Hvad siger Bibelen om at få finger og give handjob?
Kære Adam og Eva
Jeg står i den situation, at jeg er 16 år og kristen. Jeg har mødt en dreng, som jeg begynder at få lidt med. Mit problem er, at jeg så gerne vil leve efter Bibelens værdier. Men jeg kan bare mærke, at i takt med, at jeg bliver ældre, så rykker mine grænser sig.
Jeg har aldrig gået ind for sex før ægteskab, og jeg plejer heller ikke at synes, finger etc. er en god ide. Men nu fristes jeg mere ved tanken om at kunne få finger og give handjob, altså de lidt mere “uskyldige ting”, hvis man har en kæreste, som man elsker. Men ifølge Bibelen, er det så forkert at fx få finger eller give handjob? For der står vel kun nævnt det om sex?
Knus, en forvirret pige

SVAR:
Kære forvirrede pige
Tak for din mail, som jeg vil forsøge at besvare.
Ingen facitliste
Det er svært at navigere som ung: Man har sine værdier, hormonerne raser, og man er ved at finde sig selv, sin stemme og sin identitet, så jeg forstår godt, det kan være svært. Svært at finde ud af, hvor ens grænser går og svært at opleve, at ens grænser hele tiden rykker sig.
Mange valg skal træffes, og jeg kan desværre ikke give dig en facitliste – hverken ud fra min rådgivning eller ud fra Bibelen. I stedet vil jeg forsøge at tænke lidt sammen med dig.
Øv dig i at mærke dine grænser
Jeg vil invitere dig til at være opmærksom på, hvad grænse-forskydningen gør for dig. Er det dine egne valg, eller føler du dig presset ud i noget? Kan du mon stille dig der, hvor du forestiller dig, hvad du gerne vil have tilbage og give kun til den, der engang bliver din mand?
Måske kan du bruge artiklen Et trin ad gangen er det mest sikre som inspiration til dine tanker.
Ved at se det for dig kan det være nemmere at holde dine grænser, når følelser, hormoner eller andres forventninger skubber til dig. Ved at øve dig i at holde fast på det, du mener er sandt, giver du dig selv en gave, som du kan tage med dig videre. Gaven er at kunne stå op for dig selv, uanset hvad andre måtte mene, at lytte til den guidning der kommer inde fra dig. Jeg tror, Gud er med i den guidning, fordi du kender ham, og han har kendt dig alle dage.
Bibelen og sex
Når Bibelen taler om sex indenfor ægteskabets ramme, tror jeg på, at det mest af alt er pga. Guds omsorg for os. Gud har skabt seksualitet smukt og som en vild kraft, vi bliver tiltrukket af, fordi det er meningen. Gud ønsker, vi skal bruge hans gave, men netop fordi der er store og stærke ting på spil, ønsker han at give os en ramme at udfolde det i.
Jeg tænker ikke sex så snævert som bare et samleje – sex dækker over meget mere i min optik. God sex forudsætter også i min optik tryghed og tillid til hinanden. Der findes ikke et andet tidspunkt, hvor vi er så blottede overfor hinanden. Derfor vil jeg opfordre dig til ikke at dele dig med hvem-som-helst.
Du kan læse mere i vores artikler Hvornår er sex sex – ifølge Bibelen? og 10 gode grunde til at vente med sex.
Der er tilgivelse for synd
Hvis det så alligevel sker, at grænserne bliver brudt, og du kommer til at gå længere, end du ønsker eller end det, du tænker, er ok, er alt så spildt? Det tror jeg ikke. Seksuel synd er en af mange forskellige synder, som Jesus har sørget for, at der er tilgivelse for.
Konsekvenserne kan bare være store, og meget skam og skyld er sparet, hvis I passer på hinanden og jeres grænser. Jeg har endnu til gode at møde en, der fortrød, at han eller hun ventede med sex til den helt rigtige. Til gengæld får jeg jævnligt besøg af unge, der fortryder, de gik for langt, og som efterfølgende skal finde vej i det.
Håber, mine refleksioner kan sætte gang i nogle tanker hos dig, og jeg håber, du kan bruge mit svar. Ellers er du meget velkommen til at skrive igen.
Kærlig hilsen
Dorthe Sandvad