Er det urealistisk at vente med sex, til man er gift?
Hej AdamogEva.dk.
Jeg har det her spørgsmål, som jeg gerne vil have svar på. Her for et par dage siden sad jeg sammen med et par venner, og efter et par øl kom emnet ind på sex. Jeg har, siden jeg var 12 år gammel, holdt fast i, at jeg ville vente med sex, til jeg blev gift, og sådan har jeg det stadig. Men mine venner siger, det er urealistisk, og at jeg nok ikke kommer til at holde det.
Så mit spørgsmål er: Er det virkelig urealistisk at vente med sex, til man bliver gift?
Hilsen K, 17 år

SVAR:
Hej K
Tak for dit spørgsmål.
Tillykke med, at du har en overbevisning om, at du vil vente med sex, til du bliver gift. Jeg synes, det er en stærk og sund holdning at have. Jeg ved fra samtaler med mange unge par, at det ikke er urealistisk at vente med sex, til man bliver gift. Dermed er ikke sagt, at det er en let sag at vente med sex, men det er bestemt muligt, og der er meget godt i at vente med sex, til man har forpligtet sig på hinanden.
Alle ønsker et godt sexliv
Langt de fleste mennesker har et ønske om et godt sexliv. Et godt sexliv hænger nøje sammen med et godt kærlighedsliv. Derfor giver det god mening at satse 100% på kærligheden, inden vi tager hul på sexlivet. Det giver nemlig et rigtig godt fundament for et godt sexliv. Den fulde forpligtigelse over for hinanden sker i ægteskabet.
Ægteskab – en konkret satsning
Ægteskabet er en meget konkret måde at udtrykke denne satsning på. Men længslen efter nærhed og seksuel hengivelse til hinanden er ikke styret af, om vi er gift eller ej. Kærligheden er heller ikke mindre værd eller mindre ægte, fordi vi ikke har papir på det. Men der er en meget afgørende forskel på før og efter indgåelse af ægteskab: Det offentlige og bindende løfte om kærlighed og troskab. Det er ikke en løs aftale, der er lavet i et hedt øjeblik, hvor de varme følelser er på sit højeste, eller en underskrift i banken, der først og fremmest har til formål at sætte system i økonomien. En vielsesattest gør ikke kærligheden mere ægte, men den gør det synligt for os selv og vore omgivelser, at vi har taget et valg – at vi vil sætte viljen ind på at ville hinanden – i medgang og modgang for altid!
Tidlig sex-debut – større risiko
Amerikanske undersøgelser viser, at der er en sammenhæng mellem højere skilsmisseprocent og tidlig sex-debut. Det kan selvfølgelig tolkes på flere måder, og det vil jeg undlade at begive mig ud i. Jeg tænker, at det er et tankevækkende resultat, som bekræfter mig i, at det er vigtigt, sex udleves med stor omtanke, og ikke bare er noget, man indleder, fordi man har lyst her og nu.
Fokuser på gevinsten
Det kræver holdning og mod at gå mod strømmen. Men det kan betale sig, blandt andet fordi gevinsten på den lange bane er stor. Jeg tror, vi mange gange ville have stor glæde af at tænke mere langsigtet, end vi er tilbøjelige til at gøre. Jeg tror, det er vigtigt, når man ønsker at leve denne holdning ud, at man ikke fokuserer så meget på det, man ikke vil/må. Men at man helt målrettet fokuserer på det, man får ud af at vente.
Hvis du er interesseret i at læse mere om, hvad gevinsten er ved at vente med sex til ægteskabet, kan du finde det her på hjemmesiden. Søger du ideer til, hvordan man så rent praktisk venter med sex, er der også ideer at hente både i artikler og svar på spørgsmål:
Sex i Bibelen – på den gode måde
Sex i Bibelen – stærke sager
10 gode grunde til at vente med sex
Sex og følelser
Vejen til god sex
Værd at vente på
Schyy ... jeg er jomfru!
Jo tættere jo bedre – med omtanke
Det får du ud af at vente
Kærestetiden er en prøvetid. Dermed er det også en beskyttelse af mennesket og dets seksualitet at vente med sex, til man er i et forpligtende forhold. Man kan ikke trække det tilbage, som man én gang har givet væk til et andet menneske af intimitet og nærhed. Jeg tror, de to vigtigste formål med sex er dels, at sex giver en dyb sammenhængskraft i fællesskabet mellem to mennesker, og dels at få børn sammen. Det er to meget vigtige og bindende faktorer mellem to mennesker. Ingen af delene kan man trække tilbage igen. Derfor vil jeg stærkt opmuntre dig til at holde fast i din overbevisning om at vente med sex til ægteskabet. Gør du det, er du med til at passe på din seksualitet og dit sexliv, til du en dag forhåbentlig har fundet ham, du vælger at gifte dig med.
Ja, det er bestemt en mulighed at vente med sex, til du bliver gift. Held og lykke med at stå fast på din holdning og til at fokusere på alle de positive ting, der er forbundet med at vente.
Håber, det var svar på dit spørgsmål, ellers er du velkommen til at henvende dig igen.
De bedste hilsner
Annette Bech Vad