Fik finger med sæd – kan jeg være gravid?
Hej. Jeg er meget bange for, at jeg er gravid. Vi havde ikke sex, og han gav mig ikke rigtig finger, fordi jeg havde min menstruation, men den skulle stoppe den dag. Jeg tør ikke vente så længe på at se, om jeg har fået den, fordi den begynder først om 3 uger eller noget igen.
Vi lå og nussede, og jeg gav ham et handjob, hvorefter jeg tror, han har rørt ved hans penis og rørt mig dernede. Bagefter. Jeg var alt for tændt til at kunne sige fra, men fortryder det nu, hvis jeg risikerer at være gravid.
Burde jeg tage en fortrydelsespille?:-)
C, 14 år.

SVAR:
Kære Pige
Da du ikke kan give en helt præcis beskrivelse af, hvad der er sket, kan jeg ikke fortælle dig, hvor stor muligheden er, for at du er blevet gravid, men muligheden er selvfølgelig størst, hvis drengens penis har været inde i din skede.
Det er for sent for dig at tage en fortrydelsespille nu, da den helst skal tages inden 48 timer. Man kan tage den op til 72 timer efter, men risikoen for manglende virkning er større, jo tættere man kommer på de 72 timer. Det er iøvrigt nogle overvejelser forbundet med at tage en fortrydelsespille, da en af virkningerne kan være at afstøde et befrugtet æg – altså starten på et nyt menneskeliv.
Hvis du stadig er i tvivl, er du nødt til at vente og se, om din menstruation kommer.
Når det er sagt, er der bestemt nogle ting, du skal overveje i forhold til, at du har bevæget dig ud i den verden, og du har mærket, hvor stærke kræfter du er op imod.
Pas godt på dig selv og dit sexliv
Du er kun 14 år, og uanset hvor moden, du føler dig og hvor godt, du kender ham, du var sammen med, så er du alt for ung til at have sex. I Danmark er den seksuelle lavalder 15 år, og den grænse er sat for at passe på jer unge mennesker. Nogle kloge mennesker har simpelthen sat sig ned og vurderet, at først når man mindst 15 år (og det er endda for tidligt for mange) er man moden nok til fx at overskue de konsekvenser, det har at have et sexliv.
Når vi har sex med et andet menneske, så giver vi noget af det allermest dyrebare, vi har. Det berører noget intimt og dybt i os, og der er jo det ved det, at det ikke kan tages tilbage. Jeg synes, du skal læse nogle af vores artikler, fx:
Sex og følelser
Jo tættere jo bedre – med omtanke
Find flere artikler og svar til andre i vores tema Teenager og sex.
Håber du finder svar.
Mvh Mette