Gider ikke!! Min kæreste ønsker sex, hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Min kæreste og jeg har været sammen i fire måneder, og vi er 13 år.

Han ønsker at have sex med mig, men jeg føler mig ikke klar og har sagt det til ham, men han er ligeglad.

S, 13 år

SVAR:

Kære S

Tak for dit spørgsmål – det er rigtig godt, at du ikke bare kaster dig ud i at have sex, men at du netop tager dig god tid til at overveje, hvad konsekvenser det har at have sex og hvornår du egentlig er klar.

Du skriver, at du ikke føler dig klar til sex – og det er ganske enkelt fordi man som 13-årig ikke er klar! Før du kan have gode oplevelser med sex, skal kroppen og sindet have tid til at modnes, og det tager lang tid – det er det man har alle teenageårene til! Derfor er der også en lov i Danmark, der siger, at man ikke må have sex før man er mindst 15 år. Når man har sex for tidligt, er der høj risiko for at man kommer til at opleve det som noget ubehageligt og grænseoverskridende, og det kan være noget, som påvirker dit sexliv senere hen også. Derfor er der denne lov, for at beskytte dig fra at have sex før du er klar til det.

Det betyder ikke, at man nødvendigvis er klar til at have sex som 15-årig. Det er rigtig, rigtig vigtigt at du lytter til dig selv og respekterer den følelse du har af ikke at være klar.

Hold fast i dine grænser og se om han vil dig som person

Det kan være svært at skulle sige nej, når nu din kæreste gerne vil – men han er heller ikke klar til at have sex som 13-årig (selvom han siger, at han er), så du skal bare stå fast på din beslutning om at vente. Du skriver at han er ligeglad med, at du ikke er klar. Hvis han er ligeglad med at du ikke er klar, så er det fordi han er mere interesseret i at have sex, end i at være din kæreste og at lære dig at kende. At sige nej til sex er en rigtig god måde for dig at finde ud af, om han faktisk holder af dig. Hvis han kommer sammen med dig for at få sex, så slår han nok op, når han finder ud af at det ikke er en mulighed her og nu.

Du fortjener en kæreste der vil respektere dig

Og selvom det selvfølgelig ikke er sjovt at miste sin kæreste, så er det fordi du fortjener en meget bedre kæreste, som holder af dig for den du er, og ikke for at få sex. Hvis din kæreste derimod vælger at blive sammen med dig, selvom han godt ved, at I ikke skal have sex, så kan det måske sige noget om, at han rent faktisk er interesseret i dig, og ikke bare sex.

Nyd kærestetiden på en sund måde

At være kærester handler desuden heller ikke om sex. Det handler om at lære hinanden at kende, få nogle gode oplevelser sammen, have det sjovt sammen og at hjælpe og støtte hinanden. Det handler om at være forelskede og se, om man kan komme til at elske hinanden, så man er klar til at leve hele livet sammen.

Når først man er der, hvor man virkelig elsker hinanden og tør love hinanden, at det skal være os to altid, så er der grundlag for, at sex bliver en god oplevelse, og det er helt sikkert værd at vente på! Så hold fast i din beslutning om at vente med at have sex, også selvom du føler dig presset af din kæreste eller andre – det vil du ikke fortryde.

Prøv også at læse de her artikler:
Jo tættere jo bedre – med omtanke
Sex og følelser
10 gode grunde til at vente med sex
Sådan kan I få et bedre kæresteforhold

Venlig hilsen
Maria