Hvor står det i Bibelen, at sex før ægteskabet er forkert?

Vis spørgsmål

Tak for en god hjemmeside.

Jeg er en pige på 17 (snart 18), der nu har været sammen med min kæreste i snart 1 år. Jeg er utroligt glad for ham, og jeg VED bare, at det skal være ham - han har det heldigvis på samme måde!

Jeg lever et kristent liv, og kommer hver uge i IMU, sammen med min kæreste.

Vi står bare i det problem at: Hvad gør man egentlig nu om dage som kristne kærester. Man hører jo om så mange andre kristne, der både har sex, bor sammen osv.

Vores indstilling er, at det er noget der hører ægteskabet til. Vi tænker dog en hel del over det, og bliver mere og mere usikre på vores holdning, da vi oplever så meget modgang.

Jeg søger derfor et konkret svar på, hvorfor det lige præcis er forkert at have sex før ægteskab, hvis man ikke kan se en disideret forskel. Jeg søger også stedet det står i bibelen.

Hvis man er forlovet, er situationen så en anden?

Håber på hjælp!

Mvh M, 17 år

SVAR:

Kære M!

TAK for din henvendelse.

Allerførst må jeg sige, at det er utrolig dejligt, at du har fundet en, du er så glad for, og at han gengælder dine følelser. Det er jo noget af det bedste i verden!

100% støtte her fra

I ønsker, at vente med sex til I er gift. Det er en beslutning, jeg kun kan støtte jer i 100 %. Som kristne tror vi på, at sex er en gave givet fra Gud, der er tiltænkt ægteskabet, og ikke andre steder! Det er slet ikke let i en verden, hvor sex efterhånden er blevet en menneskeret, og hvis du har lyst til det, så gør du det bare uden at tænke over konsekvenserne.

Som du også nævner, bliver det ikke lettere, når der er jævnaldrende kristne, der ikke ser noget forkert i at have sex før ægteskabet. Det er jo netop i det kristne fællesskab, man burde kunne finde opmuntring og styrke til at holde fast i at vente.

Når mange omkring en ser stort på det med at vente, så kan det, der før var forkert, lige pludselig ende med at virke som det helt rigtige. Når alle gør det, så må det jo være rigtigt.

Måske en plat sammenligning, men bare fordi mange kører hurtigere end 130 km/t på motorvejen, gør det det jo ikke mere rigtigt.

Bibelske henvisninger

Du spørger, hvorfor det lige præcis er forkert at have sex før ægteskab, hvis man ikke kan se en deciideret forskel. Desuden vil du også gerne have nogle konkrete steder fra Bibelen, hvor det står.

Jeg vil gerne henvise til Sprints svar på Jesusnet.dk: Hvad siger Bibelen om sex før ægteskabet? Han giver en kort gennemgang af nogle relevante bibelsteder. På Jesusnet.dk er der flere svar på lignende spørgsmål.

Jeg har også fundet en artikel frem her fra AdamogEva.dk, som henviser til konkrete steder i Bibelen: Hvornår er sex sex – ifølge Bibelen?

Forlovelse

Du spørger også, om situationen er en anden, hvis man er forlovet. Nej, det er den ikke. Forlovelse er et skridt mod ægteskabet, men er ikke ægteskab. Læs her, hvad der skal til, før man bibelsk set kan kalde et forhold for et ægteskab: Ægteskabet og Bibelen.

Find støtte

Det er en kæmpe udfordring, I står overfor. En udfordring jeg håber, I kan dele med nogen i jeres omgangskreds, så I sammen kan støtte hinanden. En ting, jeg også mener, er vigtigt er, at I sammen som par beder Gud om hjælp. Når han har sagt, at det er det bedste at vente, så må vi også gerne have en forventning om, at han vil hjælpe os med at vente!

Jeg vil ønske jer Guds velsignelse over jeres parforhold og ønsker for jer, at I må få hjælp og styrke til at holde fast på jeres beslutning!

Mvh. Thea