Er det okay at "dry humpe" i følge Bibelen?
Hej! Jeg er en dreng på 16 år, og jeg har den mest vidunderlige kæreste. Vi tror begge på Gud, men vi får selv lyst til at have sex. Vi dryhumper (har sex med tøj på) og jeg er kommet i tvivl, om det er okay i følge Bibelen.
Dreng, 16 år

SVAR:
Hej
Først vil jeg sige tillykke med jeres forhold. Det er rigtig dejligt at få en kæreste, og dejligt at I oplever, at forelskelsen/kærligheden er gensidig. I har nu begge nået en alder, hvor I mærker, at jeres seksualitet er udviklet, og at I har lyst til hinanden.
Lysten til sex er naturlig
Lad mig kort sige lidt om det. Det er en dejlig tid, men også en vild tid. Hormonerne, som I har i kroppen, er på én gang fantastiske samtidigt med, at de er nye og ukendte. Derfor begynder nu en tid, hvor I skal lære jer selv og jeres krop at kende. De reaktioner og signaler som kroppen sender, de kan være overvældende skønne og skæmmende på en og samme tid. Samtidig vil jeg sige tak for et rigtig godt spørgsmål. Fedt at du nævner, at I begge tror på Gud. Jeg håber, jeg kan hjælpe dig med den tvivl, du har med hensyn til, hvad Bibelen siger om at dry humpe. Jeg vil ridse mit svar op i to dele.
Bibelen ikke en opslagsbog - men den viser vej
Hvis du spørger, om der står noget i Bibelen om at dry humpe, altså hvor vi hører om mennesker, der har en lignende seksuel aktivitet (sex med tøj på) - så nej. Det hører vi ikke nogen steder noget om.
Står der nogen steder i Bibelen, om det er ok eller ikke ok at have sex med tøj på? Svaret er også her meget enkelt – nej, det står der ingen steder, at man ikke må. Så kunne man konkludere følgende; når det ikke står nogen steder i Bibelen, at man ikke må dry humpe – ja, så er det vel ok at gøre det. Men ærligt – så enkelt er det ikke, og faktisk vil jeg advare dig mod at læse Bibelen på den måde, hvor man konkluderer; at når det ikke står nævnt nogle steder, så må man godt. Lad mig prøve at forklare, hvad jeg mener.
Et eksempel: Jesus siger i Matthæusevangeliet kapitel 5 vers 28 ”Enhver, som kaster et lystent blik på en andens hustru, har allerede begået ægteskabsbrud med hende i sit hjerte”. Helt konkret står der her. En mand må ikke vække sit seksuelle begær, så han får lyst til at gå i seng med en anden mands kone. Hvis vi så begynder at læse, hvad der ikke står, kunne vi komme frem til følgende. 1. En mand må ikke vække sit seksuelle begær, så han får lyst til gå i seng med en anden mands kone, men hans kone må gerne vække sit seksuelle begær og have lyst til at gå i seng med en anden mand. Der står jo ikke noget om hende. Eller en ny variant. 2. En mand må ikke vække sit seksuelle begær, så han får lyst til at gå i seng med en anden mands kone, men han må gerne have lyst til at gå i seng med en kvinde, der ikke er gift. Hun skal jo være gift, for at Jesu ord gælder. Jeg håber, du forstår min pointe med; at hvad der ikke står, det må man godt. Sådan kan man ikke læse Bibelen. Det får mig til at sige lidt om hvad, jeg mener og tænker, at Bibelen siger om at dry humpe.
For det første: jeg kan udemærket godt forstå, at I har lyst til at dry humpe, og jeg kan udemærket godt forstå, at det er dejligt. Jeres seksualitet, som I oplever, er der ikke noget galt med, den har Gud givet jer. Seksuel nydelse er Guds fantastiske gave til os, så brug gerne tid til at sige ham tak for den. Det, som jeg forstår, er jeres dilemma, om hvorvidt I gør noget, som Bibelen siger ja eller nej til. Bibelen taler om, at vores seksualitet skal leves ud i ægteskabets rammer, og der er Guds rammer meget åbne. Hvornår er der så tale om seksuel aktivitet, og er dry humpe en seksuel aktivitet eller ikke?
Sex mere end samleje
For mig at se, er at dry humpe en seksuel aktivitet, både med eller uden udløsning. Sex er for mig at se ikke kun når penis trænger sig ind i skeden. Vi kan ikke isolere sex til kun at være denne aktivitet. Derfor mener jeg, at det også er en seksuel aktivitet at ligge nøgne uden at have samleje, eller have oralsex, eller røre hinandens kønsdele, etc. Disse ting nævner Bibelen jo heller ikke klart, men de er for mig at se seksuelle aktiviteter, som hører ægteskabet til. Hvis du har lyst til at læse mere om grænser, og det at vente med sex, så er der nogle rigtig gode svar/artikler her på adamogeva, og jeg vil anbefale, at du bl.a. læser:
Kan vi tilfredsstille hinanden uden at have samleje?
Sex værd at vente på
Jeg er udmærket klar over, at det at vente med sex, til man er gift, er en stor udfordring, idet kroppen er udviklet mange år før, at de fleste i dag bliver gift. Når perioden, hvor man skal vente, bliver så lang, er det nærliggende at finde andre måder at ”dyrke sex” på, som dry humpe og lignende, og I vil sikkert opleve det ekstra udfordrende, at skulle gå tilbage. Hvis I ønsker og beslutter jer for at vente med sex, så vil jeg ønske jer al Guds velsignelse i dette.
De bedste ønsker til dig og din kæreste.
Hilsen Ulrik