Ulykkelig - 14 år og måske gravid?– kan I hjælpe mig?

Vis spørgsmål

Kære Adam og Eva! Først vil jeg lige sige! I har en fantastisk hjemmeside! Jeg har 3 spørgsmål!

1. Jeg er 14 år, har ikke fået menstruation, men jeg bløder dog nogen gange, men det er sådan mørke rødt?! Hvad skal jeg gøre? Altså er det normalt?

2. Jeg har også en dejlig kæreste.. Vi havde sex sammen uden noget beskyttelse og det var min første gang! Det gjorde ikke ondt eller noget, det var ret dejligt, men kan jeg være gravid? Er virkelig i tvivl! Hjælp mig!!:(

3. Jeg er virkelig forelsket i min kæreste! Men jeg har bare svært ved at stole på drenge, eftersom jeg er blevet såret af rigtig mange drenge! Der er dog en anden pige, som er hans ekskæreste! Hun er stadig forelsket i ham! Og hun hader mig rigtig meget! Altså hun kender mig ikke engang?! Er bare bange for, at min kæreste lige pludselig får følelser for hende igen!.:( Jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre!

Hilsen den forvirrede og ked af det pige! Hjælp mig!!:'(

SVAR:

Kære Ulykkelige pige

Tak for de pæne ord om Adamogeva.dk. Jeg vil gerne forsøge at svare på dine 3 spørgsmål:

Spørgsmål 1: Blødninger – er det normalt?

Jeg kan ikke give et konkret svar ud fra de oplysninger, du giver mig. Du skriver ikke, hvor meget du bløder eller hvor ofte? Men jeg vil prøve at skrive nogle tanker, som jeg håber, kan hjælpe dig videre. De første menstruationer er ofte uregelmæssige, det betyder, at man ikke bløder én gang om måneden, men færre gange. De første menstruationer kan være meget kraftige og med et meget mærkerødt udseende. Farven på menstruationsblodet vil ofte være aftagende i både styrke og udseende i menstruationsperioden, som kan vare fra 2-7 dage. Så måske er det, din menstruation du har fået.

Er du stadigvæk i tvivl om, hvad dine blødninger kommer af, er du velkommen til at skrive igen med flere detaljer. Det er dog vigtigt, at du ringer til din læge (tlf. nr. står på dit sygesikringskort), hvis du oplever at blødningen fortsætter over en længere periode og flere gange om måneden, da det så måske kan skyldes andre ting.

Læs også:

Den første menstruation

Spørgsmål 2: Kan jeg være gravid?

Når man har sex, er der altid en risiko for graviditet. Især hvis man ikke bruger beskyttelse. Dog kan du ikke blive gravid, hvis du endnu ikke har ægløsninger. De første år, efter du har fået din første menstruation, er det meget normalt, at man ikke har ægløsning i forbindelse med hver menstruation, og det er derfor blødningerne tit er uregelmæssige og kraftige. Men hvis du er i tvivl, så kan du købe en graviditets test i Matas eller et supermarked. Der står i brugsanvisningen, hvordan man tager testen korrekt.

Det er meget vigtigt, at du beskytter dig selv ved sex. Der findes mange sex overførte sygdomme, som et kondom kan beskytte mod.

Læs også:

Ubeskyttet sex, er jeg gravid?

Sex, følelser og tryghed

Du skriver, at du og din kæreste har været i seng sammen. Jeg har lige nogle tanker til det. Sex er den største tillid, man kan vise et andet menneske – det er faktisk det tætteste, man rent fysisk kan komme på et menneske. Derfor bekymrer det mig, at du skrev, at du ikke helt kan stole på din kæreste. Det er vigtigt, at du passer på dig selv og dine følelser. For hvis han slår op eller bliver forelsket i en anden, vil det komme til at gøre meget ondt, især fordi I har haft sex sammen.

Samtidig er det vigtigt at fortælle, at det rent faktisk først er lovligt at dyrke sex, når man er 15 år ifølge den danske lovgivning. Denne grænse er lavet for at beskytte dig mod at blive presset til sex eller få overskredet dine seksuelle grænser på forskellige måder. Grunden til denne aldersgrænse er, at børn og unge under 15 år ikke er parate følelsesmæssigt eller modenhedsmæssigt til at dyrke sex. Kunne det være en mulighed at sænke farten på jeres seksuelle forhold og så fokusere mere på jeres tillid til hinanden og viderebygge et godt venskab?

Det er så vigtigt at præcisere, at du er værdifuld og at det er vigtigt, at du passer rigtig godt på dine følelser og din seksualitet. Jeg har sat et link ind til dig, som jeg synes, du skal læse især svaret på og også de link, der er i svaret.

13 år og seksuel debut - er jeg nu kriminel?

Spørgsmål 3: Kan du stole på din kæreste

Ud fra dit spørgsmål forstår jeg, at du er bange for, at du ikke kan stole på din kæreste. Du er bange for, at han skal slå op med dig. Du undrer dig også over hans ekskærestes reaktion overfor dig. Jeg kan ikke sige noget om hans følelser for dig, men jeg vil komme med nogle tanker, som jeg håber, kan hjælpe dig videre.

Det kan være svært at finde tillid til et andet menneske, når man har oplevet at blive svigtet af nogen, man stolede på. Tillid er meget vigtig. Det er en grundlæggende egenskab hos os, men bliver den ødelagt overfor en, man stolede på, er det svært at genopbygge det igen. Jeg mener, det er vigtigt at mærke efter indeni, om det menneske, vi står overfor, giver os grund til tillid. At have tillid vil sige, at man trygt kan stole på en anden person – i ord og handlinger. Holder de det de lover og behandler de dig med respekt.

Frygten for om din kæreste skal blive forelsket i en anden og så slå op med dig mindskes først, når du har tillid til, at han er forelsket i dig og kun ønsker at være kæreste med DIG. Det er vigtigt, at spørge dig selv, om du trygt kan stole på din kæreste i det, han gør og det han siger. Min erfaring er, at et godt forhold bygger på tillid og åbenhed til hinanden. Der er altid en risiko for at blive såret i et forhold, men hvor såret, man bliver i et forhold, afhænger - ifølge min erfaring – af, hvor tæt et forhold man har.

Jeg ved ikke, hvad der foregår hos din kærestes ekskæreste, men jeg har nogle tanker, jeg gerne vil dele med dig. Du skriver, at ekskæresten stadig er forelsket i din kæreste. Jeg tror, en af grundende til ekskærestens had er, fordi hun er jaloux på dig. Måske bliver hun ked af det, når hun ser dig og din kæreste sammen. Det kan være hårdt at se den, man er forelsket i, være sammen med en anden. Det kan være hendes måde at takle de følelser, hun har. Netop fordi hun ikke kender dig, er det nemt at hade dig. Det er min erfaring, at sådan et had intet har at gøre med personen, men er et udtryk for hendes sårbarhed. Hun hader højst sandsynlig ikke dig, men er bare ked af det.

Jeg håber dette kan hjælpe dig videre. Hvis du ikke synes du helt får svar på dine spørgsmål er du altid velkommen til at skrive igen med flere informationer.

Venlig hilsen

Hannah