Undrer mig over pubertetsudvikling - hvad kan det betyde?

Vis spørgsmål

Jeg er en dreng på snart sytten, hvor min stemme er gået i overgang, og min højde er normal. Det der halter er min krops behåring og penis. Jeg er begyndt at få lidt hårvækst i den venstre armhule, dog ikke den højre. Min kønsbehåring i skridtet, som har været under udvikling, siden jeg var lidt over 13 år, er slet ikke i samme mængde som mine jævnaldrendes. Hårvæksten i mit ansigt er ikke rigtig begyndt at komme.

Ang. min penis er der heller ikke meget at prale af, og eftersom jeg endnu ikke har set nogen fremskridt for dens vækst, går jeg ud fra, at den også mangler noget. Jeg kan producere sæd.

Noget, der undrer mig, er, at min stemme har fundet sit naturlige leje for et halvt år siden, men derefter er min kønslige udvikling stoppet.

Hvad kan det betyde?

J, 16 år

SVAR:

Hej J

Alle de forskellige forandringer, som sker med unge mænds kroppe, sker ikke i samme rækkefølge ved alle. Nogle oplever, at noget bliver hurtigere udviklet end andre ting, og nogle ting bliver mere udviklet end andre ting: Nogle får meget hår på kroppen, mens andre får mindre. Nogles penis vokser tidligt, og andres vokser senere osv.

Der er ingen tvivl om, at din pubertet er i gang, men den er ikke færdig. Så der vil ske yderligere forandringer, men vi er alle nødt til at acceptere, at vi ikke alle kan være den med mest hår på kroppen, største penis, dybeste stemme m.m. Men din krop er ikke færdig med at udvikle sig, så du må væbne dig med tålmodighed nogle år endnu, inden du kan se "det endelige resultat".

Roland