Er min seksualitet normal, eller er jeg ødelagt af et tidligere forhold?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg er en kristen kvinde på 25 år, som er ret forvirret over min egen seksualitet. For 7-8 år siden havde jeg en kæreste, hvor jeg havde rigtig svært ved at sætte grænser både fysisk og psykisk. Han pressede mig længere og længere. Og samtidig var det nyt og spændende, og jeg havde svært ved både at finde ud af, hvor grænsen (den “kristne” grænse) gik og mine egne grænser. Det endte så med, at vi onanerede på hinanden, og jeg nød det, lidenskabeligt eller begærligt (eller hvad man nu siger). Forholdet gik derefter i stykker af flere grunde.

Jeg har lært en masse af det. Men det dukker stadig op ind i mellem og denne gang med min seksualitet og skamtanker omkring det. Er jeg ødelagt efter det med mig og min ekskæreste? Jeg onanerer ikke, for jeg har ikke lysten til det. Men så engang imellem kommer lysten, eller jeg mærker, at der er “følelser” i mit underliv, og at min krop jo egentlig fungerer, som den skal – men så kan minderne hurtigt dukke op, og jeg væmmes og skammer mig. Om jeg væmmes ved, at vi gjorde det, eller om jeg væmmes ved, at jeg egentlig oplevede det som nydelse, er jeg usikker på, men jeg tror egentlig, at jeg væmmes og skammer mig ved begge dele.

Jeg har måske altid været til den sarte side. Det med sexscener i film, nøgne mænd på stranden og sexuelle malerier og det at tale om alt det sexuelle har jeg bare ikke kunnet. Men med tiden er det bare blevet værre: det vækker en masse væmmelse og skam i mig, selvom det intet har med mig at gøre. Men der skal bare intet til at vække det.

Jeg ved ikke helt, hvor jeg vil hen med alt dette. Men på en eller anden måde spørge, om jeg er normal? Og hvordan jeg kan tackle den skam, som kommer op af og til? Også ift til onani: Er det helt ok, at jeg ikke har lyst til det? – Men når jeg så en sjælden gang har lyst til det, er det enormt svært ikke at blive trukket ind i minder, eller føle mig sådan lidt tom eller ensom bagefter.

SVAR:

Kære kvinde

Spor fra fortiden

Du var meget ung, da du havde en kæreste, som pressede dig til nogle seksuelle oplevelser og erfaringer, og det er tydeligt, at det har sat sine spor i dig. Du fik rykket ved nogle grænser, som du måske ikke forinden havde taget stilling til. Og i en situation, hvor du skulle tage hensyn til dig selv og samtidig gerne ville komme din kæreste i møde. Samtidig har det givet dig nogle modsatrettede følelser, hvor skamfølelse blander sig med den erfaring, at sex også er noget, der kan føles godt.

Forskellige opfattelser

Som kristen mødes man med mange og modsatrettede opfattelser af det seksuelle, og ikke kun i forhold til den almindelige – ofte temmelig grænseløse – opfattelse, som vi møder rundt omkring os i samfundet. For også i kristne kredse kan der være forskellige holdninger og udlægninger af den vejledning, vi kan læse i Bibelen. Det handler både om den bagage, de forskellige forkyndere/præster har med fra deres opvækst, men også om hvordan de selv har det med det seksuelle. På den måde kan forkyndere/præster have talt om sex på en måde, der påvirker vores Gudsbillede og skaber skam og frygt.

Vores forældre

På samme måde er vores forældre med til at påvirke vores holdning til sex. Hvis vi oplever, at de fysisk viser, at de er glade for hinanden, og hvis de taler med deres børn om sex på en naturlig og positiv måde, så hjælper det børn og unge til at sætte grænser, samtidig med at det kan være med til at skabe en positiv forventning til ægteskab og sex. Men nogle forældre har rigtig svært ved at tale med deres børn om sex, og på den måde kan de signalere, at det er noget, der ikke skal tales om; at det er noget skamfuldt og forkert.

Jeg ved ikke, hvilken vejledning – eller mangel på samme – du har mødt gennem barndom og ungdom, men jeg fornemmer, at det ikke har været til meget hjælp for dig i forhold til at få et sundt og naturligt forhold til din egen seksualitet og til sex i det hele taget. Og på den måde har det også gjort det svært for dig at finde dine grænser.

Min oplevelse

Min egen baggrund gav mig længe tanker og oplevelser, der ligner dine, og det varede faktisk mange år, før jeg kunne begynde at se og nyde det seksuelle som en fantastisk Guds gave. På AdamogEva.dk er der rigtig mange fine temaartikler, der handler om Bibelen og sex, så jeg vil ikke bruge en masse ord på at gentage, hvad andre allerede har skrevet så fint og velovervejet. Men jeg er overbevist om, at det er vigtigt at kunne se frem mod det seksuelle samliv i ægteskabet med positiv forventning. Det er ikke noget, der kommer af sig selv, og jeg vil også anbefale dig at tale med en moden kvinde, som kan hjælpe dig med det.

Sund reaktion

Samtidig er det vigtigt for mig at slå fast, at selvom dine oplevelser med din ekskæreste har påvirket dig dybt, så er du ikke ødelagt. Jeg mener tværtimod, at dine reaktioner er et udtryk for, at du ønsker og drømmer om et godt liv – og sexliv – med en mand, som du har tillid til, og som har lovet at holde sammen med dig i medgang og modgang. Det er godt og fint, at du ikke har lyst til at se på (andre) nøgne mænd, og at du reagerer på sex-scener i film, og du skal bruge din reaktion til at undgå det så vidt muligt. Men du må samtidig undgå at pålægge dig selv skam, når du møder det uden at have opsøgt det. Læs gerne vores artikel om skam.

Forskel i seksualitet

Når du også reagerer med væmmelse, kan det godt have sammenhæng med din oplevelse med din ekskæreste. Drenges og mænds seksualitet er så anderledes end pigers/kvinders, og især i puberteten og de unge år er den seksuelle drift i manden så stærk, at pigen kan opleve den temmelig problematisk – grænsende til det dyriske. Hun vil gerne komme ham i møde og vise ham sin kærlighed, men mere end noget andet har hun brug for tillid og tryghed, opmærksomhed og nænsomhed. Det kan indimellem undre, hvorfor Gud har skabt os så forskelligt, for det giver ofte både misforståelser og konflikter undervejs, men der også store glæder og meget nydelse i forskellene, når vi lærer at bruge dem rigtigt – hver for sig og sammen.

Bed Gud om hjælp

Når du mærker skammen og væmmelsen, må du lægge den fra dig. Det lyder nok nemmere, end det er, men jeg tror faktisk, det er vigtigt, at det ikke er noget, du holder fast i. Det er (ikke unormale) følelser, som opstår på baggrund af noget, du bliver påvirket af og ikke noget, du selv har kontrol over, men det er heller ikke noget, som du skal pålægge dig selv. Du kan bede Gud – igen og igen – om at hjælpe dig med det, når det opstår – og så forsøge at tænke på og beskæftige dig med noget andet. Det kan godt være, at det er noget, du skal kæmpe med i en periode, men det er ikke, fordi det er dig, der er noget i vejen med.

Onani

I forhold til onani er det, som jeg skrev tidligere, noget der kan både bruges og misbruges. Og dine modsatrettede følelser i forhold til at gøre det, er både naturlige og normale. Det seksuelle er – i sin ideelle form – en gave til mand og kvinde sammen, og derfor er det normalt og naturligt, at onani ikke giver den fuldkomne glæde, selvom det føles godt fysisk. På den måde kan onani tilfredsstille et behov her og nu, men det kan også efterfølgende give en oplevelse af savn, ensomhed og tomhed. Det er naturligt – og faktisk godt – men ikke noget, der skal give dig skam eller noget, du behøver at forbinde med dårlige minder. Undgå onani, hvis du kan, men hvis behovet opstår, tror jeg også, du må nyde det korte tidsrum, samtidig med at du ser frem til den endnu større nydelse, du kan håbe på engang. Du kan læse mere i vores artikel Om onani – mest for piger.

Jeg håber, du kan finde fred og frihed i at se fremad og lægge de dårlige minder fra dig, samtidig med at du på en sund og livgivende måde kan lære at glæde dig over din seksualitet. En god (kvindelig) sjælesørger kan måske også hjælpe dig på vejen. Hvis du ikke umiddelbart selv kender en, du kan spørge, kan du måske finde en på vores liste.

Mange hilsner
Inge