13 og 14 år, giver handjob og finger – er det forkert?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva. Har ledt lidt på jeres side efter et helt bestemt svar. Nu spørger jeg selv. Jeg er en dreng på 13 år, og jeg har en kæreste, der er lidt ældre end mig. Hun er 14 år.

I starten da vi kom sammen, snakkede vi lidt om handjobs og finger. Vi blev enige om, at vi ikke ville gøre det. Et godt stykke tid efter vi havde snakket om det, begyndte hun at lægge sin hånd ned til min penis (uden på bukserne), hver gang vi lå og kyssede. Det gjorde hun et par gange, vi var sammen, imens jeg på en måde gav hende finger uden på underbukserne, når vi sov sammen. (Altså ikke oppe i skeden.)

Det endte så selvfølgelig med, at hun gav mig et handjob. Det har hun gjort stort set hver gang, vi har været sammen. Jeg har bare aldrig kommet længere med at give hende helt finger. Jeg tror ikke, hun er helt klar. Så har jeg prøvet, mens vi ligger og kysser, at tage min hånd op på hendes bryst og røre hendes brystvorte. Det tror jeg, hun har været ret tilfreds med. Nu er jeg lidt begyndt på, at lægge hånden ned mellem hendes ben igen.

Mit spørgsmål er så: Er det forkert? Hvad synes I om det? Vores forældre ved det ikke. Men ret mange af vores venner ved det. De fleste har nemlig også kærester og har selv prøvet at give handjobs og normalt finger.

Håber meget, I vil svare. Og undskyld den meget lange besked.

- Dreng :), 13 år

SVAR:

Hej med dig

Tusind tak, fordi du skriver. Dit spørgsmål er super vigtigt.

Du laver en rigtig god beskrivelse af, hvad du og din kæreste lige så stille er i gang med at prøve af, og du vil gerne høre vores mening.

Lyt til din egen tvivl

Jeg synes, I er alt for langt fremme alt for tidligt. Det synes jeg faktisk også, jeg kan læse ud af det, du skriver om dine egne følelser omkring det. Du tror ikke, hun er helt klar, og du virker heller ikke til, at det er helt rigtigt for dig endnu.

Pas godt på jer selv og hinanden

Lad os begynde med begyndelsen. I er kærester og kan rigtig godt lide hinanden. I vil gerne bruge tid sammen. Det I er i gang med lige nu, er at ligge på sengen og nusse hinanden, og der er kun én vej fremad, og det er hen imod et samleje. Vi mennesker vil gerne have, der skal ske noget nyt hver gang, så for hver gang I er sammen, skal der afprøves en ny grænse.

Flyt fokus til noget andet

Jeg synes, I skal lave noget andet, for opholdet på sengen kommer til at presse jer til at komme videre. Ligesådan gør vennerne måske. Lad være med at tale med jeres venner om, hvad I laver med hinanden, og hvor langt I er gået. Det kommer ikke dem ved. Det eneste de kan bruge det til, er enten at blive kede af, at de ikke er kommet så langt, eller de vil prøve at overgå jer.

Hvad man laver med sin kæreste af nusserier, det kommer kun jer to ved. Måske kan man have brug for at tale med én bedste ven om et par ting, men alt skal ikke diskuteres med hele venneflokken. Det vil presse både dig og din søde kæreste.

Vær kærester på en ny måde

I skal ud og opleve noget sammen i stedet for. Noget der ikke foregår inde på sengen. I skal i biffen, I skal ud og cykle, hænge ud sammen med vennerne, dyrke noget sport sammen, spille spil, lytte til musik, ja, alt muligt. Ud fra værelset.

I har lang tid foran jer, til at både jeres kroppe, følelser og hjerner skal have tid til at udvikle sig. Der er en grund til, at det ifølge loven ikke er ok at gå i seng sammen, inden man er 15 år.

Jeg synes, I skal vente så længe, som I overhovedet kan, også med nusserierne omkring trusser og top. Giv masser af kys og krammere, hold i hånd. Måske kan I massere hinanden og nusse hinanden i håret og i nakken. Men behold undertøjet på, og lad være med at nusse uden på undertøjet.

Læs også disse artikler:

Jo tættere jo bedre – med omtanke
Sex og følelser
10 gode grunde til at vente med sex
Sådan kan I få et bedre kæresteforhold

Jeg håber, I to vil passe rigtig godt på hinanden, og at I vil få en skøn og sjov kærestetid.

Mange hilsner
Anja