Er sorte hår under navlen normalt hos piger?
Hej
Jeg er en pige på 14 år, som har fået sorte hår under navlen. Nu er de også begyndt at komme svagt over navlen, og jeg synes, det er grimt og pinligt ... Jeg vil ikke barbere dem af, for så vokser de bare ud igen og er mørkere og mere stive. Er det normalt, at der kommer det, eller fejler jeg noget?
Hvad skal jeg dog gøre? Jeg er så ked af at vise min mave frem.
Knus, en nedtrykt pige :( på 14 år

SVAR:
Kære nedtrykte pige
Sorte og mørke hår ved navlen er helt normalt. Der er mange piger/kvinder, som har det, og det hører med til den udvikling, vi går i gennem i puberteten.
Hvis hårvæksten fortsætter på ryggen eller større dele af din mave, vil jeg anbefale dig at snakke med dine forældre om det og evt. gå til læge. Men som du beskriver det, lyder det helt normalt.
Når du barberer hårene væk, vokser de ud i fuld tykkelse, og først når de er blevet slidt, bliver de tyndere igen. Derfor vil jeg anbefale, at du lader dem være og vænner dig til, at de er der. (Næste gang du er i svømmehal, så læg diskret mærke til, om ikke også andre piger/kvinder har nogle mørke hår under navlen.)
Jeg vil gerne give dig nogle artikler med mere information om den udvikling, du er i gang med, og som vil fortsætte flere år endnu:
Pubertet – en ekstrem forvandling
Fra pige til kvinde
Du kan også læse mere i vores tema Pubertet – mest for piger.
Det er helt naturligt, at det tager tid at vænne sig til. Snak med en god veninde, en ældre søster eller din mor om det, du oplever.
Marie