Infantil seksualitet – hvad kan årsagen være?
Hejsa :-) Jeg er en pige på 22, der har gået med nogle tanker i hovedet i mange år. Jeg har ikke sådan decideret lyst til sex - kun med mig selv. Kan godt have tanker om personer, men virkeligheden er en anden sag, så jeg er vist lidt af en drømmer. Jeg har altid været meget seksuel så længe jeg kan huske (onani fra 3 års alderen og sikkert også før). Det underlige er, at jeg stadig gør det på en meget infantil måde (med bukser på/gnubber mig op ad noget som små børn gør). Det undrer mig lidt, for jeg er altså snart 23 år, og tvivler stærkt på at mine jævnaldrende gør det samme (det ved jeg at de ikke gør, hehe).
Var meget hurtigt udviklet, menstruation som 10-årig fx, men havde dog først sex da jeg var 16½.
Det skal lige siges, at jeg har haft sex med fyre og piger (er biseksuel) mange gange, men det er overhovedet ikke et must for mig; kan sagtens gå i flere år uden at være sammen med en person, også følelsesmæssigt. Nyder mit eget selskab meget, har god selvtillid og godt velvære, bor alene og bliver hurtigt træt af folk. Men elsker også at være social i små doser, fx til en kop kaffe eller i byen :-)
Har altid syntes, at min seksualitet var lidt sær i forhold til andre folk. Mon der er andre der er lidt "tilbage" på det punkt? Hvad kan være årsagen?
Kh K, 22 år

SVAR:
Hej K
Tak for dit brev til AdamogEva.dk.
Det er dejligt, du tør spørge så åbent og ærligt til din seksualitet. Min fornemmelse er, at det er noget du har tænkt over længe. Måske noget, du har været flov over eller bange for at fortælle om.
Seksualitet i barndommen
Du forklarer, at du altid mindes at have været seksuel, og at du onanerede ved 3-årsalderen. Det finder jeg meget naturligt, da jeg tror, vi er seksuelle fra livets start, og ved 3-årsalderen begynder vi at være nysgerrige på forskel i køn og krop. Vi udforsker os selv og hinanden, kigger på hinanden, rører ved hinanden, stiller spørgsmål osv.. Jeg ser altså din fortælling om en tidlig seksualitet som helt normal.
I eget selskab
Du forklarer, at du er glad for dit eget selskab og i længere perioder ikke oplever et behov for at være seksuelt sammen med andre. Periodisk lyst er for mig at se også helt normalt, og der er ikke noget galt i at onanere og nyde sit eget selskab, heller ikke via gnubben med tøj på.
Du kan læse mere om, hvordan vi tænker om onani i artiklerne Om onani – mest for piger og Er onani synd?
Overskud og energi
Min erfaring er, at det at udfolde sin seksualitet kræver både overskud, energi og humøret til det. Desuden er det vigtigt at være glad for den, du udfolder seksualiteten sammen med. Sex og tryghed hører sammen. På AdamogEva.dk tror vi, at de bedste rammer for den seksuelle udfoldelse er i et gensidigt forpligtende parforhold.
Du kan prøve at overveje, hvorfor du oplever, det er nemmest at udfolde seksualiteten alene. En mulighed er, at du oplever det udmattende og frustrerende at være seksuelt sammen med andre. Det lyder for mig, som om du har udviklet et isoleret seksuelt rum, hvor du selv ved, hvad der tilfredsstiller dig, og hvordan du bedst opfylder dine egne behov. Jeg forestiller mig, at det kan være svært for andre at leve op til dine drømme eller forestillinger om, hvad du ønsker seksuelt, hvilket kan være med til at svække din lyst til at være sammen med andre. Jeg tror, at det at skabe et rum, hvor du alene opfylder dine seksuelle behov, kan forstærke din manglende motivation og lyst til sex samt evne til at indgå i seksuelle relationer med andre i fremtiden.
Hvis sex med et andet menneske foregår med nærhed, ydmyghed og ømhed, kan det efter min mening opbygge en relation, der er ganske særlig og værdifuld. Den relation kan ikke opnås alene.
Overvejelser
Vi er forskellige, når det handler om vores seksualitet. Vores lyst, nysgerrighed og udfoldelse af seksualiteten er forskellig. Måden vi tackler seksualiteten afhænger i høj grad af faktorer som opdragelse, tidligere oplevelser og personlighed. Du kan her overveje, hvilke elementer, du mener, kan have medvirket til din nuværende oplevelse af egen seksualitet. Har du oplevet seksualitet som fx tabubelagt, skamfuldt eller legalt?
Prøv at være nysgerrig på, om du gennem din udfoldelse af din seksualitet imødekommer andre behov end de rent seksuelle (fornøjelse, orgasme). Er der forhold i dit liv, der ikke er tilfredsstillende? Benytter du det at gnubbe som en form for trøst eller en måde at finde tryghed? Er det en måde at flygte fra noget, der er svært, et frirum eller en måde at gemme dig? Hvad får du ud af at gnubbe?
Du kan også overveje, hvorfor du vælger at beholde tøjet på. Er det fordi det er særlig rart, eller er det en måde at undgå den helt nære kontakt? Er det svært for dig at være blottet – får det dig til at føle dig mere sårbar?
Det er dig, der sætter mål for, hvad du gerne vil med din seksualitet, og det er vigtigt, at du er glad og tilfreds med din seksualitet. Spørgsmålet er, hvad du ønsker med din seksualitet, og hvad din seksualitet betyder for dig.
Venlige hilsner
Stine
Opdateret 19.10.2020