Hvad skal jeg gøre for at blive gladere for mig selv?
Hej adamogeva.
Jeg synes, jeg er tyk og bred på mine hofter og er virkelig usikker på min krop, når jeg gerne bare ville være tynd og smuk. Tror (er bange for) jeg er overvægtig. Jeg er 1,64 høj (cirka) og vejer 60 kg (+-) og føler mig virkelig grim.
Har prøvet flere gange at træne, men det ender altid med, at jeg stopper efter nogle få uger.
Ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre for at blive gladere med mig selv, og tyndere!
Har I nogle ideer?
mvh R<3 på 12 år

SVAR:
Kære R
Tak for dit spørgsmål!
Der findes nok ikke noget spørgsmål i hele verden, som piger og kvinder stiller sig selv og hinanden så meget som dette spørgsmål – og jeg kan virkelig godt forstå det. Vi bliver bombarderet med idealbilleder af kvinder, som alle ser fantastiske (og måske også lidt ens ud):
Tynde (måske for tynde), velskabte, flot hud, langt hår osv. – og vi bliver alle ramt af det uanset vores alder. Jeg er 51 år og kan stadig med jævne mellemrum tænke, at jeg ikke ser ud, som jeg gerne ville, og at alle andre er meget pænere end mig! Jeg tror desværre aldrig, vi bliver helt færdige med det spørgsmål.
Ikke overvægtig
Jeg kan sige til dig med 100% sikkerhed, at du ikke er i nærheden af at være overvægtig. Din højde og din vægt passer perfekt sammen – og du er blevet lidt bredere om hofterne, fordi du er ved at blive en velformet kvinde. Fantastisk!
Du kan læse noget om pubertet og kroppens udvikling i artiklen Fra pige til kvinde.
Ikke grim men almindelig
Jeg kan også sige, at det skulle komme meget bag på mig, hvis du er grim. De fleste af os ser jo egentlig helt almindelige ud. Det kan selvfølgelig føles lidt kedeligt, og samtidig er det også bare en stor befrielse, når man lige tænker det igennem. Vi er helt almindelige.
Men helt ærligt tror jeg ikke, det er svaret på dit spørgsmål, at jeg fortæller dig, hvad jeg mener og synes. Du kan resten af dit liv blive ved med at spørge andre, om de synes, du er grim eller tyk, uden at det kommer til at rykke det helt store for dig. Det som det i virkeligheden handler om er, at du selv kommer til at acceptere og elske den du er – både indeni og udenpå.
Øv dig i at elske dig selv
De fleste af os skal øve os hele livet på det, så vi bliver bedre og bedre til at tale kærligt, rummeligt og accepterende til og om os selv, når vi bliver usikre og bange. Ingen andre mennesker kan give os svar på en måde, så det fylder os op.
Gud elsker dig
Jeg ved også af erfaring, at der findes én anden udenfor mig selv, som kan give mig et svar, der faktisk kan fylde mig op. Jeg tror på Gud og på, at jeg er skabt af ham, og jeg ved, at han ser på mig (og på dig) med uendelig kærlighed og glæde. Han kommer aldrig til at ønske mig eller dig anderledes, end vi er. Det giver mig tryghed og en sikkerhed på, at jeg er god nok – også på de dage, hvor jeg kan sige en masse negativt til mig selv om, hvordan jeg ser ud, og hvad andre tænker om mig.
Kære pige, jeg håber meget, at du stille og roligt kan finde hvile i, at du er elskelig – ikke pga. dit udseende eller de ting du kan præstere – men fordi du er værdifuld og skøn lige præcis, som du er.
Skriv endelig igen, hvis du har brug for det!
Måske kan du få noget ud af at læse vores artikler Du er smuk som du er! og Du er meget værd!
Kærlig hilsen
Eva