Er det normalt at få deller på maven, når man sætter sig?
Hej, jeg er en pige på 11 år.
Jeg vil spørge, om det er normalt, at når man sætter sig ned, at man får deller/rynker på maven og i siden?

SVAR:
Kære pige på 11 år
Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk. Det er så fint at få sat ord på det, du går og tænker på.
Helt naturligt
Det er helt naturligt og almindeligt, at der kommer “deller” eller rynker på maven og i siden, når man sætter sig. Det kan ikke undgås.
Alle skal have fedt på kroppen
Alle mennesker har brug for fedt på kroppen, og det sidder typisk under huden. Når man står op, fordeles fedtet på hele overkroppen, men når man sætter sig, bliver det presset mere sammen, og så ser man det som “deller” eller rynker (hvis man er meget slank). Sådan er det for alle mennesker.
Jeg håber, det også er sådan, du tænker om dig selv. Hvis du har det sådan, at du er meget utilfreds med dit udseende, er det vigtigt, at du snakker om det med en, du har tillid til. Fx din mor/far, en lærer eller sundhedsplejersken på skolen.
Jeg håber, mit svar giver mening.
Kh Marianne