Usikker på min krops udvikling - kan I hjælpe mig?

Vis spørgsmål

Hej! Jeg er en 15 årig pige, og ligner en med 10 årig krop.. Jeg bruger IKKE BH, da jeg ikke engang kan udfylde den mindste BH (Næsten totalt flad). Jeg er omkring 1.65 cm og vejer ca. 53 kg. Jeg fik min menstruation, da jeg var 13 år og er okay tynd, ifølge mine kammerater.

Mit ene spørgsmål er, kommer de overhovedet til at vokse større?:-/? Min mor er et hoved lavere end mig, og bruger a-skål, men når jeg er større end hende, tror jeg dog ikke, jeg kommer til at følge hendes kropsvækst, men der er stadig en mulighed(?) Pga. mine bryster er jeg MEGA usikker, og syntes det er pinligt, fordi alle mine veninder har... Mange bliver endda overrasket, hvis jeg fortæller, jeg går i 9.kl., da jeg ligner en der går i en mindre klasse.

Et andet problem er, at forneden buler min nederste del lidt ud, så det godt kunne ligne en drengs del en smule.. Jeg går ikke særlig meget i stramme bukser, da man kan se bulen. Kan man gøre noget ved det?:-(

Sidste problem er, at jeg er meget behåret både på arme og ben og mave, og det er ikke rigtig noget, jeg har lyst at barbere af, ihvertfald på mine arme og mave, kan jeg gøre noget ved det?...

Mvh en MEGET usikker 15 årig pige.

SVAR:

Kære usikker 15 årig pige.

Tak for dit spørgsmål, jeg kan godt forstå, du er frustreret. Det er aldrig sjovt, når man har en fornemmelse af, at man ikke udvikler sig som sine jævnaldrende. Jeg tænker at dit spørgsmål rammer flot ind i den forvandling, der sker under teenage årene. Du skal lære at se dig selv som kvinde i stedet for et barn selvom en 15årig pige vel hverken er barn eller kvinde. Du skal vænne dig til, at din krop ændrer sig og du skal lære din ”nye” krop at kende.

Læs mere her: Pubertet - en ekstrem forvandling

Bryster

Jeg giver dig helt ret i, at du har små bryster. Din mor har en A-skål, hvilket betyder, at du ikke har arvet gener, som vil give dig store bryster. Jeg tror bestemt, at du vil udvikle dig mere. Det er meget positivt, at du har fået menstruation, hvilket betyder, at din krop er klar over, at den skal udvikle sig som kvinde. Jeg vil anbefale dig at gå ind i en god undertøjsforretning mhp. vejledning i køb af BH til lille barm – tag evt. din mor med.

Bulen forneden:

Jeg er lidt usikker på, hvad du mener med at det nederste buler ud? Mon det er skamlæberne du mener? Her er alle kvinder helt forskellige og har forskellig størrelse skamlæber. Jeg ville ønske, at jeg kunne se dig, for jeg tvivler på, at andre end dig selv kan se ”bulen” selv i stramme bukser. Jeg har set en dokumentarfilm fra et afrikansk land (jeg husker ikke lige hvilket), men i dette land er kvinderne stolte over store skamlæber og de hiver/masserer dem for at få dem til at vokse. Det er en helt anden indstilling end i Danmark, hvor kvinder gerne vil have så små skamlæber som muligt. Søg lidt rundt på adamogeva på ordet skamlæber og læs noget af det, som er skrevet til andre piger. Jeg tror, det kan hjælpe dig. Se også Pigens kønsorganer, for at finde ud af, om det er skamlæberne, der ”buler” ud.

Behåring:

Du skriver, at du har meget behåring på arme, ben og mave. Det er meget forskelligt både for mænd og kvinder, hvor meget synligt hår, de har på kroppen. Har du mørke hår på lys hud (eller omvendt), vil hårene være mere synlige. Jeg synes, du skal overveje det grundigt, inden du begynder at fjerne det.

Hvis du har regelmæssige menstruationer vil jeg ikke være bekymret for dig. Men hvis du oplever uregelmæssig menstruation, tiltagende hårvækst – bl.a. i ansigtet, synes jeg, du skal tage til din læge og få en snak med denne, om der er grund til at undersøge dig nærmere, f.eks. tage blodprøver.

Jeg håber at dette svar kan hjælpe dig, ellers er du velkommen til at skrive tilbage.

Kærlig hilsen Else