Føler mig til grin, og unormal - kan I hjælpe?

Vis spørgsmål

Kære Adam og Eva. Jeg er en pige på 17 år. Efter min 17 års fødselsdag, for 3 mdr siden, er jeg begyndt og tænke over mange nye ting, heriblandt at jeg stadig er jomfru (hvilket er meget unormalt, i min alder, nu om dage). Jeg har aldrig haft en kæreste, selvom jeg siden 5. klasse har været en af de MEGET eftertragtede og populære piger, iblandt drengene.

Jeg har afvist hver dreng, der har spurgt, om vi skal komme sammen, fordi jeg aldrig rigtig har følt mig klar til et forhold (hvilket jeg stadig ikke føler, at jeg er.) Tre af mine rigtig gode veninder har haft en hel fortid med kærester/drenge/kys/sex osv. Og har en del erfaringer. De er nået dertil, hvor de har fået seriøse/langdistance forhold, hvor den højeste af dem, er på 2 år, imens ''lille'' mig, aldrig har haft.

Jeg har aldrig interesseret mig rigtigt for drenge, har altid tænkt ''jeg er stadig ung/et barn, de ting kommer af sig selv, tiden må vise. Hvorfor ikke vente, når du har tiden?'' Men jeg synes, det er begyndt og blive et problem nu, fordi alle omkring mig får kærester og deres forhold holder, imens jeg sidder med tankerne om, at jeg kommer til at leve alene, fordi jeg ikke er erfaren som dem.

Efter min mening, har jeg nemlig altid synes, at man skulle vente med al tæt fysisk kontakt, til efter ægteskabet, men sådan er verden desværre ikke idag. Jeg ved ikke, om jeg har vænnet mig for meget til at være ''et barn'', selvom jeg står på spidsen af og flytte hjemmefra og altid har været den voksne derhjemme, og forsørget mig selv og mine søskende, på den måde, at jeg selv har lavet mad, vasket tøj, passet de 3 små, taget dem til læge, når en af dem har været syg, fordi min mor har for travlt og min far er skredet fra os. Alle de praktiske ting, har jeg selv holdt kørende, siden jeg var helt lille, ellers så var der ikke andre til at gøre det. Først for en måned siden, greb kommunen for alvor ind, og hjalp min mor, med de gøremål, så jeg kunne passe min skole. Ifølge kommunen har jeg været meget voksen og ansvarlig derhjemme, men har jeg kun været det derhjemme, og gået glip af alt det de andre nåede, eller er jeg bare unormal??

Jeg har virkelig brug for hjælp til det her, for det tager mig meget på. De andre undrer sig over, at jeg er så ''lonely'' nu er jeg begyndt og mærke det, og det bliver kun værre med tiden! Jeg vil have et input til, hvordan jeg skal vikle mig ud af det tankespind, eller hvad der gør, at jeg har den der manglende ''drengelyst'' som de andre piger havde som 12årig. Det går ud over min selvtillid (selvom jeg tit får afvide, at jeg er smuk osv, hjælper det ikke på mig) Det er min indre overbevisning om mig selv, som jeg altid har betroet mig til. Den er jeg ved at miste, fordi jeg er lidt af en gammeljomfru, der aldrig har haft en kæreste og ikke gider.

Jeg ved, at jeg har skrevet meget, men det betyder alt for mig, at jeg kan slippe af med de tanker, da jeg har andet og tænke på/tage mig til. Håber du forstår.

Glæder mig til at høre fra dig

Hilsen Joanna, 17 år

SVAR:

Kære Jonna.

Det er mange ting, du forsøger at overskue, og jeg ved ikke, om jeg er ”kompetent” til at svare. Men jeg vil forsøge at svare fra det ene menneske til det andet.

Du virker helt normal

Det er en imponerende række ting, du har magtet at klare! Det er en voksen kvindes forpligtelser, du beskriver, - mad, tøj, lægebesøg, børnepasning udover din egen skolegang. Et eller andet sted må det have været sådan, at du ikke havde tid til at lege. Og det er mest leg, når piger på 12 år får kærester, - selv om det opleves dybt alvorligt. Hvordan skulle du kunne få tid, overskud og lyst til leg, når du havde alle disse pligter, - for kæresteforhold kræver mængder af tid, tanker, søvnløshed osv. Samtidig har du oplevet, at din far skred, - og hvad var der så ved det…

At du som 17 årig er jomfru er ikke til grin! Det er ikke unormalt! At du tænker, at ægteskab er en god ramme for seksualitet, kan jeg kun være enig med dig i.

Læs evt. disse link:

Schyy…..jeg er jomfru!

Værd at vente på

Kærligheden skal nok komme - giv tid til venskaberne

Men der findes mange stationer mellem det at være ”lonely” og så seksuelt samvær. Almindeligt venskab for eksempel. Lyst til at være i hinandens selskab. Glæde ved at tale sammen, dele tanker og oplevelser.

Du føler dig ikke klar til et forhold, og du har ikke ”drengelyst”, skriver du. Så ville det være at begå vold imod dig selv og eksperimentelt misbrug af en drengeven, hvis du gik ind i det. Du er den, du er, med den baggrund og historie, som du har. At du tænker over det, er forståeligt, - vi mennesker sammenligner os med hinanden, - helt fra vi er bittesmå og lærer smil, små lege osv. Men med så meget, som der sker i dit liv lige nu, tænker jeg, at du bliver nødt til at give dig selv ro. Give dig selv lov til at slappe af. Give dig lov til langsomt at blive nysgerrig på verden, blive nysgerrig på de drenge, du færdes iblandt. Give dig tid til at blive venner med drenge og med piger. Give dig tid til at ”spilde tiden”, sidde på en bænk og kigge ud på mennesker. Gå i biografen og ”spilde tiden” med lange gåture. Give dig tid til at lytte til andres livshistorier, fortælle andre om din vinkel på verden. Og så tror jeg faktisk, at du har ret, når du skriver, at kærligheden kommer af sig selv. ”You can’t hurry love”.

Læs også: Pigevenner og drengevenner

Giv dig selv lov til at tage imod - det er du værd

Det lyder som om, det meget har været dig, der skulle give. Jeg håber, at du nu kan få tid og ro til også at modtage, - også når andre vil sige pæne ting til dig, og synes godt om dig.

Kære Jonna. Jeg ønsker dig virkelig alt godt, og håber det kommer til at gå godt, nu hvor du skal flytte for dig selv. Jeg kan blive bekymret ved tanken, om du nu bare skal klare alt selv? Jeg håber, du kan sige til, når du har brug for hjælp, og at der vil være nogen, der vil hjælpe dig, når det er din tur til at modtage…

Mange hilsener fra Margit