Pige på 12 år: Hvordan kan jeg bedst tabe mig?

Vis spørgsmål

Jeg er en pige på 12 år, der rigtig gerne vil tabe sig. Jeg er cirka 157 cm høj og vejer 48 kg.

Er det for meget?

J

SVAR:

Kære J

Mange tak for dit spørgsmål – du er helt sikkert ikke den eneste, der går med de tanker!

Din vægt er helt normal

Du skriver, du vejer 48 kg og er 157 cm høj. Jeg har regnet din BMI (Body Mass Index) ud – som er den værdi, der ofte bruges til at vurdere, om man overvægtig eller undervægtig. For at være normalvægtig skal BMI ligge mellem 18,5 og 25, og din er 19,47. Så du er absolut ikke overvægtig – du holder dig lige der, hvor du skal være!

Din krop har brug for energi

Du er 12 år gammel, og i de her år af dit liv sker der rigtig meget med din krop. Hvis du ikke allerede har det, får du snart kvindelige former. Du vil få bredere hofter, større bryster, større lår osv. Du vil altså gå fra en pigekrop til en kvindekrop. For at kroppen kan det, skal den bruge energi. Derfor er det meget vigtigt, at du i de her år ikke går på slankekur!

Udseende og opmærksomhed

Jeg kender ikke grunden til, at du gerne vil tabe dig, men jeg kan huske, da jeg var på din alder, at man kunne få meget opmærksomhed for at være slank. Men den opmærksomhed er en tom opmærksomhed! Det vil ikke få dig til at få det bedre at blive tyndere – og hvis du gik på slankekur, kunne det på sigt skade din krop, for du er absolut ikke tyk!

Det er meget vigtigt, at du i de næste år kigger dig selv i spejlet og fortæller dig selv, at du er lige præcis, som du skal være! Hvis du gør det, vil du også få en udstråling af selvtillid og styrke, som du skal bruge til at komme igennem puberteten med.

Få opmærksomhed fra dine venner ved noget andet end at være tynd. For eksempel kan du bruge din energi på at være en god veninde – hende som er der for de andre og ikke taler dårligt om nogen. Det er en lidt sværere måde at blive set på, men folk vil opdage det, og du vil selv få det bedre med dig selv. Læs mere i vores artikler
Du er smuk som du er!
Du er meget værd!

Fra pige til kvinde

Det kan være en svær periode, når kroppen ændrer sig fra pigekrop til kvindekrop – det sker heldigvis over lang tid, men det tager tid at lære sig selv at kende i den nye krop. Samtidig er der en masse hormoner i din krop, som skal sørge for, at den udvikler sig. De hormoner kan også gøre én lidt småskør i hovedet. Måske bliver du mere påvirket af ting, dine veninder siger; du synes måske, dine forældre er mere irriterende, og måske græder du lidt oftere, end du plejer. Det er normalt, men derfor er det stadig en hård tid.

Hvis du ikke har det, som jeg beskrev ovenfor, er det også helt normalt – ikke alle oplever puberteten på samme måde. Du kan læse mere om alle forandringerne i vores tema Pubertet – mest for piger.

Jeg håber, du kan bruge lidt af det, jeg har skrevet. Hvis du ikke har fået svar på dit spørgsmål eller har et nyt, er du selvfølgelig altid velkommen til at skrive igen.

Venlig hilsen
Lisbet Gonge Due