Lille udvikling i sen alder – 17 år. Hvornår vokser penis?
Hej, jeg er en dreng på 17 år og fem måneder. Jeg føler efterhånden, at min udvikling virkelig er sen. Jeg ved udmærket, at der er mange spørgsmål af denne kategori, men måske ikke helt i denne sene alder med så lidt udvikling.
Jeg vil prøve at beskrive min krop. Jeg er ca. 170 og vejer 58 kg. Jeg har ikke specielt meget muskelmasse. Så det meste af min vægt er fedt og selvfølgelig knogler og alt det der.
- jeg har ikke hårvækst på benene endnu
- forholdsvis små testikler
- hårvæksten ved penis er også begrænset: godt 2 cm i "højden" og 8-10 cm i "bredden" (over penis)
- jeg har 7-10 hår i anus.
- min penis er ikke så stor. (Jeg har godt nok ikke lige målt den) og jeg kan ikke få forhuden tilbage i stiv tilstand. Dog har jeg meget forhud - ligesom små drenge har; der hænger 0,5 cm hud over penishovedet, når den ikke er stiv.
- ikke noget slips, som man kalder det.
- jeg har forholdsvis meget hår under armene.
- jeg har ingen skægvækst.
- min stemme er måske blevet to toner dybere, end den var før i tiden. Det er ikke en barnestemme, men heller ikke en voksenstemme.
- jeg har små hænder og fødder.
- psykisk er jeg med, jeg onanerer, jeg er godt nok ikke stolt af det, men jeg kan dog godt producere en smule sæd.
Det var vist kroppen.
Jeg har været til børnelæge for et års tid siden. Og han sagde, at min udvikling var igang, og at jeg bare skulle være tålmodig. Det synes jeg også, at jeg har været. Men det går godt nok langsomt. Kan du måske fortælle mig, hvor lang tid der går, før jeg fx har fået en fuldt udvokset penis, med de informationer jeg har givet om min krop?
Jeg synes, at når jeg kigger på mine kammerater og ser på, hvordan de så ud i omklædningsrummet for tre år siden, skete det næsten fra den ene uge til den anden ...
Jeg håber, at I kan give mig et svar. Og ellers håber jeg, at andre kan bruge denne "tråd" til noget.
På forhånd tak for hjælpen.
Dreng, 17 år

SVAR:
Hej 17-årige dreng
Puberteten godt igang
Der er ingen tvivl om, at din pubertet er startet og godt i gang. Men jeg kan nemt forstå, at det ikke er rart at være mindre fremme i sin pubertet end de andre fra klassen. Jeg er enig med børnelægen, at du er senere mht. pubertetsudvikling end gennnemsnittet, men når den er igang, skal man "bare" være tålmodig.
Der er ingen operation eller medicin, som kan hjælpe dig. Ingen vil kunne fortælle dig, hvornår du er "voksen", men der går nok ikke mere end 1-2 år.
Læs mere her:
Fra dreng til mand
Drengens kønsorganer
Penis
Der er heller ingen, som ved, hvor stor din penis bliver, eller hvor meget hår på kroppen du får, men din krop er helt sikkert ikke færdig med at forandre sig. Men der kan nemt gå 1-2 år eller længere tid, før din krop er helt færdig. Så bare rolig: Din krop skal nok blive mere mandlig, end den er nu.
Læs også:
Penis vokser ikke – hvad kan jeg gøre?
Roland