Skal jeg blive ved kæresten eller gå tilbage til min ex?

Vis spørgsmål

Hejsa. Håber virkelig I kan hjælpe mig til råds!? Jeg har igennem 5 år været sammen med min kæreste, som jeg elsker utrolig højt. Der er bare det "lille" problem, at jeg har været hende utro med min ex stort set hele vores forhold igennem.

Jeg har op til mange gange stået i situationen, hvor jeg har sagt til mig selv, at jeg skal vælge, jeg kan bare ikke!! Har et dejligt liv med min kæreste nu med hus og alting, føler bare vores sexliv er kedeligt, og kan ikke rigtig finde ud af, om jeg elsker hende som kæreste eller som veninde!

Da min eks forlod mig, var jeg helt ødelagt og ville gøre alt for at få hende igen. Efter et halvt år vendte tallerkenen og det var hende, der ville igen, men der havde jeg fundet en ny. Jeg endte alligevel med at se min ex og det er stort set aldrig stoppet. Vi har haft utallige skænderier, om at jeg skal komme tilbage, hvor jeg har lovet guld og grønne skove.

Jeg kan bare ikke få mig selv til at gå fra min kæreste, selvom jeg savner min eks. Jeg har sindssyg god sex med min eks og tænker meget på hende, men ofte, når vi har dyrket sex, længes jeg hjem til min kæreste. Mine følelser kører i grove træk op og ned mellem de to piger. Kan det være pga. af sexen er meget bedre ved ex'en, at jeg tror, det er det rigtige?

Er også bange for at se min nuværende med en anden, hvis jeg går fra hende! Håber i kan komme med lidt råd, man kan bruge.

Mange tak den tvivlsomme, 28 år

SVAR:

Kære tvivlsomme

Tak for din meget åbne og ærlige henvendelse. Det er rigtig fint, at du spørger om råd, i stedet for selv at gå og spekulere på det.

Mit svar bliver måske ikke helt, som du håber på. Jeg kan ikke give dig svaret på, om du skal vælge den ene pige eller den anden – det må du selv tage ansvar for. Men jeg vil dele de tanker, jeg får, når jeg læser din henvendelse – og noget af det er nok ikke særlig sjovt for dig at læse.

Egoistisk

Den allerførste tanke jeg fik, da jeg læste din henvendelse var: Hold da op, hvor er han egoistisk. Han tænker kun på selv at få opfyldt sine egne seksuelle behov her og nu. Tænker han slet ikke på de to pigers tanker, følelser og behov?

Og det synes jeg faktisk, at du er – altså egoistisk. Det er egentlig en fantastisk mulighed, jeg får, for at skrive til ham, som er ”det dumme svin”. Forstå mig rigtigt, oftest ville det være en af de piger, som har oplevet noget lignende, det de to piger oplever, som du pendler imellem, der ville skrive ind.

Forestil dig, at det var din kæreste, der skrev herind efter et godt råd, fordi hun havde fundet ud af, at hendes kæreste gennem fem år, i al den tid har haft udenomssex med hans ekskæreste. Hvad tror du, hun ville skrive om dig? – Måske ville hun komme til at bruge sætningen ”han er et dumt svin” eller det, der er værre.

Synes du, det er barskt, at jeg skriver sådan til dig? Det er det måske også, men jeg vil gerne have dig til at åbne øjnene for den situation, du selv står i – og det du byder de to piger. Synes du selv, at det er rimeligt?.

Parforhold og sex

Det næste, jeg vil skrive om, er parforhold. Det skal ikke være nogen hemmelighed, at vi her på adamogeva.dk tror på kærlighed til den eneste ene til døden os skiller og handler om meget, meget mere end sex.

Du skriver i din henvendelse: ”Har et dejligt liv med min kæreste nu med hus og alting, føler bare vores sexliv er kedeligt.” Nu ved jeg jo ikke, hvad du betegner som kedelig eller god og spændende sex, men som nævnt er sex kun en del af det, at være i et parforhold.

Sex er det mest intime, som to mennesker kan have sammen. Der kan vi være nøgne og sårbare sammen, der skal vi vise vores inderste følelser for den, vi elsker. Sex kan selvfølgelig også være for sin egen skyld, men da kommer der ikke det smukke og vidunderlige med i det seksuelle og det bliver koldt og mekanisk sex, uden den store passion.

Læs mere om sex og følelser her:
Sex og følelser
Vejen til god sex

Vi kan nemt få det sådan, at græsset ser grønnere ud på den anden side af hegnet, men tit er det, fordi vi kommer til at sammenligne de mest brune pletter hos os selv, med de mest grønne på den anden side. Græsset er ikke grønnere på den anden side af hegnet, det er grønnest og frodigst, der hvor vi vælger at vande og gøde det. Overført til parforholdet, betyder det, at der, hvor vi vælger at lægge vores engagement og forpligtelse, der vil parforholdet vokse, udvikle sig og blive styrket.

Jeg tror, at du vil stå i din tvivl, og med dit ”lille” problem, til du tager et valg, og virkelig arbejder engageret og forpligtet med det, du vælger, og samtidig lukker døren til den anden mulighed, låser døren og smider nøglen væk.

Tag et valg

Med det vil jeg altså sige til dig, at du skal tage et valg – og du skal stå ved det. Du skal tænke over, hvor du hører hjemme, hvor du er forpligtet og hvem der er den eneste ene, til døden jer skiller. Du vil ikke finde fred med dig selv, før end du har taget valget og engageret og forpligtende arbejder for det forhold, du vælger. Jeg kan ikke tage valget for dig. Det er du nødt til selv at træffe.

Måske kan disse artikler også sige dig noget ind i din situation:

Den eneste ene

Ridderen på den hvide hest

Kærlighed og forelskelse

Kærlighed i praksis

Utroskab

Den nødvendige tilgivelse

Held og lykke med valget og alt det bedste til dig,
Steen