Skal vi gifte os, når min kæreste er afhængig af porno?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg har læst det, I har svaret på herinde angående pornoafhængighed. Jeg fik en smule trøst, men alligevel har jeg brug for hjælp. Jeg har kommet sammen med min kæreste i lidt over et år og vi er begyndt at snakke om ægteskab til sommer.

Der har hele tiden været "noget", som min kæreste ikke har kunnet fortælle mig om, som gjorde det svært for ham. Men han har ikke kunnet sige det til mig før her for nylig. Så kom det frem, at han siden han var 13 år regelmæssigt har set porno på nettet og har opnået en afhængighed af det, samt onani. Jeg er meget såret over, at det er tilfældet og det er ligeså stille ved at bundfælle sig.

For det første har jeg det dårligt med, at han har holdt en så stor del af hans liv skjult for mig så længe. Jeg føler, vores tillid har fået et knæk. Derudover sårer det mig, at han har siddet og kigget på andre piger og opnået tilfredsstillelse gennem dem.

For det tredje er jeg nu bekymret for, hvordan det kommer til at påvirke vores intime liv sammen, når vi er blevet gift (vi er begge kristne og vil vente med sex til ægteskabet).

Han er meget opsat på at stoppe med at se porno, nu hvor han ved, hvor dårligt jeg har det med det og hvor meget det sårer mig og han har i mange år rationelt tænkt, at han gerne ville stoppe, men trangen har til sidst overvældet ham.

I vores samvær har vi tit været udfordret i, at vi hver især har haft lyst til at gå videre, end vi havde aftalt. Vi har aldrig haft tøjet af overfor hinanden og vil ikke beføle bikiniområderne, men alligevel har vi flere gange kunnet opnå en form for tilfredsstillelse gennem tæt fysisk kontakt og at han har presset sig ind mod mig.

Vi har nu talt om, om det er noget, der gør det værre for ham og han siger, at han tror, han har brug for det, så han for afløb for noget af lysten. Jeg har lyst til at hjælpe ham med at få udløsning og har nu svært ved at se, om det er godt for os. Jeg synes også, jeg er blevet mere sexfixeret, fordi jeg ved, at det fylder meget i ham.

Vi har også snakket om, at han har brug for prof. hjælp og vi er opsatte på at finde en terapeut til ham/os. Problemet er, at han ikke kan overskue det før til sommer, fordi han har meget travlt med sin bachelor.

Vi har opnået en meget stor ærlighed og fortrolighed i det her og han siger, at det er en stor lettelse for ham, at jeg ved det og at han nu ikke er bekymret for at blive gift. Han siger, at han godt kan skelne mellem det virkelige liv og det fiktive, men jeg er alligevel bekymret for, at han vil blive skuffet, når vi skal til at have sex sammen.

Jeg vil nu høre, om I har nogle bud på, om det er dumt at gifte sig, før vi har været til terapi, eller om vi kan bruge det som noget godt for at komme videre og til hjælp for ham til at styre hans trang til onani?

Siden vi har snakket om det, har han sagt, at han ikke har haft så meget lyst til det, men vi ved begge, at han sikkert falder i igen.

Er det forkert at tænke, at det værste er, at han ser porno, men at det kunne være ok for ham at onanere engang imellem, hvis han bare kan fokusere lysten over på mig?

Den forvirrede, 25 år

SVAR:

Kære forvirrede

Tak for din henvendelse til AdamogEva. Vi altid glade for at høre, når nogen finder hjælp i det, vi skriver.

Min kæreste er afhængig af porno

Du fortæller, at din kæreste for nylig har indviet dig i, at han gennem flere år har set porno på nettet og brugt onani i den forbindelse. Det blev du meget såret over at høre. Der er flere aspekter i din sårethed og bekymring. Dels at han har holdt det hemmeligt for dig, dels selve det, at han tilfredsstiller sig selv i ‘selskab’ med kvinder på nettet og dels det, at du tænker på, hvordan det vil påvirke jeres kommende ægteskab.

Du skriver ikke, hvor stort et pornoforbrug, der er tale om, så derfor kan jeg ikke danne mig et præcist billede af jeres situation. Du kalder det afhængighed, og det tolker jeg som et forbrug af en størrelse, hvor det ikke bare sker engang imellem, men mere er som et fast mønster. Jeg forstår dig også sådan, at din kæreste har erkendt, at han ikke er i stand til at bryde dette mønster, selv om han gerne ville.

I er et kristent par, og I har besluttet ikke at ville have sex med hinanden før ægteskab. Den beslutning har jeg stor respekt for. I overvejer at gifte jer til sommer og kan jo så se frem til frit at have sex med hinanden.

Jeg kan forstå, at du nu er bekymret for, hvordan det skal komme til at gå, når din kæreste har denne afhængighed. Jeg kan godt forstå denne bekymring. Hvordan påvirker det ham at have denne afhængighed, hvordan påvirker det dig og ikke mindst, hvordan påvirker det jeres fælles sexliv til den tid?

Du stiller to spørgsmål:

  1. Er det dumt, at I gifter jer uden at have fået gjort noget ved denne pornoafhængighed først?
  2. Er det ok at onanere, hvis bare der ikke indgår porno?

Er det ok at tilfredsstille sig selv med onani?

Efter min mening er det ok at benytte sig af onani ind imellem, også selvom man er gift. Når lysten til sex er stor, og ens ægtefælle ikke lige er på dupperne til det, kan det være en god måde at få lettet trykket. Jeg synes ikke, det er så fedt, hvis det er noget, man ofte føler behov for. I det tilfælde synes jeg, det ville være en god ide at tale med sin partner om det og se, om man måske kunne have sex oftere eller på anden måde være mere fælles om det seksuelle, end at den ene part bare ordner det selv.

Så svaret er et klart ja, det er ok, og det er meget sjovere og bedre at have sex med hinanden eller at hjælpe hinanden med tilfredsstillelse, selv om det kun er den ene, der lige har lyst den dag. Nogle gange kan det faktisk være dejligt for begge parter, at det bare er den ene, der bliver tilfredsstillet og den anden, der giver. Så kan man bytte rundt en anden dag.

Skal vi have rådgivning om pornoafhængigheden inden vores bryllup?

Jeg synes helt klart, I skal lave en aftale med en præst, en terapeut, et par voksne mennesker, der laver parrådgivning eller en helt fjerde for at få talt om jeres situation. Jeg synes, det kunne være godt for jer at dele det med en udenforstående og få helt konkret rådgivning ind i jeres situation. Måske har din kæreste brug for professionel hjælp, og det kunne en sådan samtale være med til at afgøre.

Din kæreste siger, at han ikke rigtig har tid lige nu. Jeg tror, at der altid vil være et godt argument for at udsætte det. Først er der hans bachelor, dernæst har I måske travlt med bryllupsforberedelser, så skal I holde ferie, så starter han i nyt job...

Spørgsmålet er, om din kæreste oplever, at han har et problem? Er det et problem, som han ønsker at gøre noget ved? Hvis han kan svare ja til de to, så synes jeg, han/I skal gøre det nu, inden I skal giftes. Det er bare med at komme i gang.

Hvis det vitterligt er umuligt at få presset ind i kalenderen, så udsæt brylluppet. Jeg vil ikke anbefale at gå ind i ægteskabet sammen med dette ‘spøgelse’.

Ønsket om forandring skal komme indefra

Viljen til forandring skal komme fra ham selv. Hvis han ikke selv har et indre drev og ønske om at ændre på sit mønster, så kommer det ikke til at ske. Du kan ikke presse ham til det. Hvis du forsøger at presse ham mod hans vilje, så kan du komme til at presse ham ind i fortielser igen. Han kommer måske til at føle sig forkert, og så er det lettere for ham ikke at dele denne del af sit liv med dig. Derfor kan du kun udtrykke det som et ønske fra din side og så håbe, at han også selv har ønsket.

Jeg kan ikke afgøre, om han har brug for egentlig terapi. Mit anliggende lige her og nu er alene, at jeg synes, I sammen skal tale grundigt med en anden om det og så tage den derfra. Jeg fornemmer, at I allerede har erfaret, at den nye åbenhed er med til at bekæmpe trangen til porno. Derfor har I allerede taget gode skridt ved, at I nu kan tale om det med hinanden. Næste skridt er, at I kan tale med en anden om det, som kan hjælpe jer videre. Det håber jeg for jer og jeres fremtid, at I begge vil prioritere og få gjort alvor af.

Jeg ønsker det bedste for jer to, jeres kommende ægteskab og det seksuelle samliv, der venter.

De bedste hilsner fra
Benny