Hvorfor skal vi vente med sex, når alle andre kristne kærestepar har det?
Hej AdamogEva
Jeg er en pige på 17 år, som har en super dejlig kæreste. Vi har været sammen i et par år, og vi har ikke haft sex. MEN vi synes, det er hammersvært at lade være, og det der er sværest for os (nok mest mig) er, at vi ikke kender noget velfungerende par, som ikke har sex. Det giver en følelse af, at det er unaturligt at vente med det (selvom jeg godt kan se, at der også er mange gode ting ved at vente med at have sex).
Jeg har det rigtig svært med at høre, at alle mine kristne venner, som er i et forhold, har sex, og det gør, at jeg selv mister lysten til at holde mig fra at gøre det.
Jeg har snakket meget med min mor om det, men hendes og min fars situation var meget anderledes end vores.
Mine tanker er dybest set: "Når alle andre gør det, hvorfor kan vi så ikke gøre det?" og "Hvad er det, der er så forkert i det? Gud tilgiver jo alle synder." Dette er noget, min kæreste og jeg snakker rigtig meget om, og vi henvender os også tit til Gud i form af bøn og bibellæsning, men der er bare stadig noget i mig, der føler en kæmpe frustration over ikke at have nogen at kunne se op til.
Hilsen L, 17år

SVAR:
Hej L
Tak for din besked. Jeg synes, det er virkelig vigtigt og flot, at I ikke går selv med disse tanker men vælger at dele dem og søge hjælp. For mig viser det, at I faktisk ønsker at følge Guds vilje i jeres liv. Det er bare godt!
Behov for at spejle sig i andre
Ud fra dit brev kan jeg læse, at det sværeste for dig er, at I ikke kender nogle jævnaldrende kristne, som er i et forhold og venter med sex. Derfor kan I blive i tvivl, hvorfor det overhovedet giver mening at vente.
Jeg forstår godt din frustration. Jeg har selv prøvet, hvor svært det er at vente med at have sex, når det måske ikke lige i øjeblikket giver mening. Og jeg forstår også frustrationen ved ikke at have nogen at kunne spejle sig i.
Som unge har vi utrolig meget brug for at kunne spejle os i andre kristne, fordi det kan være svært at vælge at leve, som Gud ønsker det, når omverdenen ikke lever sådan og faktisk ikke kan forstå, at vi vælger anderledes i vores liv.
Guds mening med sex
Jeg tror faktisk, at du og din kæreste ved meget om, hvorfor det er godt at vente med sex. Gud har i Bibelen lagt en klar linje: Sex er givet som en gave der, hvor en mand og en kvinde har bundet sig til hinanden ved at gifte sig. Det er et helt særligt og intimt kærlighedssprog, de to har, så de bliver knyttet tættere sammen. Og så kan der skabes børn ved at dele sex.
Han har skabt os og givet os rammer for vores liv, så vi kan navigere bedst muligt. Han gør det ikke for at spænde ben for os. Han gør det i kærlighed – også selvom vi ikke forstår det.
Gode grunde til at vente med at have sex
Men hvis alle andre gør det, kan vi vel også? Tilgiver Gud ikke bare? Det enkle svar er: Jo! Gud tilgiver, når vi kommer til ham med det, vi har gjort imod hans vilje og rammer. “Den, der kommer til mig, vil jeg aldrig støde bort”, siger Jesus.
Problemet ligger sådan set ikke hos Gud, men det ligger hos os. For der sker noget med vores hjerter, når vi går ud ad den tangent. Guds vilje kommer til at betyde mindre og vores egen mere. Og ganske langsomt men sikkert får vi skubbet Gud af tronen i vores liv. Vi gør bevidst oprør mod Guds rammer.
Så kan det godt være, at vi udadtil stadig ligner kristne – går i kirke, ungdomsfællesskab, synger med på lovsange – men vores hjerter er vendt fra Gud. Det er en vildt farlig vej at gå ud ad uanset hvilken synd, det drejer sig om.
Det skriver jeg med den største respekt for, hvor svært det kan være at holde sig til Guds rammer. Men samtidig må jeg bare understrege, at det i sidste ende ikke hjælper os at gøre det, vi vil, hvis ikke Jesus sidder på tronen i vores liv.
I kan læse flere gode grunde her:
10 gode grunde til at vente med sex
Derfor lader jeg Gud bestemme
Værd at vente på
Hvorfor er der alle de regler for, hvordan man er kærester?
Måske ved I med jeres hoveder alt det her. Jeg vil derfor gerne udfordre jer til at sætte jer ned og stille hinanden et par spørgsmål:
• Hvorfor giver det mening for os, at vi fravælger sex, indtil vi bliver gift?
• Hvad skal der til, for at vi kan blive ved med at holde os til ikke at have sex med hinanden?
Skriv gerne jeres svar ned, så I kan tage dem frem en anden gang. Måske kan I også få noget ud af at lave en kærestekontrakt, som I kan finde ideer til i artiklen Sådan kan I få et bedre kæresteforhold.
Find et par at spejle jer i
Jeg er virkelig ked af, at I ikke har fundet nogle par at kunne spejle jer i. Det tror jeg er vigtigt. Derfor vil jeg anbefale jer stadig at prøve at finde et par, som I kan snakke med sex om, og som har valgt en anden vej end den, I har set hos dem, I ellers kender.
Nu ved jeg ikke, hvilken kirkelig sammenhæng I kommer i, men der er i IMU og LMU i hvert fald tit nogle par, som stiller sig til rådighed for en sådan snak. Spørg i jeres sammenhæng, om der er nogen, der kender nogen. I kan også spørge en præst eller anden kristen leder, om han kan henvise til nogen eller måske selv vil snakke med jer.
Og så kan jeg anbefale at ringe til den kristne telefonrådgivning på Parvis.dk en mandag aften; der kan I også få en god snak – enten jer begge eller bare en af jer.
Måske kan I også få noget ud af at se og høre Jim og Maria fortælle om at vente med sex.
Brug tiden godt mens I er kærester
Til sidst vil jeg anbefale at bruge tiden på noget godt og vigtigt, mens I er kærester: Få opbygget et rigtig godt venskab. Som gift kan jeg bare sige, at det er det, vores forhold og ægteskab i høj grad bygger på.
Det er en vigtig tid, I er i lige nu, og I kan virkelig give jeres forhold nogle gode betingelser ved at få oplevelser sammen, overraske hinanden, nyde alle de ting, I faktisk KAN gøre sammen nu. Fokuser på dem. Og bliv ved med at søge Gud. Han vil hjælpe jer – det er jeg sikker på.
Og så kan jeg love jer: I kommer ikke til at fortryde, at I ventede med sex!
Jeg håber, mit svar har hjulpet jer. I er meget velkommen til at skrive igen, hvis I får brug for det.
De bedste hilsner
Amalie