Hvorfor vente med sex, når vi ikke føler for det?
Hey Brevkasse
Vi er et kærestepar, som har været sammen i et halvt års tid, men kender hinanden helt tilbage fra efterskoletiden. Vi ser os selv som et kristent par og tænker også, at vi skal giftes en dag.
Vi gik begge ind i forholdet i den tro, at det at vente med sex ikke ville blive det store problem. Men i løbet af de sidste tre måneder er vi virkelig gået langt. Så langt, at der ikke er meget andet, vi mangler, end at have sex. Vi er begge vokset op i kristne familier, hvor vi derfor også har lært, at sex hører ægteskabet til. Problemet er, at ingen af os føler nogen dårlig samvittighed over, at vi gået så langt, som vi er. Tværtimod oplever vi begge, at det føles meget rigtigt, når vi kysser og er tætte sammen. Det eneste, der holder os tilbage nu, er frygten for graviditet.
Vi kan godt begge blive provokeret af de klassiske kristne svar så som: “Lad være at være tætte sammen”, “Lad være at sove i samme rum”, “Lad være at gøre ting, der frister” osv.
Vores spørgsmål er, om vi skal kæmpe mod fristelsen eller gøre det, der giver mest mening for os: At have sex?
Mvh Det Søde Par, 24 år

SVAR:
Kære par!
Tak for jeres spørgsmål. I berører et meget stort og vigtigt emne, som mange kæmper med. Der er skrevet en hel del gode svar og artikler om emnet på vores hjemmeside, men jeg synes, I skal have et personligt svar.
Hvad er jeres grunde til at vente med sex?
Jeg vil begynde med en påstand: Alle kristne par, der har besluttet sig for at vente med at have sex, til de er blevet gift, bliver overraskede over, hvor svært det er. Ligesom I forestiller mange sig, at det ikke bliver særlig svært, men efterhånden som man lærer hinanden bedre at kende, bliver det vanskeligere og vanskeligere. Når man oplever det, kan man blive i tvivl om det hele og sætte spørgsmålstegn ved alt det, man har lært. Så kan man som I opleve, at man føler sig provokeret af det, I kalder de klassiske kristne svar, for måske giver de ikke mening for én i den situation, man er i. Derfor bliver I nødt til at finde ud af, hvad jeres grunde til at gemme sex til ægteskabet er. Hvad giver mening for jer?
De gode valg træffes på basis af mere end følelserne
Men hvorfor føles det så unaturligt at vente med sex, når I har lært, at det er det rigtige at gøre? Fordi det er unaturligt! Rent fysisk er det virkelig unaturligt ikke at have sex med sin partner, uanset om man er gift eller ej. Derfor føles det også rigtigt, når I kysser og er tætte sammen – og måske også, når I gør mere end det. Men at det føles rigtigt, betyder ikke, at det er rigtigt. I vil opleve mange gange i løbet af jeres liv og jeres forhold, at den gode beslutning føles mere forkert end den rigtige beslutning og omvendt. Det er alt sammen en konsekvens af, at vi som kristne forsøger at træffe beslutninger, der er i overensstemmelse med Guds vilje og ikke vores egen. De beslutninger kan føles forkerte, da de af og til går imod vores menneskelige natur.
Fx kan det føles meget unaturligt at sige: “Jeg tilgiver dig!” til sin kone, efter hun har såret én, men man ved godt, at det er det rigtige at gøre. Det kan også føles unaturligt at vælge én partner resten af livet, men det er en beslutning, vi tager, fordi vi mener, at det er den bedste måde at leve sit liv på.
Den dårlige samvittighed kan følge jer senere
Jeg vil ikke give jer ret i, at problemet er, at I ikke får dårlig samvittighed, når I går længere, end I har lært, at man bør. Som jeg ser det, er det faktisk en rigtig god ting, at I ikke får dårlig samvittighed. Det kan måske lyde lidt underligt, men lad mig forklare, hvad jeg mener.
Jeg er helt med på, at det ikke gør det lettere at vente, når I ikke får dårlig samvittighed over at gå for langt, men jeg synes, det er så ærgerligt, når seksuel intimitet bliver ‘inficeret’ af dårlig samvittighed hos unge, kristne par, fordi de får taget hul på det for tidligt. Seksuel intimitet er ment som en fantastisk og smuk dimension af et ægteskab. Men faktisk oplever mange, at den dårlige samvittighed følger med ind i ægteskabet, hvis de har oplevet den i tiden som kærester.
Som jeg ser det, er problemet, at I ikke har fundet jeres egne gode grunde til at vente med sex. Derfor vil jeg opfordre jer til at sætte jer ned og tage en snak om det. Derefter kan I tage en beslutning bygget på både jeres værdier, jeres fornuft og jeres følelser.
Jeres snak kan fx tage udgangspunkt i følgende artikler om emnet:
10 gode grunde til at vente med sex
Hvornår er sex sex – ifølge Bibelen?
Jeg vil ønske jer alt godt i jeres forhold.
Kærlig hilsen
Niels Peter Nielsen