Er det ok ikke at vente med sex til ægteskabet?

Vis spørgsmål

Jeg er en 16-årig dreng, og jeg kæmper med onani, og jeg har virkelig lyst til sex, virkelig meget, men jeg vil også gerne vente til ægteskab.

Jeg tror bare ikke, jeg kan holde ud, så jeg vil bare høre, om det var ok at have det nu?

F, 16 år

SVAR:

Hej F

En hård kamp

Det er helt naturligt i din alder at have lyst til sex. Jeg synes, det er rigtig dejligt, at du gerne vil vente til ægteskabet. Det er godt, både fordi det følger Guds brugsanvisning, og fordi der er mange gode grunde til det. Det kan du læse mere om i de her artikler:

Sex i Bibelen – på den gode måde
Sex i Bibelen – stærke sager
Sex og følelser
10 gode grunde til at vente med sex
Værd at vente på
Schyy … jeg er jomfru!

Samtidig ved jeg godt, det er en meget hård kamp. Mange oplever det som en kamp, der næsten ikke kan vindes. Sådan fornemmer jeg, du har det lige nu.

En positiv kamp

Jeg ved godt, det kan lyde meget teoretisk det, jeg siger nu. Men jeg har selv prøvet det – og rigtig mange andre har også. Din kamp er af stor betydning for dannelsen af din personlighed. Det at kunne styre sine lyster og behov er en afgørende del af det at blive voksen på den fede måde. Mange voksne lever desværre et liv, hvor de meget styres af deres umiddelbare lyster, og det fører sjældent til noget positivt på den lange bane. Du er nu ved at optræne dig i noget af det rigtig svære: At være i kontrol over dine impulser og lyster. Så det er en kamp, du vil nyde godt af hele livet igennem.

Gode råd

Her på siden har vi en del tips, der kan hjælpe i kampen (se links), så bare lige nogle centrale ting her:

Prøv at flytte fokus. Jeg ved godt, at det er meget nemmere sagt end gjort. Men alligevel er det en god strategi. Prøv at få nogle andre gode oplevelser – hvad enten du er til sport eller til hygge med vennerne eller til computerspil, eller … Fyld noget andet på opleveren! Prøv at undgå de værste input. Mange mænd tænker på sex uden at have noget bestemt at se på, men vi har det alligevel alle sammen sådan, at vi tænder endnu mere, hvis vi ser noget, der ophidser os. Så det er selvpineri, hvis du udsætter dig for den slags. Derfor er porno og kødmarked på diskoteket og den slags ikke ligefrem smart at udsætte sig selv for!

Er det urealistisk at vente med sex til man er gift?
Enige om at vente med sex – har I ideer til hvad der kan hjælpe os?
Hvordan slippe de seksuelle fantasier?

Onani

Du spørger, om det er ok at have sex nu, hvis du simpelthen ikke kan lade være. Svaret er JA og NEJ. Som du kan læse mere om i denne artikel: Om onani – mest for drenge er det at onanere ikke i sig selv noget problem. Det kan desværre let blive det, hvis man kobler de forkerte fantasier og vaner på det. Men sagt lidt firkantet: Det er langt bedre, at du få sluppet trykket ud ved at onanere end ved at have sex med en eller anden pige! Ved onani er det kun dig selv, der eventuelt får problemer. Men ved at have sex med en anden inddrager du både dig selv og den anden i noget, der ifølge Guds ord klart er forkert. Så:

  • JA til onani – helst begrænset, så der ikke følger skadelige bivirkninger med.
  • NEJ til sex med nogen, du ikke er gift med.

Jeg vil ønske dig alt muligt godt i denne svære kamp. Der er så meget godt at vinde – så kæmp videre med frisk mod!

Venlig hilsen
Sprint