Hvornår er noget “seksuelt”?
Jeg har fået en kæreste, og jeg tænker over, hvor grænsen indenfor kristendommen ligger, om noget er seksuelt.
Fordi hvis man tager sin kæreste på røven, tænker jeg umiddelbart ikke, at det er seksuelt. Men hvor er grænsen præcist, for jeg går ind for ingen sex før ægteskab?
Anonym pige på 15 år

SVAR:
Kære anonyme pige
Hvor er det dejligt, at du skriver til os for at finde nogle gode retningslinjer til jeres forhold. Det er klart, at man som kærester bliver tiltrukket af hinanden, og du derfor gerne vil vide, hvor Gud mener, den seksuelle grænse går.
Ingen facitliste
Jeg har ikke et facit til dig, men jeg vil meget gerne dele nogle tanker med dig. Selv hvis jeg havde en facitliste, mon det så ikke bare var fristende at prøve at sætte den ene fod over på den anden side engang imellem?
Jeg kunne fortælle dig, hvor jeg personligt ser grænsen. Men du kan også spørge en anden, og du ville få et andet svar. Det er forskelligt fra person til person, hvor man selv tænker, grænsen går. Jeg hørte engang en sige, at man skulle kunne se Gud i øjnene, imens man gjorde det. Hvis man ikke kunne det, så vidste man nok i virkeligheden godt, at det man gjorde var forkert.
Hvornår er sex sex?
Hvor meget der skal til for at være sex er svært at svare på, for din krop hænger jo sammen. Er det fx sex at lægge hånden midt på kærestens lår i offentligheden? Hvad nu hvis hånden flyttede sig 15 cm længere op, og det starter en seksuel reaktion? Eller er kys på munden sex? Hvad hvis kyssene bevæger sig ned af kroppen?
Kan du se, hvad jeg mener? Det er det samme, men alligevel anderledes. I denne artikel bliver der beskrevet, hvordan Bibelen forholder sig til orgasme og det at røre og se hinandens kønsdele og bryster: Hvornår er sex sex – ifølge Bibelen? Læs den og tal med din kæreste om, hvad I selv mener i forhold til det, artiklen siger. Hvis I vil holde grænserne, er det nemlig helt afgørende, at det I er enige om dem og selv mener det.
Mærk jeres egne grænser
I må stole på, at det I mærker er rigtigt, og derfor må I mærke efter, hvor jeres grænser går. Hvis du er i tvivl, om det at røre ved din kæreste på numsen er sex, så er det nok fordi, det er sex for dig. Men kan du i dit hjerte mærke, at det ikke går under betegnelsen “sex”, ja så er det nok ikke sex for dig. Under alle omstændigheder kan det være starten på en glidebane, og hvor skal man stoppe?
Når du vil følge Guds retningslinjer, må du også stole på, at han vil guide dig og din kæreste. I kan sætte jer sammen og bede ham være med i jeres forhold, og at han må lade jer mærke, hvor grænserne går. Og så er det allervigtigst, at I begge mærker og følger jeres egne grænser og ikke gør noget, som I tænker, man skal gøre for at være rigtige kærester.
I er stadig meget unge, og hvis I skal giftes engang, har I stadig masser af tid til at udforske hinandens kroppe. Derfor er det en god idé at begynde meget langsomt med det og sørge for at gøre jeres venskab godt og stærkt.
Hvad er det egentlig Gud mener?
Når Gud fortæller os, at vi har bedst af at vente med sex til ægteskabet, så er det fordi, der er stærke kræfter i sex, og de er ment til at dele med én person. Det er ikke meningen, at du skal dele HELE dig med flere personer, men at den, du gifter dig med, får hele pakken der tilhører og er dig.
Du kan måske få noget godt ud af at læse det her svar til en anden: Hvad siger Bibelen om at få finger og give handjob?
Det ER svært!
Når man er kærester, er det helt naturligt, at man bliver tiltrukket af hinanden. Min erfaring siger mig, at langt de fleste forhold på et eller andet tidspunkt bliver udfordret på dette punkt. Nogle dage kan fristelserne være meget svære at modstå, og der må I hjælpe hinanden med at være stærke. Måske kan I læse den her artikel sammen om og overveje, om I vil lave en kærestekontrakt: Sådan kan I få et bedre kæresteforhold.
I de her to artikler kan I finde gode grunde til, hvorfor det er en god idé at vente med sex til ægteskabet: 10 gode grunde til at vente med sex og Schyy … jeg er jomfru!
Jeg håber du kan bruge mit svar til noget – ellers må du endelig skrive igen!
Jeg ønsker det bedste for jeres forhold.
Mvh Louise