15 år og ikke i puberteten – sker det for mange?
Hej, jeg er 15-årig dreng, som ikke rigtig er kommet i puberteten. Jeg har to spørgsmål:
1. Er det ikke alt for sent at komme i puberteten som 15-årig eller ældre, eller er der mange, der gør det?
2. Er der en sygdom, der gør, at man slet ikke kommer i puberteten?
Fra den 15-årige dreng

SVAR:
Hej 15-årige dreng
Hvis man overhovedet ikke er startet på sin pubertet, når man er 15 år, skal man undersøges nærmere. Men du skriver ikke, hvad du mener med: "Jeg er ikke rigtigt kommet i puberteten endnu".
Udviklingen i puberteten
Har du slet ikke fået kønsbehåring endnu? Har du samme højde som andre drenge på din alder?
Hvis du har den samme højde som de andre i klassen og har fået kønsbehåring og hår under armene, og din penis/testikler er begyndt at vokse, skal du ikke være bekymret. Alle drenge starter ikke på samme tid, men det er meget svært at svare konkret, når du ikke skriver mere om dig selv. Du er velkommen til at skrive tilbage med flere oplysninger (Behåring, højde, stemme i overgang, er testiklerne begyndt at vokse, m.m.), hvorefter jeg vil svare dig igen.
Men hvis du er lav og ikke har fået kønsbehåring eller hår under armene endnu, skal du ses på af lægen og ikke bare skrive til os.
Mere info
Se, om du kan finde den information, du behøver, her:
Normal udvikling i puberteten
Fra dreng til mand
Drengens kønsorganer
Ser frem til at høre fra dig, hvis du ønsker yderligere hjælp.
Roland