil det så få indflydelse på kammeratskabet mellem ham og din bror, som er bedste venner i dag?

Når det er sagt, vil jeg også sige til dig, at jeg sagtens kan forstå dig. Vi har alle sammen et grundlæggende behov for at føle os elsket, at der er en, som jeg er den vigtigste for i hele verden. Når vi så møder en, som viser interesse for os, så kan vi let komme til at se denne person i et andet lys og blive forelsket i vedkommende.

Forelskelse er både vanvittig fantastisk og dejlig, men kan samtidig være vanvittig besværlig og tungt, hvis man falder for den ”forkerte”. Alt det kan du finde meget mere om her på siden, ved at skrive ”forelskelse” i søgefeltet og læse de artikler, der kommer frem.

En forelskelse kan komme hurtigt, overraskende og overrumplende, men den kan faktisk forsvinde lige så hurtigt igen, hvis man lader være med at dyrke den person, man er forelsket i. Med dyrke mener jeg, lade være med at sukke over ham på facebook, lade være med at skrive ”søde” ting til ham på sms og lade være med at virke opsøgende og flirtende, når du møder ham osv.

Vil du vente på ham?

For mig at se, er det en håbløs forelskelse, du har her. Med håbløs mener jeg, at du er forelsket i en fyr, som du ikke kan få (eller har ret til). Du kan måske prøve at sammenligne det lidt med, at du var blevet forelsket i en filmstjerne eller en musikstjerne, som du heller ikke kan få.

Du kan selvfølgelig sætte dig til at vente på, om ham fyren går fra den kæreste, han har nu, så han bliver ”ledig” på et tidspunkt. Men det vil jo være spild af din tid, som du kunne bruge sammen med venner og veninder eller finde ”din egen” kæreste og eneste ene. Den som du vil tilbringe resten af dit liv med.

Nu sidder du måske og tænker: ”Det kan han sagtens sige”. Ja, det er rigtigt, det er helt uden omkostninger for mig, at skrive det her til dig, men hvis du vil dæmpe forelskelsen, er det vejen at gå for dig – også selv om det ikke er let.

Der er selvfølgelig ikke noget i vejen for, at I kan være venner, hvis bare I aftaler nogle helt klare spilleregler for jeres venskab, men jeg vil dog sige, at jo mere du ser ham, jo sværere vil du have ved at køle forelskelsen af.

Hvad nu?

Det var måske ikke det her svar, du havde håbet på, da du skrev til os, men du nævner selv muligheden i dit spørgsmål, så det har nok været med i dine overvejelser.

Hvad der nu skal ske, er helt op til dig. Om du vil følge mit råd om at droppe ham eller ikke, er ene og alene dit ansvar. Mit forslag til dig er dog, at du vil tage mit råd med ind i dine overvejelser.

Godt forår og alt det bedste til dig – også i det med drengene.