Tak for svar - hvordan fastholder jeg mine krav?

Vis spørgsmål

Tusind tak, for svaret ( link til det nedenfor) det er jeg meget glad for, men det er også et svar, der er svært for mig at fastholde, jeg har forsøgt, at være realistisk, men det er bare ikke nemt.

Jeg vil sige meget klart: Ja, det er svært at fastholde dette krav, det er faktisk først for nyligt, jeg har besluttet endelig at gøre det, forstået på den måde, at han ikke kan sove hos mig, som han gerne vil, hvis han spørger, eller komme hjem til mig, med mindre det er fordi, han vil give forholdet en chance. Men når man elsker en, så vil man også bare gerne være sammen med personen og det bliver svært, at sige nej.

Manden er meget ung indeni, det har du nok ret i. Men jeg tror, der er et andet emne, der er meget centralt... Nemlig, at han ikke tør i frygt for, at han ikke kan leve op til mine forventninger til ham. Og jeg dermed holder op med at elske ham. Men faktisk er jeg ikke særlig kravstor, og er faktisk heller ikke en jaloux type... Som han forsøger at gøre mig til, så han kan få kontrollen over forholdet. Jeg vil bare gerne være sammen med ham.

Manden fik en meget alvorlig depression, da han gjorde det forbi med mig, dog ubehandlet og det var selvfølgelig ikke nemt for mig, at se den jeg elsker gå helt med med flaget. Derudover lider han af angst, der også er ubehandlet, og det er denne angst, der styrer ham. Når han drikker, drikker han så store mængder, at han mister selvkontrollen og det er der, han er sammen med andre.

Han siger, han er meget glad for den frihed, han får med sin nye kæreste.... Tror du virkelig, det kan lade sig gøre, at have et velfungerende forhold, hvor man ikke er forpligtet overfor hinanden? Hvor det er helt OK, at være sammen med tidligere kærester, og have sex med andre hver weekend OSV??? For jeg har bare svært ved at tage det seriøst?????

Jeg har bevidst valgt ikke at køre med, ved at give tilbage og såre ham med at være sammen med andre foran ham... Jeg synes lidt, det virker som om, han forsøger at teste mine grænser hele tiden, med hvor langt kan jeg tillade mig at gå...

Han vil jo gerne have, jeg tillader alt. Men jeg kan desværre ikke, da jeg til det elsker ham for meget. Jeg tror derfor ikke, den nye pige elsker ham, og egentlig også omvendt, for da han var kæreste med mig, var det meget vigtigt, vi ikke var sammen med andre. Og det er hans ord.

Men ja, jeg vil da gerne droppe ham, men det har jeg forsøgt så længe nu, uden held. Jeg har endog lige haft en måned, hvor vi ikke har set hinanden. Men det har også betydet, jeg har skullet melde mig ud af alle de øvrige fælleskaper, hvor jeg og han færdes. Og når jeg forsøger at søge mod andre miljøer, følger han hurtigt trop. Det er derfor en umulig situation, og jeg havde nok aldrig turdet gå ind i det forhold, hvis jeg vidste, det havde de konsekvenser....

Ronja

SVAR:

Hej igen.

Det, du skriver til mig nu, tegner et langt mere kompliceret billede af jeres forhold og af din exkæreste. (Se tidligere spøgrgsmål og svar her: Hvor længe skal jeg kæmpe for at få ham tilbage?)

Hvis der skal ryddes op i det, du beskriver, så bliver I begge nødt til at prøve at blive bevidste om, hvad det er, der sker.

Jeg tror ikke, man generelt kan leve i et forhold, som du beskriver det.

Forpligtelse en nødvendighed

Hvis han bliver ved med at ville have lidt med dig at gøre, men ikke forpligte sig, så er mit svar det samme, at så tror jeg, du gør klogest i at afvikle forholdet.

Hvis I skal find ud af det, så skal han ville dig og så skal han have lyst til at ville gå ind i jeres forhold på en måde, hvor han fortæller dig, hvad det er, han er angst for, så I kan arbejde med det. Han skal have en åbenhed, omkring hvordan han er i forholdet og hvordan det påvirker dig.

Professionel hjælp er en mulighed

Hvis det er, som du beskriver, så kan det lyde som om, han har brug for hjælp af en terapeut eller psykolog til at blive klogere på sig selv. Hvis I skal være sammen, så vil I måske også kunne få brug for hjælp udefra til at få det til at fungere.

Og selvfølgelig er det svært af afvikle forholdet, når du stadig elsker dele af personen. Men hvis ikke han ændrer sig, så kan jeg ikke få øje på, at du kan være i det, uden at du skal give afkald på dine egne værdier.

Venlig hilsen

Steen Kruse