Er jeg på vej til pubertet?

Vis spørgsmål

Jeg er 11 år - om 5 måneder 12. Jeg håber, at jeg snart er på vej i puberteten. Er det her nogle tegn?

- jeg hår fået små lyse hår, som jeg ikke mener, jeg havde før på tissekonen

- jeg har rigtig lyst til at nogen stikker noget op i min tissekone (om aftenen kan jeg ikke få nok dyne i mellem mine ben og op i min t-kone)

- jeg har ondt, når jeg trykker mig på brystet eller nogle støder ind i mig og når jeg løber, hopper de små bryster op og ned, det gør også lidt ondt

- jeg har fået runde former på min krop - jeg plejede at være en spinkel lille pige

- jeg kan godt synes, at jeg selv er meget grim og tænker: Der er sikkert ingen, der forelsker sig i det ansigt, mine tænder er for store, mine kinder for runde o.s.v

- jeg skændes lidt mere med mine forældre, men det er ikke meget

Håber virkeligt I kan svare mig, jeg er ligesom i krise!

Kh Anna

SVAR:

Kære Anna

Tak for dit spørgsmål til A og E. Det er altid godt at få sat lidt ord på det, man går og spekulerer på.

Ud fra hvad du beskriver, lyder det til, at du ikke behøver at være så meget i krise, hvis krisen altså skyldes, at du er bekymret for, om du er nok i pubertet.

Helt almindelig

Du lyder til at være en helt alm. pige på snart 12 år, der er godt på vej ind i puberteten.

Du er hverken tidlig eller sent på den, du er lige tilpas, mht. hvor langt du er i din udvikling.

Har du travlt?

Det lyder lidt på mig som om du føler, at du ”har travlt” eller er bagud? Er der måske mange piger i din klasse, der er meget langt i deres udvikling? Man kan godt blive lidt stresset og føle, at man er bagud mht. udviklingen, hvis man møder flere, der er længere fremme end en selv.

God tid til at vokse

Fra man begynder at få brystudvikling (som det lyder til, at du har), til man får menstruation, går der ca. 2 år. I den tid vokser man rigtig meget. Til gengæld vokser man så kun 6 cm., når man har fået mens. Derfor skal du ikke være så ked af, at du ikke er den hurtigste, det betyder jo, at du har længere tid at vokse i. I den sidste ende bliver der ikke meget forskel på jer piger. Lige nu er forskellen stor, men stille og roligt bliver den mindre.

Snak med nogen

Det kan være en god ide at tale med nogen, du kender og har tillid til, om de her ting, du går og spekulerer på.

Du skal prøve at være dig selv og holde af den krop, du har. Du nævner, at du kan føle dig grim og ikke tiltrækkende overfor drengene. Lyder måske som sådan noget man skal sige, når man er i pubertet. Man bliver faktisk smuk af at være tilfreds med sig selv. Det er den indre skønhed, der er meget vigtigere en den ydre. Du skal nyde at være på vej og nyde, at du er ung og frisk i din krop.

Håber mit svar giver lidt mening for dig.

Læs mere her på siden om alt det, der sker, når man går fra at være barn til voksen:

Hvem er jeg?

Er der nogen der kan li mig?

Pubertet en ekstrem forvandling

Kærlig hilsen

Marianne