Onani – dæmonisk eller lyst?
Når mennesker onanerer, er det så dæmonisk eller lyst?
Jeg har problemer med onani, og jeg mærker, at det skaber en afstand til piger/damer. Jeg ønsker ikke, det skal være sådan, jeg kæmper, og jeg håber at blive fri af kødets lyst. Jeg ønsker ikke afstand til andre mennesker på grund af mine egne behov.
Jeg ønsker at følge Jesus. Hvad gør jeg, hvis jeg er besat ?
K

SVAR:
Kære K
Jeg fornemmer en stor smerte i dit spørgsmål. Du er en af de utallige mænd, der oplever trangen til seksuel selvtilfredsstillelse som et uhyre indeni dig. Et uhyre, der driver dig til at onanere, selv om du ønsker at holde op. Ikke at det i sig selv er forkert at onanere, som også både artikler og andre svar her på siden fortæller om, men det kan tage overhånd og ødelægge noget. Som du selv skriver, kan det ødelægge ens naturlige forhold til det andet køn.
Du er ikke besat af nogen dæmon
Denne oplevelse af et indre uhyre, kan godt føre til den tanke, at man måske er besat af en dæmon. Men heldigvis kan jeg berolige med, at det er man ikke. Det er en kamp, som rigtig mange kristne oplever, og den har intet med besættelse at gøre. Som sagt kan det opleves sådan, fordi man oplever en vilje indeni sig. En vilje, der går imod min egen vilje. Men sådan er det dybest set med al slags synd. Som der står i Bibelen om denne situation:
For jeg forstår ikke mine handlinger. Det, jeg vil, det gør jeg ikke, og det, jeg hader, det gør jeg. (Romerbrevet kap 7, vers 15).
Lysten kan være svær at styre
Sådan kan en kristen opleve det. Læser vi videre i teksten, ser vi, at Guds tilgivelse gælder for dette menneske! Midt i en fortvivlet kamp siger Gud til os: ”Du er elsket og tilgivet – lige meget om det lykkes dig at vinde kampen, eller du taber den!”. Og det er også det, jeg kan sige til dig: Du må bede om Guds tilgivelse og hjælp. Og tro på, at Gud elsker og tilgiver dig – midt i dine kampe.
Forhåbentlig kan denne artikel hjælpe dig: Er onani synd?
Sprint