Utilfreds med min krop – hvad kan jeg gøre for at tabe mig?
Hej
Jeg er en pige på 13, som gerne vil tabe mig. Lige nu vejer jeg ca. 49-50 kg og er 162 cm høj. Jeg ved godt, at det er normalvægtigt og alt det der – det har jeg tjekket – men jeg er meget utilfreds med min krop og har ikke lyst til at gå i badedragt.
Jeg har faktisk talt med mine forældre om det to gange, men de bliver bare ved med at sige, at jeg ikke skal tabe mig, og at jeg er fin. Og det kan de jo også mene, men det hjælper ikke rigtigt på, hvad jeg synes selv.
Jeg spiller badminton 2x1½ timer om ugen men har ikke fået lov til at spille så meget pga. corona, og sæsonen er også slut.
Hvad kan jeg gøre for at tabe mig?
Mvh N

SVAR:
Kære N
Tak for dit spørgsmål.
Du skal ikke tabe dig
Du ved det jo i virkeligheden godt: Du har ikke brug for at tabe dig. Ud fra, hvad du skriver, lyder du til at være en sund og rask normalvægtig pige. Faktisk ligger du BMI-mæssigt nærmest på grænsen til at være undervægtig.
Mange synes, de er for tykke
Men du er ikke alene. En undersøgelse viser, at 4 ud af 10 danske 13-årige piger synes, de er for tykke. I virkeligheden er kun 1 ud af 10 reelt overvægtige.
Det betyder, at hvis I er 12 piger i din klasse, er der sandsynligvis fem af jer, som føler, I burde tabe jer. For langt de fleste passer det ikke med virkeligheden.
Nyt syn på din krop
Du er 13 år. Din krop er i forandring her i puberteten, og du skal lære den at kende. Mit bedste råd til dig er, at du skal prøve at fokusere på de ting ved din krop, som du er tilfreds med. Jeg er sikker på, du kan finde noget.
Prøv at se på din krop med kærlighed. Den gør et godt stykke arbejde med at passe på dig og sørge for dig. Og husk så på, at alle de perfekte billeder, vi mødes af på de sociale medier, altid er taget i en vinkel og med et lys, der fremhæver og skjuler og giver os et helt forskruet billede af virkeligheden. Maven bliver suget ind, og hudfolderne strukket ud. Ingen af os går og ser sådan ud hele tiden.
Usundt at tabe dig
Jeg ved godt, det ikke var det svar, du ønskede dig. Og hvor er det irriterende, at jeg er nødt til at give dine forældre ret, men det ville ikke være sundhedsmæssigt forsvarligt at opfordre dig til at tabe dig.
Måske kan du få nogle input til at synes bedre om din krop ved at læse vores artikler
Du er smuk som du er!
Du er meget værd!
Du kan også læse svar til andre, der har spurgt om noget af det samme som dig:
Jeg er rigtig ked af min krop – hvordan kan jeg bedst tabe mig?
Pige på 10 år: Jeg lyver altid om min vægt – er jeg for tyk?
Pige på 12 år: Hvordan kan jeg bedst tabe mig?
12-årig pige: Er jeg for tyk?
Jeg håber, du finder fred med din krop med tiden. I skal være sammen mange år endnu.
Kærlig hilsen
Johanne