Er forholdet værd at kæmpe for?
Siden september 2011 har jeg on and off været sammen med den her fantastiske fyr, og var kærester med ham i en kort periode på lidt over en måned. Vi er begge hinandens første rigtige fyr/pige, og har haft og har rigtig mange gode ting og minder sammen.
Som sagt har vores forhold kørt op og ned, til dels fordi han er ret umoden (han er som mig 16) men også fordi han muligvis har en diskussion inde i sig selv, om hvem han i virkeligheden er, og lader sine frustrationer gå ud over mig. (Han har førhen været den der sjove klovn-type, som alle kunne lide, men efter han er startet i en anden klasse på vores gymnasium, har han desværre fået nogle venner, der er godt i gang med at lave om på den, han var. Han er blevet den der lidt mere seje og "jeg er ligeglad med følelser type") og det er ikke kun mig, der synes, han har ændret sig, men også bl.a. hans bedste veninde!
Det ene dag kan han sige, at han elsker mig højere end noget andet, mens han den næste dag kan være rigtig kold overfor mig og svare mig med "ok" og "nå nå", hvis jeg skriver en sød besked til ham. Jeg har sagt til ham, at det gør rigtig ondt. Nogen gange kan han godt se, han har fejlet, mens han andre gange virker enormt ligeglad med mig.
Vi er heller ikke sammen særlig tit på trods af, at vi bor meget få kilometer fra hinanden. Nogle gange er det, som om han er verdens mest forelskede fyr og overøser mig med søde beskeder, mens han andre gange ignorerer mig fuldstændig, når jeg f.eks. skriver til ham. Jeg kan ikke finde ud af, om han faktisk gider mig, eller om jeg bare er en, han lige kan hive frem, når HAN har brug for det.
Det er rigtig hårdt at "lege" den leg, han nu har gang i, men jeg føler bare ikke, jeg kan droppe ham, det elsker jeg ham simpelthen for meget til. Og måske er det også tanken om, at han inderst inde sikkert også elsker mig, der gør, at jeg ikke er klar til at sige stop. Og hver gang vi har holdt pause, og han hentyder til, vi skal finde ud af noget igen, falder jeg jo i med det samme ...
Jeg vil så gerne have den tid tilbage, hvor vi ingen problemer havde og alt gik, som det skulle (september, oktober og november), men ved ikke, hvad jeg skal stille op med ham, når han skifter sådan i både følelser og humør! Så jeg ville høre, om I synes, jeg skulle prøve at komme videre, eller om jeg burde vente, til han var klar til at binde sig og bare se tiden an?
- Det skal lige siges, at vi har prøvet at gå fra hinanden op til flere gange, men vi ender altid på en eller anden måde med at falde tilbage til hinanden. Vi kan simpelthen ikke lade hinanden være, hvor meget vi end ville!
Håber I kan hjælpe, for er godt nok ved at være tom for løsninger selv.
S, 16 år

SVAR:
Kære S
Tak for dit brev.
Dit spørgsmål handler kort sagt, om forholdet er værd at kæmpe for. Du spørger, om du skal droppe din kæreste og komme videre, eller om du skal vente på, at han bliver klar til at binde sig.
Hvad vil du være med til?
For det første vil jeg sige, at jeg ikke synes, du skal gå og vente på, han bliver parat. Jeg synes, du skal stoppe op og overveje, hvad du vil være med til. Du skriver, at du føler dig usikker på, om han elsker dig. Måske skal du også stille dig selv det spørgsmål: Elsker du ham, eller er det mere tanken om at have en kæreste, du er ”forelsket” i?
Tid for "time-out"
Hvis jeres forhold skal lykkes, skal I begge to ville det lige meget. Hvis du føler, at din kæreste bare ”leger” med dig, som du skriver, kan det blive meget svært for dig at være kæreste med ham, for så ved du aldrig, hvor du har ham, som du skriver. Jeg synes, du skal spørge ham helt konkret, hvad han tænker om jeres forhold. Jeg synes også, I skal snakke om og tænke over, hvor længe I kan holde til at fortsætte jeres forhold som et on/off forhold. Det kunne være godt, hvis I kunne holde en pause på fx 2 uger eller længere, hvor I ikke tager kontakt til hinanden, men hver især tænker over, hvad I vil med jeres forhold, og hvad I betyder for hinanden.
Forelskelse og kærlighed
Kærlighed mellem to mennesker er en proces, som hele tiden udvikler sig, og som hen ad vejen skal plejes. Du skriver, at du gerne vil have tiden tilbage, hvor I ingen problemer havde. Det kan jeg godt følge dig i, men jeg tænker det er utopi, da der sjældent findes forhold, hvor der ikke opstår problemer, og hvor følelser for hinanden altid er lige høje. Når forelskelsens rus er ovre, træder kærligheden til, og den kan gå både op og ned rent følelsesmæssigt. Men det fede ved ægte kærlighed er også, at den kan tåle, når der kommer problemer, fordi den ved, at den i sidste ende vil sejre. Men jeg tænker som sagt også, at kærligheden er noget, man hele tiden må kæmpe for og holde ved lige. I ungdomsårene kommer og går forelskelsen, nogle gange bliver det til et dybere kæresteforhold, andre gange bliver det ved følelsen.
Prøv at læse lidt på vores hjemmeside, måske kan du få hjælp af nogle af de andre svar, som er givet og nogle af vores artikler.
Her er nogle forslag og du kan selv finde mere:
Forelskelse – en fantastisk følelse
Kærlighed og forelskelse
Kærlighed i praksis
Den eneste ene
Elsker jeg ham eller har jeg bare vænnet mig til ham?
Skal jeg være forelsket før jeg kan begynde at elske ham?
Du fortjener den helt rigtige
Håber du kan bruge mit svar til at komme videre. Jeg vil ønske dig held og lykke med kærligheden fremover. Håber du finder en løsning sammen med din kæreste eller selv tager en beslutning om, hvad du kunne tænke dig af et kæresteforhold. Jeg synes, det er vigtigt, at du finder ud af, om du vil være kæreste med ham eller ej. I hvert tilfælde kunne jeg godt unde dig, at du får en kæreste, der holder af dig uanset hvad, og som er stolt af dig.
Kærlig hilsen
Annette Hassingboe