Jeg er rigtig ked af min krop – hvordan kan jeg bedst tabe mig?
Hej
Jeg er en pige på 12 år. Jeg er rigtig ked af min krop og vil rigtig gerne tabe mig, men det er svært.
Hvad kan jeg gøre og hvordan? Jeg tænker over det hele tiden, og jeg er 155 og vejer 50,7 kg.
G

SVAR:
Kære G
Det er godt, du skriver og søger hjælp, når der er noget, der fylder for dig.
Du er ikke overvægtig
Du skriver, at du gerne vil tabe dig, men det er der faktisk ingen grund til, for du er på ingen måde overvægtig med din vægt og højde. Man kan udregne BMI (Body Mass Index), som er et mål for, hvornår en person er over- eller undervægtig. Når jeg udregner dit BMI, er det på 21, hvor normalvægtige ligger mellem 18,5 og 25. Du ligger altså lige i midten og er fuldstændig normalvægtig, og derfor vil jeg virkelig fraråde dig et vægttab.
Men det ændrer jo nok ikke på, at du er ked af din krop, som du skriver. Måske handler det ikke om din vægt eller størrelse, men nogle andre ting, som jeg vil skrive lidt om. Så kan du tænke over og mærke efter, om det er noget, du kan genkende.
Forandringer i puberteten
Jeg vil gætte på, at din krop er begyndt at forandre sig, nu når du er i puberteten eller nærmer dig det. Uanset om du har fået din første menstruation eller ej, så sker der en masse forandringer i kroppen i løbet af puberteten. Fx ændrer fedtfordelingen sig, så man får mere kvindelige former med bredere lår, hofter og balder.
Det kan være svært at opleve, at kroppen forandrer sig og ser anderledes ud, og måske synes man, at man er blevet tyk, men det er en helt normal proces. Der er også mange, som tager på i løbet af puberteten, men det betyder ikke, at man er blevet tyk eller overvægtig eller skal tabe sig. Det handler om at lære sin nye krop at kende og byde de nye former velkommen.
Du kan læse mere om puberteten i vores artikler
Fra pige til kvinde
Pubertet – en ekstrem forvandling
Forskellige og unikke mennesker
Det kan også være, du er ked af din krop, fordi du sammenligner den med andres – måske dine veninder, søstre eller måske nogle på Instagram? Mange af os – og måske især piger – har en stor tendens til at sammenligne os med hinanden, og det skaber oftest negative tanker og følelser om os selv.
Det er virkelig ærgerligt, for jeg tror på, at vi alle er skabt af Gud lige præcis sådan, som vi skal være og elsker os uendelig højt for dem vi er. Jeg håber, du også kan se sådan på dig selv og din krop: At du er skabt præcis, som du skal være og derfor er både smuk og værdifuld.
Du kan læse og høre mere om at være smuk og have værdi her:
Du er smuk som du er!
Du er meget værd!
Lille film om selvværd
Øvelse gør mester
Jeg håber, mit svar kan sætte nogle gode tanker i gang om dig selv, for det er ikke din vægt, som er problemet, men dit syn på dig selv. Det ændrer sig dog desværre sjældent med det samme, og derfor vil jeg opfordre dig til at øve dig i at tænke og tale positivt til dig selv og om dig selv. Det kan være små ting som at kigge dig i spejlet og sige én positiv ting om dig selv hver dag eller måske sætte nogle små positive sedler op som en påmindelse til dig selv om, at du er smuk og værdifuld, som du er.
Hvis det er noget, som fylder rigtig meget for dig, vil jeg råde dig til at snakke med nogle om det, fx din mor eller dine veninder.
Jeg ønsker dig alt det bedste!
Venlig hilsen
Signe