Jeg er 16 år – hvorfor har jeg ingen bryster?
Hejsa ...
Jeg er en pige på 16 år, 54 kg og 175 cm høj. Og jeg har INGEN bryster overhovedet, jeg er flad som en pandekage!
Og det er noget, der irriterer mig så meget! Jeg tænker på det hver dag ... Jeg synes, det er SÅ pinligt, at hver dag i skolen har jeg et tørklæde hængende ned foran, så jeg skjuler det! Og det værste er, at jeg hader at have det tørklæde på + det er sindsygt varmt at have på, men tør bare ikke vise, at jeg ingen bryster har og især ikke, når jeg 16 år!
Når jeg kun er sammen med piger, har jeg ikke noget problem, men ligeså snart jeg er sammen med nogle drenge, ryger tørklædet på! :-(
Jeg er også blevet tilbudt nogle gange at sove sammen med en dreng, hvilket jeg virkelig gerne vil, men jeg kan jo ikke sove med mit tørklæde ...
Jeg har det, som om jeg er den eneste i hele verden, der er så unormal. Helt flad som 16-årig – det har jeg aldrig set!
Mig

SVAR:
Hej Mig
Tak for dit åbne og ærlige spørgsmål. Jeg kan fornemme på det, du skriver, at det er noget, der fylder meget for dig. Netop derfor er det også rigtig godt at sætte ord på det overfor andre, som du gør her.
Jeg kan se, at du er en høj og slank pige. Udover at du skriver, at du har flade bryster, så beskriver du ikke så meget om din udvikling i øvrigt. Derfor er det ret svært for mig at give dig så meget vejledning på dit problem, som du ønsker.
Mange muligheder
• Hvis det handler om, at du er kommet sent i pubertet, så er dine bryster slet ikke færdigudviklede, og så kan der ske meget med dem endnu. Du kan også se, hvordan din mor ser ud. Ofte kommer piger til at ligne deres mor en del i forhold til både menstruationsstart og kropsbygning.
• Måske er du slet ikke kommet i pubertet, og så skal du under alle omstændigheder ses af en læge. Han/hun kan undersøge dig og finde ud af, hvordan tingene hænger sammen.
• Måske har du haft menstruation længe og er i øvrigt langt i din udvikling? Bryster består af både kirtelvæv og fedtvæv, det kan derfor have betydning for brysternes størrelse, hvis du er meget slank.
• Måske ser du dig selv anderledes end andre gør og gør problemet større, end det behøver at være.
Læs også: Fra pige til kvinde og Pubertet – en ekstrem forvandling.
Godt at snakke med nogen
Det er under alle omstændigheder vigtigt og godt, at du taler med en, du har tillid til, som mere konkret kan vejlede dig i forhold til din problematik. Det er også en mulighed, at du finder sundhedsplejersken på din skole og snakker med hende (med mindre du ikke længere går i folkeskolen).
Alle ser forskellige ud, og man kan nemt komme til at fokusere på egne ”svagheder” og synes, at alle de andre er meget mere alt muligt. Du må give dig selv lov at tænke på alle de gode sider, du har. Både hvad angår udseende og den måde, du er på. Der er en stor tendens til at være alt for fokuseret på det med kroppen. Prøv at tænke på de mange positive sider, der er ved dig som person.
Det er jo også det, der gælder i forholdet til drengene. I sidste ende er det det, der er indeni, der vinder, når vi får en kæreste.
Håber mit svar giver lidt mening for dig i din situation.
Kærlig hilsen
Marianne