14 år – hvordan ved man, at man er klar til sex?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg er en pige på 14 og ved ikke helt, hvordan man skal kunne finde ud af, om mig og min kæreste er klar til sex. Jeg onanerer selv, og det ved jeg, min kæreste også gør.

Vi kan godt finde på at pille lidt, indtil vi er liderlige, men vi er bange for, vi ikke er klar.

Håber på svar!

P, 14 år

SVAR:

Kære P

Tak for dit spørgsmål. Jeg tænker, at når du og din kæreste selv mærker en vis tvivl på, om I er klar til sex, så er det en RIGTIG GOD IDE AT VENTE. Det er der flere grunde til.

For det første har vi i Danmark en seksuel lavalder – dvs. du ikke må dyrke sex, når du er under 15 år. For det andet kan I altid ombestemme jer, hvis I lige nu vælger at vente. Hvis I først tager hul på samlejet sammen, kan det være svært at stoppe igen, fordi I hele tiden vil mere. Jeg tænker også lidt på, hvad du – og I – vil med jeres kæresteforhold her og nu, og hvad I drømmer om for jeres fremtidige sexliv.

Men lad os nu tage tingene én ad gangen:

Aldersgrænse

Som nævnt er den seksuelle lavalder her i landet 15 år, så det er ikke lovligt, at I har samleje med hinanden, selv om det er fristende og dejligt. Så det er én grund til at stoppe. At det er ulovligt at have sex, når man er under 15, tænker jeg, er den mindste del af det. Du skal tænke det sådan, at loven er lavet for beskytte jer, og ikke for at straffe jer!

Loven er lavet, fordi man som 14-årig er hverken psykisk eller følelsesmæssigt klar til at have sex. At have sex rører ved noget dybt og intimt i os og gør noget ved os på det følelsesmæssige plan, som man simpelthen ikke er klar til, før man er mere moden. (Jeg vil personligt heller ikke mene, at man er klar til sex, når man er 15 eller 16, hvis det handler om det følelsesmæssige.) Det er en grund mere til at lade være.

Sex

At have samleje er det mest intime og sårbare, man kan dele med et andet menneske. Hver gang, man har sex med et andet menneske, deler man en lille smule ud af sig selv og sine følelser. Og det, du deler ud, kan du aldrig få igen. Man mister med andre ord en smule af sig selv hver gang. Derfor skal sex og samleje kun finde sted i forhold, der er bygget på gensidig kærlighed, tillid og respekt, og hvor man er sikker på at have fundet den eneste ene. Og det tænker jeg ikke, man kan være sikker på, når man er så unge, som I er.

Har man sex pga. spontane tilfældigheder, er der risiko for, at ens følelser med tiden bliver kolde overfor det at have sex. Når du så engang møder den dreng, som du vil dele resten af livet sammen med, kan dine følelser og dit forhold til det at have sex være skudt helt i smadder. Hvis det sker, bliver sex noget mekanisk og koldt og ikke noget dejligt. Det er det, jeg mener med, at det kan være skadeligt følelsesmæssigt.

Du kan måske også få noget ud af at læse artiklen Sex og følelser.

Kærester på den fede måde

Jeg har lyst til at udfordre dig og din kæreste til at tale om, hvad det betyder for jer at være kærester. Er det mest det at kunne kysse, kæle og holde i hånden, eller er I også hinandens bedste venner? Hvor meget betyder det at have det sjovt sammen, dyrke sport sammen eller være sammen med hinandens familier? Jeg tænker i hvert fald, at det er nogle meget vigtige aspekter af ethvert kæresteforhold og måske endnu mere, når man møder hinanden som meget unge.

Har dine jævnaldrende kærester? Har de også lyst til at eksperimentere med sex? Måske er det almindeligt i din venindeflok, og du føler et pres for at skulle leve op til noget. Måske er du den eneste, der har en kæreste og synes, sex er sejt og spændende?

Du kan læse mere om at være kærester i vores artikel Sådan kan I få et bedre kæresteforhold.

Pas på jer selv

Som I kan se, opfordrer vi her på AdamogEva.dk til at gemme sex, indtil man er gift og har forpligtet sig for hele livet til kun at have sex med ét menneske, nemlig sin mand (eller kone).

Du skriver, at I begge onanerer. Det kan være helt okay, og det kan også være noget, man kan blive frygtelig afhængig af, og som kan fylde alt for meget i ens hverdag. Om det er det ene eller det andet for dig og din kæreste, ved kun I. Jeg vil meget opfordre dig og din kæreste til at læse de her artikler:

Om onani – mest for piger
Om onani – mest for drenge
10 gode grunde til at vente med sex

Ud fra de tanker, jeg har givet jer, vil jeg altså opfordre jer til ikke at have sex med hinanden nu. Faktisk vil jeg opfordre jer til at prøve at gå et skridt baglæns og nyde kys og kæleri – med tøj på! Vent som minimum nogle år med sex, så det er lovligt, så I kan håndtere konsekvenserne, og så I ved, at det skal være jer to.

Pas godt på jer selv og jeres sexliv.

Venlig hilsen
Ida Rom